
הסכם היסטורי בין ישראל ללבנון: מחלקת המדינה של ארצות הברית פרסמה במהלך השבת את את נוסחו המלא של הסכם המסגרת, החושף את העקרונות שעליהם יתבסס ההסדר הביטחוני החדש בגבול הצפון. בוושינגטון הגדירו את ההסכם כהצהרת כוונות שנועדה להוביל ליציבות ארוכת טווח ולהניח את היסודות ליחסי שכנות שקטים בין שתי המדינות.
במרכז ההבנות ניצבת התחייבות הדדית של ישראל ולבנון לפעול לסיום הסכסוך ולהפסיק את מצב העימות ביניהן. לפי המתווה, ממשלת לבנון תפעל להשבת ריבונותה המלאה בכל שטחה באמצעות פירוק מנשק של כל הארגונים החמושים שאינם פועלים מטעם המדינה. במקביל, צה"ל צפוי לבצע נסיגה הדרגתית מאזורים בדרום לבנון, בהתאם להתקדמות המהלך וליישומו בפועל.
אחד המרכיבים המרכזיים במסמך הוא הקמת אזורי "פיילוט" בדרום לבנון. באזורים אלה, שהיו בעבר בשליטת חיזבאללה, יועברו סמכויות הביטחון לידי צבא לבנון לאחר השלמת פירוז האזור מתשתיות טרור ואמצעי לחימה. רק לאחר עמידה בתנאים אלו יקבל הצבא הלבנוני אחריות מלאה, כאשר שיקום האזורים יתבצע בסיוע בין־לאומי ותושבים יורשו לשוב לבתיהם.
עוד באתר:
לבנון התחייבה במסמך לבסס מחדש את בלעדיות השלטון על הפעלת הכוח בשטחה ולהבטיח כי שום גוף חמוש שאינו כפוף למדינה לא ימשיך להחזיק בכוח צבאי או ביטחוני. לשם כך ביקשה ביירות סיוע בין־לאומי, בעיקר מארצות הברית וממדינות ערב, במטרה להשלים את פירוק הארגונים החמושים ולהחזיר את השליטה המלאה למדינה.
מן העבר השני מבהירה ישראל כי כל פעילות צבאית בלבנון תבוצע אך ורק בתגובה לאיומים, למתקפות או לכוונות עוינות מצד חיזבאללה. במסמך מצוין כי ככל שהאיום מצד הארגון יוסר ותהליך הפירוז יושלם, יפחת גם הצורך בפעילות צבאית ישראלית בשטח לבנון. עוד מדגישה ישראל כי אין לה כל כוונה להחזיק בשטחים לבנוניים.
ההסכם קובע כי שתי המדינות שומרות לעצמן את הזכות להגן על עצמן בהתאם למגילת האו"ם ולמשפט הבין־לאומי. בנוסף תוקם קבוצת תיאום צבאית משותפת, שתפעל בחסות ובהשתתפות ארצות הברית, ותפקידה יהיה לפקח על יישום ההבנות, למנוע חיכוכים ולהבטיח את ביצוע ההתחייבויות של שני הצדדים.
במקביל למסלול הביטחוני, התחייבה ארצות הברית לרכז מאמץ בין־לאומי רחב לשיקום לבנון. התוכנית כוללת גיוס סיוע הומניטרי, השקעה בתשתיות, קידום פרויקטים כלכליים והזרמת חומרי בנייה. לצד זאת, ארצות הברית ולבנון התחייבו למנוע העברת כספים לכל ארגון או גורם המזוהה עם קבוצות חמושות שאינן פועלות מטעם המדינה, ולהבטיח שכספי השיקום לא יגיעו לידי אותם גורמים.
לפי המסמך, עם כניסת ההסכם לתוקף יוקמו קבוצות עבודה שיגבשו טיוטה להסכם שלום וביטחון מקיף בין ישראל ללבנון. בנוסף יוקם ערוץ הידברות קבוע בתיווך אמריקני, ושתי המדינות התחייבו להמשיך את המגעים בתום לב עד להשגת הסדר קבוע. עם זאת, יישום הפיילוט בדרום לבנון טרם נקבע, שכן תחילה יידרש צבא ארצות הברית להכשיר את צבא לבנון למשימות שיוטלו עליו. הצלחת התוכנית, כך מבהירים גורמים המעורבים במגעים, תלויה במידה רבה במעורבות האמריקנית ובהתקדמות פירוק חיזבאללה מנשקו.
גורם מדיני בכיר מסר: "לאחר מו"מ ארוך שהתנהל בין ארה"ב, ישראל ולבנון, חתמו הערב נציגי שלוש המדינות על מסגרת עבודה משולשת שנועדה להוביל להסכמים עתידיים בין ישראל ללבנון על מנת לסיים את הסכסוך בין המדינות ולהגיע להסדר שלום. ישראל תשמור על רצועת הביטחון שלה בגבולות הקו הצהוב בלבנון עד ליום שבו חיזבאללה ויתר ארגוני הטרור בלבנון יפורקו מנשקם ולא יישקף עוד איום מלבנון על שטחה של מדינת ישראל. יישמר חופש הפעולה הצבאי של צה"ל בכל רצועת הבטחון להסרת איומים מכל סוג שהם".
הגורם הוסיף: "ישראל ולבנון הסכימו על שני אזורים סמוכים לקו הצהוב שהומלצו על ידי צה"ל שבהם יהיה פיילוט של פירוק חיזבאללה והעברת השטח לשליטת צבא לבנון: אזור אחד מחוץ לקו הצהוב ודרום לליטאני, והשני מחוץ לקו הצהוב המקורי וצפונית לליטאני. המסגרת המשולשת מהווה הישג גדול לישראל שדוחה לחלוטין את נסיונה של איראן לכפות על ישראל נסיגה חד צדדית מדרום לבנון ושוללת מאיראן וחיזבאללה תפקיד כלשהוא בלבנון".
ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר לפני כניסת השבת: ״אזרחי ישראל, לפני כניסת השבת אני רוצה לבשר לכם על הישג גדול למדינת ישראל. אתם יודעים שאנחנו מנהלים משא ומתן בוושינגטון בין נציגי ישראל, לבנון וארצות הברית. משא ומתן ממושך, והיום הוא נשא פרי. הדבר החשוב ביותר הוא שקודם כל ישראל נשארת ברצועת הביטחון בדרום לבנון. זה הישג גדול, ואנחנו מקיימים אותו כל עוד חיזבאללה לא פורק מנשקו, כל עוד נשקפת סכנה למדינת ישראל. זו גם מכה גדולה לאיראן. איראן מנסה לכפות עלינו נסיגה בכוח מדרום לבנון. ובעצם ישראל, לבנון וארצות הברית אומרות להם – זה לא עניינכם. אין לכם שום תפקיד בלבנון. לא לכם ולא לחיזבאללה ולא לשום ארגון טרור".
נתניהו הוסיף: "הדבר הנוסף הוא כמובן שאנחנו מאפשרים לצבא לבנון להתחיל להתארגן לתפוס שטח. אנחנו עושים שני אזורי פיילוט. שניהם בהמלצת צה"ל. ואחד הוא בכלל מחוץ לאזור הביטחון, הוא מדרום לליטאני, והשני הוא מצפון לליטאני, חלק קטן ממנו באזור הביטחון המורחב שהשגנו בשבועיים האחרונים, ושצה"ל לא צריך אותו – הוא אומר את זה בצורה הכי ברורה. אנחנו שומרים כל הזמן על אזור הביטחון המקורי מחוץ לטווח הנ"ט. לא מאפשרים לחיזבאללה להיכנס לשם וגם לא לאוכלוסייה. זה נשמר. והדבר החשוב ביותר הוא שישראל אומרת: הביטחון שלנו קודם לכל״.























