"אמר רבי יצחק משל לאחד שהיה עובר ממקום למקום וראה בירה אחת דולקת אמר תאמר שהבירה זו בלא מנהיג, הציץ עליו בעל הבירה אמר לו אני הוא בעל הבירה, כך לפי שהיה אבינו אברהם אומר תאמר שהעולם הזה בלא מנהיג הציץ עליו הקב"ה ואמר לו אני הוא בעל העולם" (בראשית רבה לט א)

מה שאל אברהם אבינו ומה היא אותה בירה שאברהם אבינו ראה שהיא דולקת?

שאלות של ערכים, משמעות, פילוסופיות, מהו טוב ומהו רע נשאלו עוד משחר האנושות, כבר אז החלו אנשים להביע דעות שונות ולחלום על עולם שלם יותר, חלומות שגרמו ליותר נזק מתועלת בהסתכלות לטווח ארוך.

אברהם אבינו חפש את שלמות העולם ולתקן את כלל האנושות מתוך אמונה ורצון טוב ויתירה מכך להגיע לשלמות אנושית ואו אז לחיות חיים מושלמים ולנוח בעולם השלמות. 

הקב"ה אמר לו שני דברים: האחד כי אין אני רוצה בשלמות כמטרה וכמציאות מחייבת בלבד, אלא את הדרך לשלמות את הרצון לשלמות את העמל והידיעה שיש לאדם בדרך אל השלמות, 'לך לך… אל הארץ 'אשר אראך' מלשון עתיד, אתה יוצא לדרך שהיא היא בעצמה מטרה. ויום יבוא ותראה את מעשיך ופועלך אבל עד אז כל חייך  תהיה בבחינת 'לך לך'. 

מסיבה זו כתוב שאברהם אבינו ראה בדוקא בירה 'דולקת' מלשון 'מה דלקת אחרי' אברהם אבינו שאל  האם יש בכלל מי שמחשיב את הדרך העמל והיגיעה  ואם כן מיהו אותו בעל הבירה ומה המטרה שלו בכך.

והדבר השני הציץ עליו בעל הבירה ולימד 'אני הוא בעל הבירה' השלמות ורצונות של יפי נפש לעולם טוב יותר אינם קשורים לעצם ולמשמעות בריאת העולם שנברא בשביל האמונה בבעל הבירה בהקב"ה, אני הוא בעל הבירה וברצוני כי לא תהיה אנושות שלימה אלא רק עם אחד עם ישראל יברא כשלמות אנושית בעלת ערכים ומדות טובות.

'אני הוא בעל הבירה' ואני הוא זה שמעריך את העמל והיגיעה בכל מעשה ומעשה, אני מעריך את הדרך של האדם ולא את המוצר הסופי, אני בעל הבירה שרוצה את העמל-'ההליכה' של האדם אל הטוב.

לפי תורת ישראל המלחמה בין טוב לרע איננה בשביל להיות מיפי הנפש ששואפים לעולם יפה יותר בשביל להרגיש בצד הטוב, אלא להבין כי הקב"ה ברא טוב ורע ועלינו להילחם בעמל וביגיעה ברוע וביצריו למען קדושת ה' לעשות רצון ה' שרוצה בעמל האדם, ועל ידי כך לתת מקום להנכחת קדושת ה' בעולם.

ביהדות יש תשובות לכל השאלות, ולכן אנחנו צריכים לבטל את דעתנו בפני רעיונות ואידאות שמקורן איננן בתורת ה', זהו חלק בלתי נפרד מעבודת ה', ולכן אנחנו צריכים לבטל את רצוננו בפני רצון התורה הגם שנראה כי טענות יפי הנפש מלאות דבש ונופת צופים, טוב לו לאדם להשאיר את התוצאה של מעשיו ואת  שלמות הטוב להקב"ה ועליו רק ללכת לשם. זהו ניסיון 'לך לך'.

נכתב על פי משנתו של ה"שפת אמת" לפרשת לך לך.

שבת שלום ומבורך.











עוד כתבות שיעניינו אותך

נס חנוכה

להבות באזור החרדי: שריפת ענק כילתה מבנה מגורים

יוני שניידר
המהומות בירושלים

לאחר התיעוד ההזוי: מח"ש תחקור את השוטר שהכה חרדי

אבי יעקב

מקרה חמור: ערבי כיבה חנוכייה, המשטרה פתחה בחקירה

שמעון כץ
המערכון המשעשע

נר שמיני וצו ראשון: המפגש המפתיע בין דרעי לביסמוט

אלעד כהן ויהודה שוקרון
המשוחרר הטרי מדבר

הסוהרים הטיחו בבחור "ביישת את צה"ל", ענה: "אשרינו"

יצחק חן
כבוד לאסיר עולם התורה

האברך ששוחרר התקבל בלימוזינה: צווי גיוס נשרפו

אלי יעקובוביץ
צפו בתיעוד

משפחה פונתה מביתה בהרס נרחב בהר חברון

פנחס בן זיו
הפיגוע באוסטרליה

מתברר: האדם שרץ לעבר המחבל הוא ישראלי שפצוע אנוש

יוני שניידר
הכי עכשווי

המלחינים • משה ולדר מגיש את שיר העונה הרביעית

אליעזר חסיד
יוצר מרתק

צפו: בוגר להקת הילדים חוזר כמלחין וכלוחם קרבי

המלחינים
מדברים שידוכים

מה יאמרו? הוויתור הפשט שיכול לפתור את בעיית המעוכבים

יענקל'ה פרידמן
המופת מכה שוב

צפו: הבחור הליטאי עשה את הסגולה החסידית והתארס היום

נתי קאליש
ראש הישיבה כובד

ישיבת רכסים: הדלקת הנרות נמכרה ב-4500 דפי גמרא

נתי קאליש
פסגה בירושלים

ישראל תחובר לרשת החשמל של אירופה דרך קפריסין ויוון

יוני שניידר
צפו בתיעוד

מרהיב: אלפי חסידי גור במעמד ההדלקה אצל הרבי

נתי קאליש
צפו

"חילונים גרועים מקופים": הוכרז 'ויחזור לתלמודו' בכביש 4

פנחס בן זיו
מיוחד ל'זאת חנוכה'

המופע: בוגרי 'פרחי לונדון' עם כל הלהיטים שאהבנו

פנחס בן זיו
לא תאמינו

צפו: זו הסיבה שהרכבים האוטונומיים הושבתו

שמעון כץ
האודישן המלא

המתמודד שדומה לנפתלי קמפה והביא "לב חדש"

המלחינים
צפו בדברים

טסלר מדגיש: "שתיקתנו זמנית, אל תפרשו אותה כחולשה"

צבי טסלר