אל תקנו תוצרת ישראל, ואל תקנו תוצרי חקלאות ישראליים!

כלומר, אתם יכולים לקנות אותם אם הם טובים וזולים לעומת תוצרת חו"ל, והימנעו מלקנותם אם הם לא נותנים לכם ערך מספק או נמכרים במחיר תחרותי שמיטיב עם הכיס שלכם. מה שצריך להיות חשוב לכם זה איכות המוצר ומחירו, ואין שום משמעות איפה הוא יוצר או איפה גודל.

התעשייה הישראלית או החקלאות הישראלית אינם ערך לכשעצמם, אלא רק אם הם מספקים תועלת צרכנית גדולה מן מתחרים. אם נדע בוודאות שתוצרי חו"ל הם טובים יותר וזולים יותר, אז הדבר הציוני ביותר לעשות הוא לעבור לייבוא.

חקלאות איננה ציונות, תעשייה איננה ציונות, טקסטיל איננו ציונות.

ומה יהא על מקומות התעסוקה בארץ? קבלו סקופ: הם לא יתמעטו, הם רק ישתנו. נכון, מה שרואים זה שנעלמו משרות של חקלאים או עובדי טקסטיל, אבל מה שלא רואים זה המשרות שנוצרו מכך שהצריכה של אזרחי ישראל עלתה בגלל שההכנסה הפנויה שלהם גדלה.

וכאן אפשר להביא את משל החלון השבור של פרדריך בסטייה. הוא מספר על ילד שובב שזרק אבן ושבר את החלון של ז'אק. למראה רוגזו, הרגיעו אותו העוברים ושבים שהחלון השבור כעת יתן פרנסה לזגג, וזה בתורו ישתמש בהכנסה וילך וירכוש מהחייט, וזה בתורו ירכוש מהסנדלר וכך הלאה, ולמעשה נמצא הכפר כולו מתפרנס מהחלון השבור של ז'אק. אבל זה מה שרואים.

מה שלא רואים, זה שמחמת ההוצאה לתיקון החלון, נאלץ ז'אק לחסוך בהוצאותיו האחרות, ולכן הוא ימנע בחודש זה מלרכוש ספרים או נעליים. כלומר הכסף שקיבל הזגג, נגרע למעשה מהסנדלר או ממוכר הספרים. ועל כל הכנסה שנוצרה לאחד, נגרעת למעשה הכנסה ממישהו אחר. ולכאורה כלכלת הכפר לא הרוויחה ולא הפסידה, אבל כיון שז'אק עצמו גם הוא חלק מן הכלכלה, והוא בבירור ניזוק, אזי נמצא שכלכלת הכפר רק הפסידה מן החלון השבור.

אותו הדבר לגבי תעשייה ישראלית, כאשר אזרחי ישראל משלמים מחיר יקר יותר על מוצרים ישראליים כדי לממן את העובדים או את החקלאים או מי שלא יהיה, למעשה הכסף הפנוי שלהם מתמעט והם חוסכים בתחומים אחרים. ומשכך, כמות העובדים הישראלים לא באמת גדלה, אלא רק הצרכן הוא שניזוק.

אגב, בסטייה בספרו מביא דוגמה נוספת לאופן בו אפשר להוסיף משרות במשק ולהעלות את הביקוש לעובדים: לחסום את השמש. כן, תארו לעצמכם, אם תהיה חשיכה כל הזמן, זה יתן פרנסה ליצרני הנרות, המנורות, הפנסים וכו' וכלכלת הארץ תפרח, שהרי אלה בתורם יוכלו לרכוש מוצרים וכו'. כולם מבינים אינטואיטיבית שזו הצעה מטומטמת, אבל באמצעות משל החלון השבור אפשר לתת גיבוי לאינטואיציה ולהראות בבירור את הכשל.

אז שוב, אל תנסו לחסום את השמש, ואל תנסו לחסום ייבוא של מוצרי חקלאות או כל מוצר אחר, היו ציונים טובים ותנו לחקלאות הישראלית להתחרות בייבוא. זה הדבר שהכי טוב לאזרחי ישראל. וזה צדק חברתי.

פורסם בדף הרשת החברתית של דוד רוזנטל











עוד כתבות שיעניינו אותך

עד כאן!

קידוש ה' עצום: מחאת הרכבים מתפזרת | מתעדכן

פנחס בן זיו
כלא 10

דיווח חמור: אברך עצור התעלף ולא פונה לבית חולים

אבי יעקב
מצמרר

שאל אם להתגרש: "היא האישה הכי טובה אך אין לנו ילדים"

הרב שלמה בכר
המעצר והתנאים

האברך ששוחרר מכלא 10: "לא הספקתי להיפרד מאשתי"

נתי קאליש
לא נשתוק!

השיירה יוצאת לדרך: 'כל אזרח בישראל ירגיש את המחאה'

נתי קאליש
השוטר התחנן

מהומה לילית ב-443: מאות זרמו והבחור שוחרר לחופשי

אלי יעקובוביץ
מסר לממשלה!

4 שעות חסרות תקדים: כ-10,000 רכבים השתתפו במחאה

אלי יעקובוביץ
נוכל נותר נוכל

בנט לא הצליח להתאפק מלשקר והפך עצמו לבדיחה

פנחס בן זיו
כל הפרטים

מחאת עולם התורה: שידורים מיוחדים ב'קול חי'

מערכת אמס
תיעודים מהשטח

מהומה במחאת הרכבים: רב מוכר עוכב, סגן ראש עיר הותקף

אלי יעקובוביץ
גולדקנופף פנה למפכ"ל

נגד החסידים: ראש העיר לשעבר קרא ל"אינתיפאדה"

גדי פוקס
ומיהו "בחור טוב"

"לא תורם שום דבר": המרצה הליטאי נגד חסימות הכבישים

אריאל ברמן
למען עצורי עולם התורה

אלפי רכבים יצאו בשיירה מכל רחבי הארץ לעבר כלא 10

מערכת אמס
בתוך הפקקים

"האסימון נפל": אבי מימרן במסר חריף מתוך מחאת הרכבים

אריאל ברמן
סמוטריץ' לא מבין

תיעוד מעורר חלחלה: כך השמאל יסגור את הישיבה

קובי אליה
די לשתיקה!

צפו: מנחם טוקר מתגייס למחאה ומחלק שוברים

אבי יעקב
כך נחשפה ההברחה

שתי חרדיות נעצרו עם מטען חריג בשדה התעופה

קובי אליה
צפו בתיעוד החיסול

סגירת מעגל: חוסל המחבל שאילץ חטוף לנשק אותו

קובי פינקלר
"גם מי שלא לומד"

מרן הראש"ל בעד המחאה: "לא סומכים על אלו שבפוליטיקה"

פנחס בן זיו
המשבר מחריף

ניצבים מזהירים מחוסר בהירות לקראת שיירת המחאה

גדי פוקס