היכולת להבדיל בין דחף לבין רצון ולזהות ברגע האמת מהו רצון פנימי אמיתי ומהו רצון חיצוני יצרי קשה מאד.

יתירה מכך כמעט ואין אפשרות ברגע הניסיון לדעת כי הדחף הוא מושא שלילי ומוביל למקום ההפך ממנו האדם רוצה להגיע ואפילו לאבדון.

בפרשת וירא יש שלושה אירועים שמלמדים אותנו על הרצון, הדחף, על החיים לצידם, והשליטה עליהם.

דחף הוא אירוע חד פעמי כזה שהאדם מסתפק האם לעשות אותו או שלא לעשות, הספק הזה לא מתלבש על הרצון טווח הארוך ותוכנית החיים. לעומת זאת הביטוי לרצון הוא מעשה שמתלבש על ואל הרצון הפנימי.

זה הסיבה שאברהם אבינו אומר בפרשתנו על אבימלך ואנשיו: 'אם אין יראת אלוקים במקום הזה והרגוני' היראה משקיטה ומכבה את הדחפים והיצרים, ומותירה את האדם עם רצון טהור וזוך פנימי.

 

דמות נוספת בפרשתנו היא דמותו של לוט, בשונה מיצחק אבינו שהלך בשלמות ושמחה לעשות את רצון ה', לוט נכנס למבוכה ולבלבול,

האישות של לוט מהווה רסיסי אדם. הוא ברגע אחד מתלהב מהשדות המוריקים של סדום אף על פי שאנשי סדום חוטאים.

לוט לא השכיל לבנות רצון פנימי אחיד, כזה שיש לו תחילה וסוף וכל מעשיו על פיו. קו ברור.

מי שמתלהב ממראה עיניים של הנוף הסדומי ובוחר בו יותר מהנוף האנושי והאישיותי של אברהם אבינו, לא יכול לעשות את רצון ה' ברגע. הוא "מתמהמה".

התמהמות לוט לקיים את רצון ה' מעידה כי הקצונות האחרים שלטו בו, אלו המלבלבים ולאחר רגע האדם לא רוצה בהם , אלו שבין רגע נוצרים ובין רגע כבים.

 

כנגד התמהמהות לוט יש את מסירות הנפש של יצחק אבינו:

מעשה העקידה לא היה רק אירוע יחידי, מעשה ההקרבה של יצחק אבינו  הראה וביטא את דרך החיים של אברהם אבינו ויצחק אבינו. להיות צמודים לרצון ה' ולהפוך את הרצון האישי לרצון ה'.

לכן נאמר כי אפרו של יצחק אבינו מונח לפני ה' תמיד. וזכות עקידת יצחק עומדת באופן תמידי לזרעו אחריו.

לכן דרך ואורחות החיים של היהודי לחיות ולמות במסירות נפש טבוע בדם היהודי, גם לאחר אלפי שנים מסירות הנפש של אלו המתים על קידוש ה' חיה כאילו זה עתה הטביעו אבותינו הקדושים את חותמם בנפש ובדם זרעם.

ניסיון העקידה היה ניסיון שנקרא על שם אברהם אבינו, כי אברהם אבינו חי על קידוש ה' דבר שקשה יותר מלמות על קידוש ה'.

מי שעושה את רצון ה' גם זוכה לנס משמים כפי רצון ולא כפי דרך הטבע כפי שהקב"ה  אומר לאברהם אבינו בתחילת הפרשה 'היפלא מה' דבר'

ארבעת האירועים בפרשת וירא מלמדים אותנו כי המקור לשליטה באירועים ובניסיונות היצר והחיים הוא קיום רצון ה', לא רק בשעת מעשה אלא לפני כן, האדם צריך להכין את עצמו להיות צמוד ליראת שמים ולקוו ברור. את הגמישות ניתן לעשות רק אם זהו רצון ה' ולא אם האדם 'מתמודד' בקיום התורה והמצוות, יחד עם אידאות שונות.

צריכים לזכור: עקידת יצחק במובן הרחב, היא לחיות על קידוש ה' דרך עקידת כל הדחפים והרצונות החיצונים, ולחיות רק את הרצון הפנימי שמגיע מטוהר הנשמה: רצון ה'.











עוד כתבות שיעניינו אותך

תיעוד מבפנים

מרגש לראות: בית הכנסת כבר מרוצף במתנת 'קול חי'

פנחס בן זיו
צפו

על מה יצא הקצף? זה מה שאמר ינון מגל

פנחס בן זיו
צפו

"סיימנו עם חללי צה"ל; נותרנו עם הצלקות בנפש"

הקבינט
צפו

ארון ספרים חדש: כך הנציחו את ראש הישיבה זצ"ל

נתי קאליש
הלוויתו היום

הרב סלומון התמוטט בכביש 1 ונפטר בבית החולים

אלי יעקובוביץ
סיכון של ממש

השוטרים היו המומים: המשאית נסעה ללא גלגל

אבי יעקב
צפו בדברים

"אפשר לנצח את הערבים בלי בומבות, רק עם חכמה"

נתי קאליש
לקראת הסערה

טורנדו? תופעה ייחודית נצפתה בחוף במרכז הארץ

שמעון כץ
השלל הושב לבעליו

חוליית פורצים נעצרה "על חם" - כתב אישום הוגש

גדי פוקס
כך זה נראה

צפו בתיעוד הדרמטי: הגשר קרס, חודשים לאחר שנפתח

שמעון כץ
בחינת המוכנות

תרגיל פח"ע: השוטרים השתלטו על יער קדימה. צפו

קובי אליה
צפו בתיעוד

לקראת הביקור: הנגיד חילק 500 דולר לכל אברך

נתי קאליש
צפו

תיעוד: תושב ירושלים גרם להצתות באמצע הלילה

שמעון כץ
הגיע בזמן

בדרך לחופה: רולי דיקמן זינק מהרכב אל הפצועים

מנחם טוקר
מוכנים לכל תרחיש

זה רק תרגיל: מאות שוטרים פשטו על הרכבת הקלה

אלי יעקובוביץ
תופעה חדשה

גם לו מותר: פחד בשמאל מאיש הימין שמחזיר באותו מטבע

אבי יעקב
נעצר והואשם

לעיני המצלמות: גנב ציוד DJ בשווי 15,000 ש"ח

גדי פוקס
בלי בושה

ממלכתי? הרצוג מתערב ותוקף את החלטת שר הביטחון | צפו

פנחס בן זיו
הצעת נישואין

"כל אותם בחורי ישיבות וכל אותן בחורות - בושה וחרפה"

פנחס בינדר
חוזר ומצפצף

נתפס נוהג בפסילה בפעם הרביעית בחייו ונעצר

אבי יעקב