
ערב שבת פרשת בלק תשפ"ו
לכבוד בר המצווה לבני בכורי הנכנס בחסד השם עלינו בעול תורה ומצוות ביום שלישי הקרוב ט"ו בתמוז, אני מגיש בפניכם הפעם פלייליסט מיוחד – אוסף שירי בר-מצווה, למעשה זה יצא גם הפלייליסט הכי ארוך (למעט פלייליסט החגים) וכמובן גם את התוכן הרגיל כמו כל שבוע.
בהזדמנות זו, ובצער רב אני מעדכן, כי אחר שנתיים, פרויקט הפלייליסט לפרשיות השבוע מגיעה לסיומו. ייתכן שאשוב מדי פעם לחבר עבורכם פלייליסטים לחגים ומועדים מיוחדים, אבל על פרשיות השנה, עשינו שני סבבים – כך שבכל שבוע כשתרצו, בחיפוש קל, כאן ב'אמס' או בגוגל – 'הפלייליסט של אלי ממונסי', תוכלו למצוא.
עוד באתר:
רוצה להודות לכם מכל הלב על התגובות ששלחתם לאורך כל הדרך. תודה מיוחדת לצוות אתר אמס, יענקי הס, פנחס בן זיו, וכמובן לידידי היקר והשדרן המוכשר מני גירא שוורץ.
אני מקווה מאוד שנהניתם מהשירים המגוונים, ובמיוחד מהשירים הוותיקים והפחות מוכרים, שלא הייתם שומעים במקומות אחרים.
מלבד שמחת הבר מצוה של בני בכורי, עוד קודם, השבת – י"ב בתמוז נחגוג במשפחתנו גם את יום הולדתו של בני אברהם יוחנן הי"ו. וכפי שכתבתי שנה שעברה שאני מתרגש במיוחד בפרשת בלק. בפרשה כתוב מה טובו אוהליך יעקב וכו' ובתפילת שחרית אנחנו מוסיפים ואני ברוב חסדך אבוא ביתך אשתחוה אל היכל קדשך ביראתך.
הסיבה שזה מרגש אותי כי את השם 'יוחנן' נתתי לו על שמו של מורי ורבי כ"ק אדמו"ר מערלוי זצ"ל – אני בחיים לא אשכח את המחזה כשהייתי בישיבה איך הרבי זצ"ל היה רץ מהחדר שלו עד הכניסה של הבית המדרש ונכנס בהכנעה וביראה לבית המדרש תוך כדי שהוא אומר את הפסוק ואני ברוב חסדך אבוא ביתך, אשתחוה אל היכל קדשך ביראתך. (השירים על פסוק מה טובו יגיע מאוחר יותר) תצטרפו ושירו איתי Happy Birthday. אני גם רוצה לשיר "חסדי השם כי לא כלו רחמיו" (אגב את הפסוק הזה אומרים גם בזמירות שבת וגם…. במגילת איכה) אנחנו תמיד מודים להקב"ה על כל החסד שהוא עושה איתנו, כפי שאומרים ב'ריבון כל העולמים' אחרי שלום עליכם בשבת. 'מודה אני לפניך…על כל החסד אשר עשית עמדי ואשר אתה עתיד לעשות עמי ועם כל בני ביתי.
ואחרי 'הדרשה' שלי, ותודה שלא הפרעתם לי ולא הפסקתם אותי עם השיר 'וראה בנים' הידוע, ששרים כשבחור הבר מצוה מנסה לומר דרשתו… הוא גם השיר הפותח של הפלייליסט השבוע) אפשר לחזור לעניינים…
—
אני מקווה שאתם לא תשכחו לעולם את האג'נדה האישית שלי בעניין של אחדות בפרט במשפחה, ביום שלישי ח' בתמוז היה היארצייט של הזמר והמוזקאי אבי פיאמנטה. שמתי לכם שיר שמספר כמה טוב ונעים לשבת אחים גם יחד, מבצעים אותו הם שני אחים, אבי ויוסי פיאמנטה ז"ל.
—
כפי שהזכרתי שביום שלישי הקרוב תתקיים הבר מצווה של בני היקר, באותו יום ט"ו בתמוז חל היארצייט של האור החיים הקדוש. נשמע את איציק אשל, דוד חפצדי, יחיאל נהרי, חיים אביטל, משה דוויק, ציון גולן, אליה והב ואהרון נחמן אשל בשיר מיוחד לכבודו של הקדוש האלוקי האור החיים הקדוש רבינו חיים בן עטר זיע"א. וגם נשמע שיר מדהים של שרולי ורדיגר מתוך התפילה שחיבר האור החיים הקדוש.
—
פרשת השבוע:
כמובן אני חייב לתת קרדיט לידידי היקר והשדרן המוכשר מני גירא שורץ שמשדר לכם כל יום שישי בין 12:00 ל-14:00 (בארה"ב 5 עד 7 בבוקר) ובתוכנית הזאת מביא בכל שבוע דברי תורה והקשרם לפרשת השבוע בעריכת "האברך החשוב מבני ברק" תלמיד חכם גדול, ששומר על עילום שמו. אני ממליץ לכולם להאזין לתוכנית הזאת. דברי התורה שלפניכם הם מתוך התוכניות שלו ששודרו בשנים קודמות.
—
בלק ובלעם הקריבו 42 קרבנות. הגמרא במסכת סוטה אומרת שמכאן לומדים שלעולם יעסוק אדם אפילו שלא לשמה וכך הוא יגיע לשמה. הרי בשכר הזה של הקרבנות זכה ויצאה ממנו "רות". כאן ייכנס השיר "לשמה" של ליפא שמעלצר.
—
בפרשתינו פרק כ"ב פסוק כח: "ויפתח השם את פי האתון". הרמב"ן אומר שטעם הנס היה להראות לבלעם שמי ששם פה לאדם גם יכול לעשות אותו אילם כפי שאומרים בנשמת כל חי אלוקי כל בריות וכו' "המשיח אלמים".
—
עוד בפרשה: "מה אקב לא קבה ק-ל". ה'מנורת המאור' מביא בשם המדרש "אקב" ראשי תיבות "אמן קדיש ברכות" וזה מה שבלעם אומר איך אני יכול לקלל את בני ישראל בשעה שהם אומרים אמן וקדיש וברכות.(כמה שירים על אמן וגם של קדיש).
—
בפסוק כד כתוב: הן עם כלביא יקום וכארי יתנשא "לא ישכב". אומר רש"י "לא ישכב בלילה על מטתו עד שהוא אוכל ומחבל כל מזיק" וכו' וזה ע"י קריאת שמע על המיטה. נשמע כמה שירים מקריאת שמע על המיטה אבל זה לא אומר שמותר לכם ללכת לישון כבר עכשיו.
—
וישא בלעם את עיניו" – אומר רש"י: "הרי יש לך שלש מידותיו (של בלעם) עין רעה. רוח גבוהה. ונפש רחבה". במשנה אבות כתוב "ראו מה בין מידותיו של תלמידי בלעם לתלמידי אברהם. עין טובה, רוח נמוכה ונפש שפלה". החידושי הרי"ם מצא לכך רמז מדהים. גם באברהם כתוב שלקח את שני נעריו איתו וגם כאן אצל בלעם כתוב שלקח את שני נעריו איתו. נע"ר ראשי תיבות: נ'פש, ע'ין, ר'וח. גם היום אנחנו צריכים לתקן את עצמנו בעניין של מידות ודרך ארץ. ועכשיו בקיץ אנחנו בשבתות שאנחנו קוראים בהם כל שבוע פרק במסכת אבות אחרי תפילת מנחה. והשבוע קוראים בפרק ו' אז השבוע שמתי כאן את השירים של פרקי אבות ולא כרגיל בסוף הפלייליסט.
—
עוד שירים בפרשה…כמובן השיר "הן עם" של יעקב שוואקי וכמובן הפסוק שהזכרתי בתחילה "מה טובו אהליך יעקב".
בלעם אומר לבלק: וְעַתָּה הִנְנִי הוֹלֵךְ לְעַמִּי לְכָה אִיעָצְךָ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה הָעָם הַזֶּה לְעַמְּךָ בְּאַחֲרִית הַיָּמִים. מה שהוא אמר לא נגמר בטוב. אנחנו מחכים למה שצליל וזמר, וגם ליפא שמעלצער שרים על נבואת ישעיהו הנביא 'וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית יְהוָה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם'.
הפטרה:
הגיד לך אדם – ברוך לוין
שיר לכבוד שבת:
היה לי קשה למצוא שיר קצבי שקשור לפרשת השבוע, החלטתי שאני ישים את השיר שסוגר את הפלייליסט אצלי בבית כל שבוע, וזה קטע ממחרוזת שבת של מקהלת אידיש נחת מתוך המופע לחיים און נחת, ובסוף של הקטע הכנסתי קטע של מיכאל שניצלער מאחל גוט שבת בנוסח קרליבך.
אני רוצה לאחל לכולכם שבת שלום ושנזכה כולנו לראות את בנין בית המקדש עם הגאולה השלימה במהרה בימנו אמן.
























