
המתיחות במפרץ הפרסי ממשיכה להסלים, לאחר שהארגון הימי הבינלאומי (IMO) הודיע על הקפאה זמנית של פינוי ספינות דרך מצרי הורמוז. ההחלטה התקבלה בעקבות תקרית ביטחונית שבה נפגעה ספינה מול חופי עומאן, לצד אזהרות חריפות שהשמיעה איראן נגד כלי שיט המשתמשים בנתיב ימי שאינו מוכר על ידה.
לפי הדיווחים, הספינה שנפגעה ספגה נזק כתוצאה מפגיעת קליע, אולם לא היו נפגעים בקרב אנשי הצו ולא נגרם זיהום סביבתי. מרכז הסחר הימי של בריטניה מסר כי נסיבות האירוע עדיין נבדקות. ההערכות במערב הן כי איראן אחראית לירי.
מזכ"ל הארגון הימי הבינלאומי, ארסניו דומינגז, הודיע כי תוכנית פינוי הספינות תישאר מושעית עד שתתקבל הערכה מחודשת באשר לרמת הבטיחות באזור. במקביל פרסמה רשות מיצרי המפרץ הפרסי של איראן הודעה שלפיה כלי שיט שיחרגו מהנתיבים שאושרו על ידי טהרן לא ייהנו מ"אחריות למעבר בטוח".
עוד באתר:
בארצות הברית ממשיכים להביע תמיכה בנתיב הימי החלופי, שנועד להבטיח את חופש השיט ולהפחית את השפעתה של איראן על מעבר הספינות במצר. מזכיר המדינה, מרקו רוביו, הדגיש במהלך ביקורו במפרץ הפרסי כי וושינגטון מחויבת לשמירה על תנועת הסחר החופשית ולחיזוק ביטחון השיט באזור.
ברקע ההתפתחויות ממשיכה הזרוע הימית של משמרות המהפכה לאיים על ספינות שיבחרו להשתמש בנתיב החדש. בהודעתה נמסר: "הנתיב המאושר היחיד למעבר במצר הורמוז הוא זה שהוכרז על ידי הרפובליקה האסלאמית של איראן. מפרים יטופלו". האיומים, לצד השעיית פינוי הספינות, מגבירים את החשש מפני החרפה נוספת באחד מנתיבי הסחר החשובים בעולם.
























