הרב נתן קאהן

ה"כלי יקר" (פר' כט) מביא מדרש (תנחומא א') הידוע: למה נסמכה פרשת אתם נצבים לקללות לפי ששמעו ישראל מאה קללות חסר שתים חוץ מן ארבעים ותשע שבתורת כהנים הוריקו פניהם וכו'", עיין כל הנוסח ברש"י. הכלי יקר מקשה על המדרש הזה שמשה כתב להם שטר ושוברו עמו ובחנם יעד להם כל אותן התוכחות כי לעולם לא יפחדו מהם ומורא לא יעלה על ראשם מן אותן קללות כי יאמרו הרי כבר חטאנו כאלה וכאלה ולא רבצה בנו האלה, גם האיש משה הבטיחנו שגם אם נוסיף אנחנו לחטוא לא יגע בנו רע, ואם כן עשה משה תרי דברים דסתרי אהדדי כי מתחילה יעד להם הקללות כדי שייראו מהם ואחר כך ניחם אותם וידבר על לבם שאף אם יהיו חוטאים לא יכלו מצד הקללות !" והוא פלא גדול.

הרב אליהו לופיאן (בלב אליהו) עונה על זה עם כלל חשוב : מובן לכל שהעונשים שבאים על האדם לא באים בתוך נקמה ח"ו, אלא הכל לטובת האדם הוא. ייסורים הוא מלשון מוסר, כי על ידי הייסורים מתייסר האדם ונשבר ליבו בקרבו ואז הוא מוכן לתשובה, וכמו שאמר הכתוב (תהילים נא' יט') "זבחי אלוקים רוח נשברה, לב נשבר ונדכה אלוקים לא תבזה". והמשיל הגר"א ז"ל לזה משל : שדה כשרוצים לזרוע בו, צריכים קודם לחרוש האדמה ולהפוך הרגבים, ואז יכולים לזרוע, משא"כ בלא חרישה והאדמה קשה, איך יפול בה הזרע ?! כן הוא בלב האדם, הייסורים חורשים את לבו ועושים אותו רך, היינו "לב נשבר ונדכה", ואז הוא יכול לזרוע בתוכו ולהצמיח תבואה חשובה".

אומר הרב לופיאן שזה בדיוק מה שקרה עם כלל ישראל כשהם שמעו את הקללות של פרשת כי תבוא : הם שמעו אותן והוריקו פניהם, כי הם פחדו מאוד ממה ששמעו, היה להם צער גדול, איך יעמדו בזה ? כיון שראה משה שזה מצב רוחם, יכול היה לומר להם דברי ניחונים, כי השגו את תכלית התוכחה שהיא להביא אותם לשיברון לב כדי שירגישו כמה החטא יכול לגרום, ואזי הם כבר נהפכים לאנשים אחרים, ואפשר לנחם אותם.

בהמשך הפרשה רואים גם כן את זה: פן יש בכם איש או אישה וכו', בשמעו את דברי האלה הזו… והתברך בלבבו לאמר שלום יהיה לי…", דהיינו שאלו החוטאים לא נשבר ליבם אלא אמרו לנפשם שזה לא נוגע להם, אז, אין הכי נמי, כל הקללות האלו יחולו עליהם.

רואים אם כן את הנקודה הברורה הזו בפרשת נצבים : העיקר זהו הלב הנשבר והנדכה ! לדעת שיכול להיות תוצאות חמורות ביותר לעוונותינו, ודי לנו לשמוע את הקללות כדי להבין על מה מדובר, או לחשוב על מה שעבר על כלל ישראל במאה השנים האחרונות (השואה ? – ב-1800 היו 90% מכלל ישראל שומרי תורה ומצוות, ב- 1939, ערב השואה, 90% עזבו את התורה… יש עוד שאלה ?), ולעשות את החשבון שלנו אנו, כדי להגיע להבנה כזו בעומק הלב, ובזה דווקא אנחנו יכולים באמת לזכות לכל הנחמות הכתובות בתורה. חבל לא לנצל את זה בימים החשובים כל כך שאנחנו עומדים לפתחם, לקחת מוסר ולהתפלל לפני ה' אלוקינו בכל הלב, בלב נשבר ונדכה באמת.

(הגאון רבי נתן קאהן מרבני צרפת בארץ ועורך המגזין התורני "קונטרס" בשפה הצרפתית)











עוד כתבות שיעניינו אותך

בהשתתפות מאות

"נרעיש עולם ומלואו": תיעודים מכינוס ראשי הישיבות

נתי קאליש
חולייה גדולה ומחומשת

תקרית חמורה: 12 מחבלים הניחו מארב ותכננו לבצע חטיפה

שמעון כץ
יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב
צפו בדברים

מרן לאברכים: "מתחילים לזלזל במנהגים ונהיים רפורמים"

נתי קאליש
עימותים סוערים

"מזהיר אתכם אם תישארו": פרשים דוהרים לישיבת אוריתא

פנחס בן זיו
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב
תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
צפו

נשיאי ארה"ב הבינו; בישראל עדיין רודפים את עולם התורה

הרה"ג מרדכי מלכא
אחד על אחד

הרשי אייזנבך גלוי לב: "עשיתי כל טעות אפשרית"

יוסי חיים
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
"טרוף טורף"

טרגדיה: נקבע מותו של העובד שנטרף על ידי נמר ב'תנכ"י'

פנחס בן זיו
בעקבות הראיון ב'קול חי'

הרצוג נגד השר אליהו: "שיחשוב טוב מה יוצא לו מהפה"

אלי יעקובוביץ
מזעזע

האסון בתנכ"י: הותר לפרסום שמו של העובד שנהרג

פנחס בן זיו
אבי אילסון מארח

איך זה התחיל? צמד 'ממתק לשבת' בשיחה מרתקת

קול חי מיוזיק
שינוי כיוון

סמוטריץ': "לא יהיה יותר משא ומתן עם חמאס על חטופים"

אבי יעקב