
תקיפת הכטב"ם האיראני נגד ספינת מטען במצר הורמוז הלילה חשפה את עומק המחלוקת בין איראן לעומאן סביב השליטה באחד מנתיבי השיט החשובים בעולם. על פי דיווחים, בטהראן רואים במהלכיה של עומאן פגיעה ישירה במעמדם של משמרות המהפכה באזור, ומייחסים לכך את ההחלטה לבצע את התקיפה.
גורם איראני רשמי אמר ל"ניו יורק טיימס" כי הזעם נובע מהחלטת עומאן לאפשר לכלי שיט לעבור בנתיבים חלופיים במצר הורמוז, מבלי לקבל אישור או לתאם את המעבר עם משמרות המהפכה. לדבריו, מבחינת איראן מדובר בפגיעה בריבונותה וביכולת שלה לשלוט במרחב הימי האסטרטגי, ולכן נדרש, לטענתה, להעביר מסר תקיף באמצעות פעולה צבאית.
לדברי אותו גורם, עומאן ניצבת במצב מורכב במיוחד. מצד אחד היא מנסה לשתף פעולה עם איראן במטרה לגבש מנגנון מוסכם להסדרת התנועה הימית, אך במקביל מופעל עליה לחץ אמריקני כבד לפתוח את נתיבי השיט באופן חופשי ולמנוע כל ניסיון איראני להציב מגבלות או לדרוש תשלומים מכלי השיט העוברים באזור. בטהראן אף טוענים כי ללא מעורבותם לא ניתן להבטיח מעבר בטוח לספינות.
עוד באתר:
על פי שני בכירים אמריקנים ששוחחו עם ה"וול סטריט ג'ורנל", משמרות המהפכה הם שעמדו מאחורי תקיפת ספינת המטען, שנשאה דגל סינגפור. לפי נתוני גוף הסחר הימי הבריטי (UKMTO), התקיפה פגעה בגשר הפיקוד של הספינה, אולם לא היו נפגעים בקרב אנשי הצוות. האירוע התרחש זמן קצר לאחר שאיראן פרסמה אזהרה רשמית לכלי שיט שלא להשתמש בנתיבים שלא אושרו מראש על ידי המשטר.
האירוע מעמיד במבחן ראשון את מזכר ההבנות שנחתם בשבוע שעבר בין וושינגטון לטהראן לתקופה של 60 ימים. במסגרת ההסכמות התחייבה איראן לפעול להבטחת חופש השיט במצר הורמוז, בעוד שארצות הברית הסכימה להסיר מגבלות שונות, ובהן המצור על נמלי איראן וחלק מהסנקציות על יצוא הנפט האיראני, מה שאפשר לטהראן לחדש עסקאות נפט בדולרים.
השלכות התקיפה הורגשו במהירות גם בזירה הבינלאומית. ארגון הספנות הבין-לאומי (IMO), שתכנן להפעיל מבצע לפינוי מאות ספינות שנותרו תקועות במפרץ הפרסי, הודיע על הקפאת התוכנית עד להשלמת בחינה מחודשת של תנאי הביטחון באזור. מזכ"ל הארגון הבהיר כי ההחלטה נועדה לוודא שהערבויות לביטחון כלי השיט עדיין תקפות, והוסיף כי הספינה שנפגעה כלל לא השתתפה במנגנון הפינוי שתוכנן.
























