A bus driver that lost control A bus driver that lost control on his bus, ran over the sidewalk and hit the safety fence at a busy intersection in Jerusalem, wounding a pedestrian. July 21, 2009. Photo by FLASH90 *** Local Caption *** ????? ??????? ??? ????? ????? ??? ????? ?????

המסע לשינוייה של חברת אגד המזקנת הגיע לסיומו והתחלת הבראתו: בתום משא ומתן ארוך. משרד התחבורה, משרד האוצר וקואופרטיב אגד אישרו היום (יום רביעי) את עקרונות ההסכם החדש להפעלת קווי התחבורה הציבורית העירוניים והבינעירוניים של אגד. זאת, במטרה לשפר את השירות לנוסעים ולהגדיל את מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית.

ההסכם כולל את הוצאתם לתחרות של כל קווי השירות של אגד, עד לשנת 2030. רוב קווי השירות שיצאו לתחרות נמצאים במטרופולינים הגדולים. במסגרת ההסכם, יפורסמו בחודשים הקרובים מכרזים להפעלת כ-50% מקווי התחבורה הציבורית בירושלים. מדובר בכ-80 קווים המסיעים כ-60 מיליון נוסעים בשנה.

במהלך השנה הבאה (2019) צפויים להתפרסם מכרזים להפעלת קווי תחבורה ציבורית עירוניים ובינעירוניים. מדובר בין השאר בקווים בינעירוניים בין אשקלון ואשדוד לירושלים ותל אביב ופרברי העיר רחובות. בשנת 2020 יפורסמו מכרזים נוספים להפעלת עשרות קווי שירות בין השאר בפרברי ראשון לציון וחיפה. בהמשך יפורסמו מכרזים להפעלת קווי השירות של אגד גם קווי בחולון, כרמיאל, חיפה, חדרה, הנגב והגליל.

השר כץ ציין כי עם אישור עקרונות ההסכם, תהפוך אגד להיות חברה תחרותית מודרנית ומובילה לטובת אזרחי מדינת ישראל, חברי אגד ועובדיה. לדבריו, העקרונות שסוכמו ישדרגו באופן משמעותי את שירותי התחבורה הציבורית ורמת השירות לציבור הנוסעים.

עקרונות ההסכם כוללים בין השאר את הצערת גיל האוטובוסים של התחבורה הציבורית, הפעלת אוטובוסים חשמליים בהיקף נרחב, עלייה מהדלת האחורית, שילוב טכנולוגיות חדשות בתחבורה הציבורית ותחנות ההסעה ושיפור המידע לנוסעים.

"ההסכם שנחתם מאפשר מחד את המשך פתיחת ענף התחבורה הציבורית לתחרות, דבר שיביא לשיפור השירות לציבור הנוסעים ולהגברת השימוש בתחבורה הציבורית. מאידך, הוא מאפשר לאגד להיערך לפעול בתנאי תחרות, תוך דאגה לעובדים הותיקים, שתרמו רבות להתפתחות ענף התחבורה הציבורית מאז קום המדינה", אמר השר כץ.

כחלק מההסכם, אגד התחייב לעבור התייעלות משמעותית, הכוללת שינוי מבני והכנסת משקיע פרטי, כך שבתום תקופת ההסכם, אגד יוכל לפעול בתנאי תחרות. כחלק מהערכות אגד לפעילות בתחרות מלאה, יוקצה תקציב לצורך הפרשה של מרבית החברים (1300 מתוך 1500) ועובדי דור א' (1800 מתוך 2400), בתנאים הולמים.

בנוסף לפרישת עובדים וכחלק מהערכות לתחרות, אגד יהפוך בתוך שנה וחצי מקואופרטיב לחברה. אגד יידרש לעמוד ברמת שירות המקובלת בקווי השירות שיוצאו לתחרות. עד לשנת 2021 יחודש צי האוטובוסים של אגד כך שיעמוד בדרישות המכרזים התחרותיים (גיל מקסימלי של 10 שנים, לעומת כ- 15 שנים כיום), הצטיידות ב-150 אוטובוסים חשמליים ועוד.

ההתייעלות תכלול חיסכון בעלות ההפעלה של אגד, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים מדי שנה. תשלום הסובסידיה לאגד מותנה בביצוע נסיעות בפועל (שלא כמו בהסכם הקודם) ובתמריצי איסוף נוסעים. ההסכם מגלם בחובו חיסכון של כמיליארד שקלים, כתוצאה מהוצאתם של קווי אגד לתחרות. החיסכון יופנה לשיפור רמת השירות, תוספות שירות, הגברת תדירויות ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות.

השר כץ ציין כי משרדו רואה בנהגי התחבורה הציבורית שותפים מרכזיים וחיוניים במהפכה המתרחשת בענף התחבורה הציבורית. בשנים האחרונות פעל המשרד להסדרת תנאי העסקה ומעמד הנהג, כך שיהלמו את מורכבות המקצוע. "שיפור פני התחבורה הציבורית בישראל הוא אחד היעדים המרכזיים שאני מקדם מיום כניסתי לתפקיד. זהו יעד לאומי התורם לכלכלה, לחברה, לאיכות הסביבה ולאיכות החיים של כל תושבי ישראל", הוסיף השר כץ.

השר כץ יזם בעבר את העלאת שכר נהגי התחבורה הציבורית מ-24 ל-39 שקלים ובהמשך לעלייה נוספת ומתמשכת בשכר הנהג בהתאם לשנות הותק שלו. בנוסף, השר הנחה כי בכל מכרזי התחבורה הציבורית ישולבו מנגנונים המתמרצים את המפעילים לשלם יותר.

בהמשך להסכמות עם אגד בנושא השכר, השר כץ הנחה את הדרגים המקצועיים במשרד לפעול לעדכון שכר הנהגים בכלל הענף , בהתאם לעקרונות אגד, שעלותו מוערכת בכ- 200 מיליון שקלים בשנה. מטרתו של המהלך להפוך את מקצוע הנהג למבוקש ובעל אופק תעסוקתי ממושך.

אגד מפעילה כיום כ- 2950 אוטובוסים. נתח הפעילות של אגד בענף התחבורה הציבורית מסתכם כיום בכ-35%. מספר הנוסעים בקווים העירוניים והבינעירוניים של הקואופרטיב מגיע לכ-900 אלף ביום.

יו"ר מזכירות אגד, אבי פרידמן, אמר היום כי, "אגד שותף מלא עם ממשלת ישראל ומשרד התחבורה במימוש הרעיונות להסדרת מבנה התחבורה הציבורית בעשורים הקרובים במדינת ישראל. ההסכם הנוכחי מסדיר את מבנה התחבורה הציבורית בישראל ויבטיח את מעמדו ויציבותו של אגד גם בעתיד.

"מדובר בהסכם המשמעותי ביותר עבור אגד מאז הקמתו, והמשא ומתן שנמשך ברציפות כ- 3 שנים מבטא את עומק ומורכבות הנושאים והמאמץ להביא לשיפור השירות ללקוחות ולצד זה מחוייבות בלתי מתפשרת להעניק בטחון תעסוקתי ויציבות כלכלית לטווח הארוך לכ- 6,500 העובדים והחברים". אמר פרידמן והוסיף כי, אגד התחייב בהסכם החדש לבצע שינוי מבני תוך ביצוע מעבר מקואופרטיב לחברה לרבות, הכנסת שותף ויישום צעדי התייעלות, שיאפשרו לאגד להתמודד טוב יותר עם אתגרי התחרות שעומדים בפניו.

 











עוד כתבות שיעניינו אותך

לאורך היום

הקולות והמראות: המשדר הנרחב נמשך • הצטרפו

מערכת אמס
ראש הישיבה יצא מוקדם

איצו פלדמן מעיד: "לא זוכר אותו כאוב כל כך"

חיים שער
איום המנהרות והקו הצהוב

צפו בראיון המיוחד: פרשנינו הצבאי בלב עזה הצה"לית

קובי פינקלר
עדותו המצולמת

כך ניסה השב"כ לגייס את אפי פלדבאום כסוכן

גדי פוקס
אסון נורא

טרגדיה בעצרת התפילה בירושלים: נער נפל מגובה ונהרג

שמעון כץ
הערב אצל יענקל'ה

הרב גלזר: "החיילים מתו כדי להוכיח את כוחה של תורה"

יענקל'ה פרידמן
צפו

אחרי הביקור במפקדה: רה"מ בהסכם גג בקריית גת

חיים שער
חדשות התעשייה

בכורה בלעדית: טעימה מהשיר החדש של יהודה בורן

פסח בא גד
לקראת שבת

הפלייליסט לפרשת לך לך: ילדינו מול ילדי ישמעאל

אלי ממונסי
מסר חד וברור

ראש הישיבה בסרטון: "לבוא מרחוק רחוק, במסירות נפש"

אלי יעקובוביץ
צפו ותתחזקו

החטוף בקריאה מרגשת: "שנתיים חלמתי להניח תפילין"

פנחס בן זיו
אמירה מחליאה

ליברמן רוקד על הדם: "הנער היה מגן אנושי"

אבי יעקב
לקראת עצרת המיליון

הרב גלזר חושף: מכתב ראשי הישיבות נגד קודקוד

יענקל'ה פרידמן
שו"ת מיוחד

מרן הגר"ד לנדו: "הם פראי אדם. לא ישקטו להם". צפו

נתי קאליש
התורה זועקת!

דקה אחרי דקה: כל העדכונים מעצרת הענק בירושלים

פנחס בן זיו
השר מגיב לטלטלה

הדרמה לשיא: דוד זיני העביר את המידע על הפצ"רית

אבי יעקב
זעקה נוקבת

"מה קורה איתנו, למה בחורים מטפסים ומסכנים את עצמם?"

פנחס בינדר
2,000 שוטרים

עומסים וחסימות נרחבות בי-ם: כך תגיעו לעצרת בבטחה

אלי יעקובוביץ
בירכו בפטור

צפו: זה מה שאמר הגר"ד לבחור שנעצר ב'שבעה'

נתי קאליש
צפו

תיעודים מרהיבים מהרחפן: הרחובות נצבעו בשחור

שמעון כץ