ברוך מרזל ?????????????????????????????????????????????????????????

בפרשה שלנו אנו מוצאים את קורח מערער על מעמדם של משה ואהרון, ובפיו טענה – "כל העדה כולם קדושים" (ט"ז, ג').

טענה זו משמעה שאין צורך בכהן מיוחד לעבודת המשכן, כולם ראויים לשמש בפני ה'. חז"ל מציירים בפנינו, כי קורח נקט בטכסיס רב-רושם על-מנת להוכיח את טיעונו.

זה לשון התנחומא בתחילת פרשתנו – "אמר קרח למשה בית מלאה ספרים צריך מזוזה או לאו, אמר משה צריך, אמר קרח דבר זה לא צוה הקדוש ברוך הוא, וכן אמר לו טלית שכולה תכלת צריכה פתיל תכלת, אמר לו משה הין, אמר לו קרח כל אלו הדברים שאתה אומר מדעתך הם, אלא חוט של תכלת פוטר, ואם הציצית כולה תכלת לא תפטור עצמה, אין דבריך אלא דברי שקרים, מיד מה עשה קרח צוה ועשה מאתיים וחמישים טליתות שכולן תכלת, ולא הטיל בכנפיהם חוט של תכלת, ונתנם לאנשים מבני ישראל מאתיים וחמישים אנשים, אמר להם משה, ולמה הם כולם תכלת והלא תפטר אם לא יהיה לה חוטים של תכלת, אמרו לו כל אלה הדברים שאתה מדבר לנו דברי בדאות הם, מיד הניח אותם משה והלך לו, בבקר השכימו והלכו לבית מדרשו של משה, כולם מלובשים טליתות שכלם תכלת, אמר להם משה בני לא כך שמעתי מפי הגבורה אלא שצריך להטיל לכל כנף חוט תכלת, אמרו לו כל הטליתות תכלת ואינה פטורה, וחוט אחד פוטר את הטלית, אין אלו דברי הבורא, אלא דבריך, והם דברי בדאות".

 מה בעצם טען כאן קורח? כפי שראינו בפסוקים, הוא טען כי "כולם קדושים", יש כאן טלית שכולה תכלת, ואם כן – לשם מה צריך חוט מיוחד שיפטור אותה, לשם מה צריך כהן, כאשר כל שבט לוי נבחר?

טענה זו חזרה ונשמעה במשך הדורות והיא עברה גלגולים שונים במהלך הדורות – דמוקרטיה, סוציאליזם, שוויון. תמיד באים עם טענה זו ש"כולם קדושים", "כולם שווים".

אולם ביסודה של אותה טענה מונח המרד בבורא עולם. ה', שברא את עולמו ברצונו, מגשים את רצונו גם במהלך הבריאה. הוא בוחר מה טוב ומה רע, מי נבחר לפניו ומי לא. חסידי השוויון אינם מסוגלים לסבול את התערבותו של ה' בבריאה. עבורם, זוהי הפרה גסה של עיקרון השוויון. אך לאמיתו של דבר, תמיד מתגלית ערוותם של אותם צבועים. הם, המניפים אל על את דגל השוויון, בסופו של דבר דואגים רק לעצמם ולמקורביהם. כך היה אצל קורח, כך היה ברוסיה, כך היה כאן בקיבוצים.

בסופו של דבר, לא מושג הכהונה הוא שמפריע להם, אלא העובדה שהם לא זכו לה. מחובתנו תמיד להישאר נאמנים לרצון ה', קשובים למה שהוא בחר, ולדחות בשאט נפש את כל אותם קורחים בני-זמננו, כל אותם אלו אשר רוממות השוויון בגרונם, ובליבם רק תאוות כסף וכבוד.











עוד כתבות שיעניינו אותך

מזעזע

האסון בתנכ"י: הותר לפרסום שמו של העובד שנהרג

פנחס בן זיו
אבי אילסון מארח

איך זה התחיל? צמד 'ממתק לשבת' בשיחה מרתקת

קול חי מיוזיק
בעקבות הראיון ב'קול חי'

הרצוג נגד השר אליהו: "שיחשוב טוב מה יוצא לו מהפה"

אלי יעקובוביץ
בהשתתפות מאות

"נרעיש עולם ומלואו": תיעודים מכינוס ראשי הישיבות

נתי קאליש
צפו בדברים

מרן לאברכים: "מתחילים לזלזל במנהגים ונהיים רפורמים"

נתי קאליש
"טרוף טורף"

טרגדיה: נקבע מותו של העובד שנטרף על ידי נמר ב'תנכ"י'

פנחס בן זיו
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
חולייה גדולה ומחומשת

תקרית חמורה: 12 מחבלים הניחו מארב ותכננו לבצע חטיפה

שמעון כץ
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
עימותים סוערים

"מזהיר אתכם אם תישארו": פרשים דוהרים לישיבת אוריתא

פנחס בן זיו
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
צפו

נשיאי ארה"ב הבינו; בישראל עדיין רודפים את עולם התורה

הרה"ג מרדכי מלכא
שינוי כיוון

סמוטריץ': "לא יהיה יותר משא ומתן עם חמאס על חטופים"

אבי יעקב
תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
אחד על אחד

הרשי אייזנבך גלוי לב: "עשיתי כל טעות אפשרית"

יוסי חיים