
הסכם המסגרת שנחתם בין ישראל ללבנון ממשיך לעורר הדים בזירה הפוליטית הלבנונית, כאשר לראשונה נשמעים קולות בולטים במחנה המתנגד לארגון הטרור חיזבאללה המגדירים את ההבנות כהישג אסטרטגי. גורם פוליטי מאותו מחנה אמר לתאגיד השידור 'כאן' כי עצם הכללת הדרישה לפירוק חיזבאללה מנשקו מעניקה להסכם משמעות היסטורית ומציבה את הארגון בפני מציאות חדשה.
לדברי אותו גורם, ההישג המדיני כבר הושג, אולם כעת צפוי האתגר המרכזי לעבור לשלב היישום. לדבריו, המעבר מהצהרות להסדרים מעשיים בשטח יהיה תהליך ממושך, שידרוש זמן, ליווי בינלאומי והתמודדות עם מכשולים שיציבו הגורמים המתנגדים להסכם.
במחנה הלבנוני המתנגד לחיזבאללה מעריכים כי ארגון הטרור לא יפעל לעימות כולל, אך ינסה לעכב את יישום ההבנות באמצעים שונים. בין היתר, קיים חשש כי חיזבאללה ינסה למנוע או לדחות את פריסת צבא לבנון באזורים שיועדו לכך במסגרת ההסכם, מתוך רצון לשמר את השפעתו בדרום המדינה.
עוד באתר:
עם זאת, לדברי הגורם, גם חיזבאללה וגם איראן ניצבים בפני דילמה מורכבת. ניסיון לטרפד את יישום ההסכם עלול לעכב גם את נסיגת כוחות צה"ל מלבנון – תוצאה שאינה משרתת את האינטרסים של הארגון. לדבריו, בשלב זה מופעל בעיקר לחץ פוליטי על הנהגת לבנון בניסיון לגרום לה לסגת מההבנות, אולם בביירות מבינים כי ביטול ההסכם היה מאפשר לאיראן לזקוף לעצמה את הישג הנסיגה הישראלית.
מנגד, מזכ"ל חיזבאללה, נעים קאסם, תקף בחריפות את ההסכם והגדיר אותו כ"הסכם משפיל ומביש שמהווה וויתור על ריבונות לבנון". עוד תהה: "איפה אחריות הממשלה כלפי הריבונות הלבנונית והמחוייבות להפסקת האש?". לדבריו, להסכם "אין זכות קיים", והוא קרא ליישם דווקא את סעיפי מזכר ההבנות בין איראן לארצות הברית.
קאסם הוסיף כי חיזבאללה ימשיך להפעיל את כל הכלים העומדים לרשותו, לצד לחץ בזירה הבין־לאומית והערבית, במטרה לחייב את ישראל לעמוד בהתחייבויותיה ולסגת משטח לבנון.
























