
שבוע ימים חלף מאז הבגידה של נשיא ארה"ב טראמפ בישראל, בעלת בריתו האמיתית היחידה, וההשלכות של הבגידה הזאת נפרטות כעת בשטח מידי יום וימשיכו ללוות אותנו.
"הפריטה" הראשונה היא הכסף שמתחיל להיות מנותב לאיראן. הכסף הקטן בהקשר זה הוא 600 מיליוני דולרים של איראן (מתוך כעשרה מיליארד דולרים לפחות) שהולאמו על ידי מערכות בנקאיות שונות בשל הסנקציות בהן היתה המדינה נתונה בשנים האחרונות. טראמפ התגאה השבוע שהסכום הגדול הזה לא מועבר ישירות לאיראנים אלא דווקא לארה"ב שמוכרת להם בתמורה לכך מוצרי חקלאות ותרופות. הבעיה היא שבעוד הוא רואה בהזרמת הכספים לארה"ב יתרון, הנשיא האמריקאי לא מבין שמדובר באקט בעייתי – הן בעצם ההסכמה להפשיר את הכספים, והן בכך שאותם מוצרי חקלאות ותרופות מורידים את הלחץ ממשטר הרשע האיראני ומשדרים לאזרחים יציבות.
הפריטה השנייה החמורה בהרבה היא האישור שניתן לאיראנים למכור את הנפט שהם שואבים. למעשה, הסרת הסנקציות ממכירת הנפט האיראנית היא אמצעי שמזין ישירות את משטר הרשע ואת "משמרות המהפכה" ומביא להם חמצן הכרחי אחרי תקופת ביצרון כלכלית קשה שאילולי נפסקה כעת הייתה יכולה להכריע אותם בהמשך הדרך. שר החוץ האיראני עראקצ'י גילה השבוע כי בחודשים האחרונים – כשברוב התקופה הזו הייתה איראן תחת מלחמה וסגר – הצליחה מדינתו למכור 32 מיליוני חביות נפט, כאשר 20 מיליונים מתוכם נמכרו ישירות על ידי "משמרות המהפכה" כדי שיצליחו לממן את פעולות הטרור והמלחמה שלהם.
עוד באתר:
מומחי אנרגיה טוענים כי מדובר בצעד כה מרחיק לכת שמשיב לאחור עשרות שנים (במצטבר) של סנקציות ועיצומים על הכלכלה האיראנית ושלמרבה הבושה אפילו בתי זיקוק אמריקאיים יוכלו כעת לקנות, בתיאוריה, נפט זול מהאיראנים.
בינתיים, המבחן הגדול מכולם הוא בלבנון. בעוד נתניהו עונה אמן בעל כורחו לגבי הנושאים הקשורים למצור במצרי הורמוז – בעיקר בשל העובדה שמדובר באינטרס כלכלי אמריקאי ושמדובר בזירה רחוקה מישראל, הנושא הלבנוני קריטי ומשמעותי ואסור לו להיכנע בו בשום צורה.
האיראנים, שקוראים היטב את המפה, ראו את חיזבאללה עומד בפני אחד הרגעים הקשים בתולדותיו והצליחו לכופף את טראמפ גם בנושא. למעשה, הם אוחזים את החבל בשני קצותיו ומובילים את טראמפ לתהום שחפרו באומנות רבה. בהכניסם את ה"עז" הלבנונית לתוך ההסכם הם מנסים לכפות עלינו דרך וושינגטון הפסקת אש בלבנון.
אם יצליחו ויביאו אותנו לנצור את האש ולסגת לאחור – הרוויחו את קיומו של חיזבאללה ואת בניית יכולותיו החדשות לאיים עלינו. אם ייכשלו, הם לפחות יגרמו לטראמפ לראות בנו מדינה סוררת שמאיימת על ההגמוניה העולמית, מחרחרת מלחמות ומפציצה אזרחים ללא רחם.
בנוסף, לאיראנים יש עניין רב לעודד את חיזבאללה להפר את הפסקת האש כיוון שהדבר מאפשר להם לסגור את מצרי הורמוז בתגובה לתגובות הישראליות על הפרות אלו, ואו אז הם סוחטים מטראמפ ויתורים נוספים כדי לשמור על המצר פתוח.
בהקשר זה, ב"ישראל היום" דווח בשבוע שעבר מפי מקור מודיעני שניטר הנחיות ושיחות בין טהרן לביירות כי חיזבאללה קיבל הנחיות ברורות להסלים את האש נגד ישראל. "ההנחיות הללו הגיעו זמן קצר לאחר חתימת מזכר ההבנות על ידי נשיא ארצות הברית, כלומר לאחר שאיראן קיבלה את שלה והורמוז נפתח. שר החוץ עראקצ'י ניסה להסביר לאמריקנים כי ההנחיות ניתנו על ידי 'גורמים קיצוניים' במשמרות המהפכה המנסים לטרפד את ההסכם עם ארה"ב. בפועל מדובר במהלך איראני מתוחכם שנועד לחדד את העימות בין ישראל לארה"ב ברקע הנעשה בלבנון. האמריקנים, או לפחות ואנס וצוותו, נדמה כי ששים ממש ליפול למלכודות הללו".
בטהרן רואים את האמירות המבישות של טראמפ כלפי נתניהו וכלפי הישראלים בנושא וחוככים ידיים בהנאה; מבינים שעלו כאן על מכרה זהב. עכשיו מתגלגל הכדור למגרש שלנו. עלינו להחליט האם אנחנו מורידים את הראש גם בנושא הזה או שעומדים על שלנו.
אליבה דאמת המצב מורכב: הדרישה המרכזית של האיראנים, חיזבאללה וואנס היא שצה"ל ייסוג מרצועת הבטחון בלבנון ולמעשה יאפשר לחיזבאללה להשתלט מחדש על אותו תוואי שטח חשוב. בעניין הזה נתניהו לא מוכן לוותר ונסיגה היא כרגע לא על השולחן. "טראמפ, צריך לזכור, גם דיבר על נסיגה ישראלית משטחים בסוריה אבל זה לא קרה" אמר לי השבוע גורם מדיני "נסיגה תהיה רק בעתיד אם נראה שממשלת לבנון תהיה הריבון האמיתי בשטח ושהמצב לא חוזר למשחקים שהיו לפני השבעה באוקטובר".
צה"ל גם לא נוצר את האש כשמזוהים מחבלים חמושים באזור הכוחות, והאירועים בשבוע שעבר שבהם חוסלו מחבלים יוכיחו זאת. אלו היו אירועים הרבה מעבר לאותו רגע נקודתי. הם נועדו לשדר לכולם את הכללים החדשים של ישראל.
בנוסף, בהודעה משותפת לראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל" ששוגרה ביום שלישי האחרון נאמר כי "לפני זמן קצר התקיימה שיחה בין ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקד פיקוד הצפון. צה"ל ימשיך לפעול בנחישות לסיכול איומים על חיילינו ואזרחינו, להשמדת תשתיות טרור ולהמשך שמירה על רצועת הביטחון בדרום לבנון. ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל הבהירו כי ביטחון אזרחי ישראל וכוחות צה"ל ימשיך לעמוד לנגד עיניהם ללא פשרות". גורם מדיני הבהיר במקביל לאותה הודעה כי חלק מכבילת הידיים של החיילים היא בלבול שנוצר ו"טלפון שבור" בין הדרג המדיני לצבאי, ובין הפיקוד הבכיר לזוטר. "נוודא עוד הלילה מול הצבא שההנחיות של הקבינט יחודדו עד אחרון הלוחמים – ניתן לפגוע בכל מחבל שמזוהה במרחב הצהוב, ומול כל איום ברור גם מעבר לו".
"המצב מורכב אבל אני יכול להבטיח לך נאמנה שתפיסת העולם של נתניהו ושל הקבינט טובה. אנחנו משדרים תקיפות ברורה ועומדים על שלנו" אמר לי השבוע אחד משרי הקבינט שביקש להישאר בעילום שם. "כל מלחמה" הסביר "מתנהלת תחת מגבלות. לפעמים אלו מגבלות של נשק, לפעמים של תחמושת ולפעמים של כוח אדם ומודיעין. בכל המלחמות שלנו תמיד היו מגבלות, ולכן אנחנו מתנהלים מול טראמפ בצורה של ניהול סיכונים. זה נעשה מתוך הבנה מה הכי חשוב לי להרוויח ומה אפשר לוותר כרגע.
"צריך להבין, אנחנו פתוחים מול טראמפ בכמה חזיתות ולכן מתמרנים בין הצורך שלנו לצורך שלו. לא התפוצצנו מולו בפומבי למשל על פתיחת מיצרי הורמוז אבל בנושא הלבנוני אנחנו לא מתכוונים לוותר וראש הממשלה דיבר על כך בפומבי כמה פעמים בצורה ברורה. אני מבטיח לך שהראש שלנו לגמרי בכיוון הנכון. אנחנו לחלוטין עומדים על שלנו בעניין לבנון".
אגב, ההתעקשות האיראנית לנצור דווקא עכשיו את האש בלבנון יכולה להיות מובנת על ידי פרסום ברשת 'אל-חדת' הסעודית הידועה כמי שמצטטת רבות בכירים במערכת המדינית או הביטחונית הישראלית, העושה בה שימוש להעברת מסרים, כי במתחם התת קרקעי 'עלי טהאר' שבדרום לבנון שצה"ל הגיע ממש לפתחו בסוף השבוע שעבר, נמצאים גם קצינים איראניים, ובכירים רמי דרג מהחיזבאללה. לפי הדיווח "קיים חשש איראני שצה״ל יתפוס את אותם קצינים ואף יחקור אותם וזו אחת הסיבות, ואף המרכזית ללחץ האיראני לאחרונה בנוגע ללבנון". השר עימו שוחחתי אישר באוזניי את הדברים הללו.
על הרכס הזה, המצור עליו ומשמעותו עוד נרחיב בעז"ה, אבל לפני סיום הנושא הלבנוני הפעם צריך להזכיר את התרגיל המבריק שרקמו לנו השבוע הקטארים והפקיסטנים בשירות איראן וחיזבאללה. הכוונה היא להקמת אותו תא בלתי הגיוני "למניעת חיכוך במסגרת הפסקת אש אזורית", שבו היו חברות שלשת המדינות האמורות יחד עם לבנון וארה"ב וללא ישראל. מדובר למעשה במעגל החלטות פנימי שכוננו אותן מדינות ביניהן ומטרתו לפגוע קשות ביכולות ההגנה העצמית של ישראל בצפון. זה בלתי יאמן שהאמריקאים הסכימו להקמת הגוף הזה מבלי שישראל תוכל להיות חלק ממנו. ובכלל, הקמת התא כעת, גורמת לאיראנים לרווח עקיף נוסף: לביטול השיח הישיר מול ישראל – שיח שמאוד לא נוח לחיזבאללה ולפטרוניו האיראניים. כי אם יש כאן מנגנון חדש של ארה"ב ולבנון בנושא, מדוע צריך לנהל דיונים ישירים מול ישראל?
הקמת התא המביש, בהסכמת טראמפ, הוא חלק ממאבקים פנימיים וחילוקי דעות מהותיים בממשל האמריקני בין "קבוצת" סגן הנשיא ג'יי די ואנס האחראית למו"מ עם איראן והרואה בישראל חלק מהבעיה (התבטאויותיו של ואנס השבוע בנושא ישראל השבוע היו מעוררות חלחלה. כפי שנכתב כאן בעבר הוא הגורם הכי פחות פרו-ישראלי בממשל), לבין מחלקת המדינה ובראשה שר החוץ מרקו רוביו.
רוביו ואנשיו התנגדו בחריפות להקמת התא הזה, ודעתם היתה כי הוא מטרפד את המו"מ הישיר בין הצדדים, שעליו עמלו במחלקת המדינה זמן רב, ושהתקדם לכיוונים טובים. הקמת התא משרתת את חיזבאללה ואיראן שכן השיחות הישירות בין ישראל ללבנון כללו בתוכם הכרה לבנונית רשמית על "גוף חמוש אחד" בלבנון וריבונות מלאה של הממשלה הנבחרת על אמצעי הכוח – צבא ומשטרה.
קטאר המרושעת נחלצה לעזרת בני בריתה האירנים והשיגה את הסכמת ואנס וצוותו להקמת אותו גוף חדש האמור להביא ליישום הפסקת האש ותנאי מזכר ההבנות בין איראן לארה"ב.
השרה אורית סטרוק, חברת מפלגת 'הציונות הדתית' שאיתה שוחחתי השבוע לצורך הכנת הטור הזה אמרה לי כי מבחינת ישראל אין לגיטימציה לתא האמור, שכן מרגע שהוא כולל בתוכו את איראן הוא איבד את הלגיטימציה שלו. "אנחנו אומרים לאמריקאים שאין לגיטימציה לחיזבאללה בלבנון ולכן אין לגיטימציה לתא הזה כי הוא מבטא את המעורבות האיראנית בלבנון. זה אומר שאם התא הזה ינסה 'להנחית' עלינו הוראה כלשהיא היא תהיה לא לגיטימית כי היא מגיעה מאיראן".
כששאלתי אותה על הדיווחים שפורסמו השבוע ב'כאן' 11 לפיה שגריר ישראל בוושינגטון נפגש עם שגריר לבנון במדינה כדי לדון במפת נסיגת צה"ל מדרום לבנון היא הבהירה כי "אין שום תאריך ליציאת צה"ל מלבנון כיוון שחיזבאללה עדיין קיים באזור. כל עוד הוא קיים, לא תהיה נסיגה. נסיגה שלנו היא כניסה שלו".
בשורה התחתונה, לנתניהו צפויה כעת תקופת "בין המיצרים" מדינית ואישית מול המצור שמטילים עליו טראמפ וחבריו החדשים. רק דרך נחושה תוכל לעזור לו לעמוד איתן מול הכוחות הכבירים הללו ולהדוף את פריצת החומות. אם ייכנע להם כעת, החומות יתנפצו לרסיסים והשבעה באוקטובר הבא הוא רק עניין של זמן היל"ת.
לכן, עד שטראמפ יתעשת על עצמו ויחזור למסלול, הדרך היחידה היא להמשיך להגן על הצפון, גם במחיר של חיכוך עם וושינגטון, ולהצהיר חד משמעית שכל הסכם שלא יגן עלינו מפני איראן ושלא היינו שותפים לו – לעולם לא יחייב אותנו.
נתניהו חייב להתנהג כמו האיראנים. להראות לטראמפ שהוא בעל הבית ושהוא נחוש לשמור על האינטרסים שלו בכל מחיר. רק כך יצליח לצלוח את הסערה הנוכחית ולמנוע מעצמו להיכנס לסערות נוספות שבוודאי עוד נמצאות בהמשך הדרך.























