הרב אמיר קריספל

במסכת ברכות דף ד ע"א מקשה הגמרא, כיצד ייתכן שלאחר שהבטיח הקב"ה ליעקב: 'והנה אנכי עמך', יעקב פחד כל כך עד שנאמר "ויירא יעקב מאוד"? ומתרצת הגמ' "שמא יגרום החטא", כלומר יעקב פחד שתתבטל הבטחת הקב"ה מחמת חטאיו.

ואפשר לתרץ ע"פ דברי הרמב"ם, בהקדמה לפירוש המשניות, שהקשה על דברים אלה, שהם עומדים לכאורה בניגוד לכלל אחר: הכלל הוא, שנביא המתנבא לטובה ולא נתקיימה נבואתו, יש בכך ראיה שנביא שקר הוא, כי אנו אומרים שאם אכן היו נכונים דבריו שהקב"ה הבטיח טובה, לא הייתה הטובה מתבטלת אפילו מחמת חטא.

מוכח, אם כן, שלאחר שהקב"ה מבטיח טובה, אין הוא חוזר בו גם במקרה של חטא. מתרץ על כך הרמב"ם, שיש לחלק בין הבטחה מאת הקב"ה לאדם פרטי (כהבטחת ה' ליעקב), שאכן עשויה להתבטל מחמת חטא, לבין הבטחה כללית של הקב"ה לעם ישראל ע"י נביא, שבזה אין הקב"ה חוזר בו לעולם אף לאחר החטא, והאברבנאל פירש באופן אחר: אף שידע יעקב בשכלו שהפחד אינו מוצדק, עדיין היה לו הפחד הרגשי הטבעי בבוא אליו עשיו וארבע מאות איש עמו.

ויש שתירצו שהקב"ה הבטיחו רק שישמרנו, ולא הבטיחו שלא ימותו נשיו או חלק מילדיו בקרב, וייתכן שיעקב פחד על בני משפחתו שלא היו בזמן ההבטחה. ועוד יש לתרץ שהקב"ה הבטיח טובה ליעקב, אך לא הבטיחו מעולם שטובה זו לא תבוא על ידי יסורים, ומיסורים אלו חשש יעקב.

===
״ואת אחד עשר ילדיו״- רש"י כותב, "ודינה היכן הייתה? נתנה בתיבה ונעל בפניה, שלא יתן בה עשיו עיניו". ומוסיף רש"י, "ולכך נענש יעקב, שמנעה מאחיו, שמא תחזירנו למוטב, ונפלה בידי שכם".

ומקשים המפרשים, וכי אדם אמור לתת את בתו לרשע, שמא תחזירנו למוטב?! ויש לתרץ, שהטענה כלפי יעקב לא הייתה על כך שיעקב לא נתן את דינה לעשיו כאשה, אלא על כך שהסתיר את דינה מעיני עשיו. דהיינו, די בכך שעשיו רואה אותה, ולאו דווקא נושא אותה, וכבר על ידי כך ייתכן שהיה חוזר למוטב, שכן יש אנשים שדי לראות אותם, או להיות בקרבתם, כדי להשתנות ולהפוך לטובים יותר.

התורה תמימה מסביר באופן נפלא, שהמילים "שמא תחזירנו למוטב" אין כוונתן כמו שאנו רגילים לפרש, שזוהי סיבת הקפידא של הקב"ה על יעקב, אלא מילים אלו באות לבאר את המניע של יעקב עצמו! כלומר יעקב מנע את דינה מעשיו, שמא תחזירנו למוטב, כי מרוב סלידתו של יעקב מעשיו ומרשעותו, לא חפץ שיחזור למוטב, ולכן מנע ממנו את דינה. ומכיוון שזה היה המניע של יעקב (ולא רק החשש הטהור לדינה) הענישו הקב"ה.

והנה, דברים אלה של התורה תמימה, כי משנאת יעקב לעשיו לא רצה שיחזור עשיו למוטב, לכאורה אינם מתקבלים על הדעת. אך יש לפרש את כוונתו כמו שמצאנו ביונה עם אנשי נינוה, שהיו רשעים כל כך עד שהיה קשה בעיניו שיקבל הקב"ה תשובתם. ואף כאן, סבר יעקב שרשע כעשיו עדיף שיקבל את המגיע לו וילך בדרכו, ולא יחזור למוטב וירכך את עונשו.

אח"כ ראיתי שמביאים בשם רבינו עובדיה מברטנורה (מובא בבעלי התוספות על התורה) שדן גם הוא בשאלה זו וכותב דברים דומים אך באופן שונה מעט, וזו לשונו: "קשה, אדרבה, היה ראוי שתיחשב לו לצדקה, שמנעה מיד הרשע. יש לומר שיעקב לרעה נתכוון, שלא היה רוצה שאחיו יהיה צדיק כדי שלא יתקיים בו ברכת הוה גביר לאחיך ולפיכך נענש.











עוד כתבות שיעניינו אותך

לקראת שבת

הפלייליסט לפרשת לך לך: ילדינו מול ילדי ישמעאל

אלי ממונסי
מוצ"ש חי במיוחד

במוצ"ש: מצעד שוואקי וכל הפרטים על 'המלחינים'

מנחם טוקר
צפו

אחרי הביקור במפקדה: רה"מ בהסכם גג בקריית גת

חיים שער
חילוץ מורכב

בן 12 התהפך עם אופניו, הכידון חדר לבטנו

אבי יעקב
לאורך היום

הקולות והמראות: המשדר הנרחב נמשך • הצטרפו

מערכת אמס
לקראת עצרת המיליון

הרב גלזר חושף: מכתב ראשי הישיבות נגד קודקוד

יענקל'ה פרידמן
זעקה נוקבת

"מה קורה איתנו, למה בחורים מטפסים ומסכנים את עצמם?"

פנחס בינדר
השר מגיב לטלטלה

הדרמה לשיא: דוד זיני העביר את המידע על הפצ"רית

אבי יעקב
התורה זועקת!

דקה אחרי דקה: כל העדכונים מעצרת הענק בירושלים

פנחס בן זיו
חדשות התעשייה

בכורה בלעדית: טעימה מהשיר החדש של יהודה בורן

פסח בא גד
צפו

תיעודים מרהיבים מהרחפן: הרחובות נצבעו בשחור

שמעון כץ
איום המנהרות והקו הצהוב

צפו בראיון המיוחד: פרשנינו הצבאי בלב עזה הצה"לית

קובי פינקלר
אסון נורא

טרגדיה בעצרת התפילה בירושלים: נער נפל מגובה ונהרג

שמעון כץ
יום אחרי

"אני ממש לא יודע איך הח"כים החרדים העזו להגיע לעצרת"

משה אוסדיטשר והרב רמי באבד
צפו ותתחזקו

החטוף בקריאה מרגשת: "שנתיים חלמתי להניח תפילין"

פנחס בן זיו
שו"ת מיוחד

מרן הגר"ד לנדו: "הם פראי אדם. לא ישקטו להם". צפו

נתי קאליש
ראש הישיבה יצא מוקדם

איצו פלדמן מעיד: "לא זוכר אותו כאוב כל כך"

חיים שער
2,000 שוטרים

עומסים וחסימות נרחבות בי-ם: כך תגיעו לעצרת בבטחה

אלי יעקובוביץ
אמירה מחליאה

ליברמן רוקד על הדם: "הנער היה מגן אנושי"

אבי יעקב
הרחובות הושחרו

הקרב על המספרים: כמה השתתפו בעצרת התפילה בי-ם?

אבי יעקב