
המלחמה מול איראן עשויה להוביל לשינוי משמעותי בפריסת הכוחות האמריקניים במזרח התיכון. לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", במערכת הביטחון האמריקנית מתקיימים דיונים על התאמת מערך הבסיסים באזור, בעקבות מתקפות הטילים והכטב"מים האיראניים והנזקים שנגרמו למתקנים אסטרטגיים במהלך הלחימה.
על פי גורמים המעורים בפרטים, אחת האפשרויות הנבחנות היא לצמצם את הנוכחות הצבאית האמריקנית בכווית ובסעודיה, לצד חיזוק ושדרוג בסיס התמיכה הימית בבחריין, שבו פועל הצי החמישי של ארצות הברית. בנוסף, נשקלת האפשרות שלא לשקם חלק מהמתקנים שנפגעו, אלא להקים חלופות בטוחות וממוגנות יותר.
בין התוכניות שעלו לדיון נמצאת גם העברת מתקני פיקוד ושליטה למתחמים תת-קרקעיים, במטרה להקטין את פגיעותם מפני מתקפות עתידיות. במקביל, נשקלת העברת חלק מהבסיסים האמריקניים מערבה, כאשר לפי הדיווח גם ישראל נבחנת כאחת המדינות שעשויות לארח חלק מהיכולות הצבאיות.
עוד באתר:
מהדיווח עולה כי ניתוח צילומי לוויין מצביע על פגיעות משמעותיות בבסיס התמיכה הימית בבחריין. בין היתר נטען כי מטה הפיקוד של הבסיס, עשרות מבנים נוספים ושני מסופי תקשורת לוויינית נפגעו במהלך המלחמה. למרות זאת, הפנטגון טרם אישר באופן רשמי את היקף הנזקים שפורסם.
בפיקוד המרכז של ארצות הברית ביקשו להדגיש כי המשימה המרכזית הייתה הגנה על חיי החיילים. דובר הפיקוד, טים הוקינס, מסר: "סנטקום באופן נכון תעדפה את הגנת אנשיה על בניינים. האסטרטגייה שלנו להגנת אנשים עבדה. איראן ירתה יותר מ-8000 טילים וכטב"מים ורק שתי פגיעות גרמו למותם של אמריקאים". עוד נמסר כי התקיפות לא השפיעו באופן משמעותי על המשך הפעילות המבצעית בבסיס.
ברקע הדיווח עומדות גם ההערכות הכלכליות לגבי מחיר העימות. המרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים (CSIS) העריך השבוע כי עלותה הכוללת של המלחמה עם איראן הגיעה לכ-40 מיליארד דולר. מתוך סכום זה, בין 2.2 ל-5.1 מיליארד דולר מיוחסים לנזקים שנגרמו לבסיסים אמריקניים ברחבי האזור. כעת, בוושינגטון בוחנים כיצד לעצב מחדש את הפריסה הצבאית כדי להתמודד עם איום הטילים והכטב"מים שהוכיח את עצמו בשדה הקרב.
























