היכולת להבדיל בין דחף לבין רצון ולזהות ברגע האמת מהו רצון פנימי אמיתי ומהו רצון חיצוני יצרי קשה מאד.

יתירה מכך כמעט ואין אפשרות ברגע הניסיון לדעת כי הדחף הוא מושא שלילי ומוביל למקום ההפך ממנו האדם רוצה להגיע ואפילו לאבדון.

בפרשת וירא יש שלושה אירועים שמלמדים אותנו על הרצון, הדחף, על החיים לצידם, והשליטה עליהם.

דחף הוא אירוע חד פעמי כזה שהאדם מסתפק האם לעשות אותו או שלא לעשות, הספק הזה לא מתלבש על הרצון טווח הארוך ותוכנית החיים. לעומת זאת הביטוי לרצון הוא מעשה שמתלבש על ואל הרצון הפנימי.

זה הסיבה שאברהם אבינו אומר בפרשתנו על אבימלך ואנשיו: 'אם אין יראת אלוקים במקום הזה והרגוני' היראה משקיטה ומכבה את הדחפים והיצרים, ומותירה את האדם עם רצון טהור וזוך פנימי.

 

דמות נוספת בפרשתנו היא דמותו של לוט, בשונה מיצחק אבינו שהלך בשלמות ושמחה לעשות את רצון ה', לוט נכנס למבוכה ולבלבול,

האישות של לוט מהווה רסיסי אדם. הוא ברגע אחד מתלהב מהשדות המוריקים של סדום אף על פי שאנשי סדום חוטאים.

לוט לא השכיל לבנות רצון פנימי אחיד, כזה שיש לו תחילה וסוף וכל מעשיו על פיו. קו ברור.

מי שמתלהב ממראה עיניים של הנוף הסדומי ובוחר בו יותר מהנוף האנושי והאישיותי של אברהם אבינו, לא יכול לעשות את רצון ה' ברגע. הוא "מתמהמה".

התמהמות לוט לקיים את רצון ה' מעידה כי הקצונות האחרים שלטו בו, אלו המלבלבים ולאחר רגע האדם לא רוצה בהם , אלו שבין רגע נוצרים ובין רגע כבים.

 

כנגד התמהמהות לוט יש את מסירות הנפש של יצחק אבינו:

מעשה העקידה לא היה רק אירוע יחידי, מעשה ההקרבה של יצחק אבינו  הראה וביטא את דרך החיים של אברהם אבינו ויצחק אבינו. להיות צמודים לרצון ה' ולהפוך את הרצון האישי לרצון ה'.

לכן נאמר כי אפרו של יצחק אבינו מונח לפני ה' תמיד. וזכות עקידת יצחק עומדת באופן תמידי לזרעו אחריו.

לכן דרך ואורחות החיים של היהודי לחיות ולמות במסירות נפש טבוע בדם היהודי, גם לאחר אלפי שנים מסירות הנפש של אלו המתים על קידוש ה' חיה כאילו זה עתה הטביעו אבותינו הקדושים את חותמם בנפש ובדם זרעם.

ניסיון העקידה היה ניסיון שנקרא על שם אברהם אבינו, כי אברהם אבינו חי על קידוש ה' דבר שקשה יותר מלמות על קידוש ה'.

מי שעושה את רצון ה' גם זוכה לנס משמים כפי רצון ולא כפי דרך הטבע כפי שהקב"ה  אומר לאברהם אבינו בתחילת הפרשה 'היפלא מה' דבר'

ארבעת האירועים בפרשת וירא מלמדים אותנו כי המקור לשליטה באירועים ובניסיונות היצר והחיים הוא קיום רצון ה', לא רק בשעת מעשה אלא לפני כן, האדם צריך להכין את עצמו להיות צמוד ליראת שמים ולקוו ברור. את הגמישות ניתן לעשות רק אם זהו רצון ה' ולא אם האדם 'מתמודד' בקיום התורה והמצוות, יחד עם אידאות שונות.

צריכים לזכור: עקידת יצחק במובן הרחב, היא לחיות על קידוש ה' דרך עקידת כל הדחפים והרצונות החיצונים, ולחיות רק את הרצון הפנימי שמגיע מטוהר הנשמה: רצון ה'.



תגובות








עוד כתבות שיעניינו אותך

כך זה נראה

עשרות הרוגים: סופות עזות מכות בארצות הברית

שמעון כץ
צפו

אימה בבית שמש: נהג השתולל וכמעט גרם לתאונה

אבי יעקב
צפו בתיעוד

ספינת אימונים התנגשה בגשר ברוקלין; 22 נפצעו

אבי יעקב
צפו בתיעוד

"תתרחק מהעדר שלי": הרים אבן וכמעט זרק

אבי יעקב
תיעוד מרהיב

באישון ליל: שיגור מתימן; אזעקות צבע אדום במרכז הארץ

קובי פינקלר
המטוס שקע במים

מטוס התרסק מול חופי העיר בת ים; נער חולץ במצב אנוש

שמעון כץ
פעל מתוך הכלא

נעצרו 3 חשודים בהונאת קשישים בהתחזות לנציגי חברת תקשורת

גדי פוקס
מבצע "שקיעות אדומות"

5 ימים אחרי הודעת הפינוי: צה"ל השבית את הנמלים בתימן

קובי פינקלר ושלמה ריזל
סרטון נוסף

נתניהו על החות'ים: לא נגמר, יהיו חילופי מהלומות

קובי אליה
אחרי 4 ימים

טראמפ עזב את המזרח התיכון: "משא ומתן רציני"

שמעון כץ
המצוד נמשך

צפו: האסירים פערו חור בקיר - וברחו מבית הכלא

שמעון כץ
קריסה?

"מאות אוטובוסים ממתינים, הצירים חסומים"

שמעון כץ
תיעוד נרחב

רבי אלימלך בידרמן הלהיב את ההמונים: רגעים מרטיטים

נתי קאליש
לקראת האלבום

משה קליין בסינגל קליפ חדש • תתבונן בעולם

אליעזר חסיד
אירוע חמור

לפני כניסת השבת: בית כנסת עלה באש בביתר

אבי יעקב
מבצע מירון תשפ"ה

ההנחיות לשוטרים נחשפות: הימנעות ממגע בין גבר לאישה

נתי קאליש
התפללו לרפואתו

בדרך חזור ממירון: הזמר החרדי נפצע בתאונה

נתי קאליש
צפו בדברים

הגר"י יוסף: "אם היינו עם השמאל - היה הרבה יותר טוב"

פנחס בינדר
צפו בתיעוד

פעילות עצימה ברחבי הרצועה: יותר מ-150 מטרות הותקפו

קובי פינקלר
מזל טוב

אחרי 7 שנים ובתום 5 שעות: אלו הם 21 הדיינים החדשים

אלי יעקובוביץ