היכולת להבדיל בין דחף לבין רצון ולזהות ברגע האמת מהו רצון פנימי אמיתי ומהו רצון חיצוני יצרי קשה מאד.

יתירה מכך כמעט ואין אפשרות ברגע הניסיון לדעת כי הדחף הוא מושא שלילי ומוביל למקום ההפך ממנו האדם רוצה להגיע ואפילו לאבדון.

בפרשת וירא יש שלושה אירועים שמלמדים אותנו על הרצון, הדחף, על החיים לצידם, והשליטה עליהם.

דחף הוא אירוע חד פעמי כזה שהאדם מסתפק האם לעשות אותו או שלא לעשות, הספק הזה לא מתלבש על הרצון טווח הארוך ותוכנית החיים. לעומת זאת הביטוי לרצון הוא מעשה שמתלבש על ואל הרצון הפנימי.

זה הסיבה שאברהם אבינו אומר בפרשתנו על אבימלך ואנשיו: 'אם אין יראת אלוקים במקום הזה והרגוני' היראה משקיטה ומכבה את הדחפים והיצרים, ומותירה את האדם עם רצון טהור וזוך פנימי.

 

דמות נוספת בפרשתנו היא דמותו של לוט, בשונה מיצחק אבינו שהלך בשלמות ושמחה לעשות את רצון ה', לוט נכנס למבוכה ולבלבול,

האישות של לוט מהווה רסיסי אדם. הוא ברגע אחד מתלהב מהשדות המוריקים של סדום אף על פי שאנשי סדום חוטאים.

לוט לא השכיל לבנות רצון פנימי אחיד, כזה שיש לו תחילה וסוף וכל מעשיו על פיו. קו ברור.

מי שמתלהב ממראה עיניים של הנוף הסדומי ובוחר בו יותר מהנוף האנושי והאישיותי של אברהם אבינו, לא יכול לעשות את רצון ה' ברגע. הוא "מתמהמה".

התמהמות לוט לקיים את רצון ה' מעידה כי הקצונות האחרים שלטו בו, אלו המלבלבים ולאחר רגע האדם לא רוצה בהם , אלו שבין רגע נוצרים ובין רגע כבים.

 

כנגד התמהמהות לוט יש את מסירות הנפש של יצחק אבינו:

מעשה העקידה לא היה רק אירוע יחידי, מעשה ההקרבה של יצחק אבינו  הראה וביטא את דרך החיים של אברהם אבינו ויצחק אבינו. להיות צמודים לרצון ה' ולהפוך את הרצון האישי לרצון ה'.

לכן נאמר כי אפרו של יצחק אבינו מונח לפני ה' תמיד. וזכות עקידת יצחק עומדת באופן תמידי לזרעו אחריו.

לכן דרך ואורחות החיים של היהודי לחיות ולמות במסירות נפש טבוע בדם היהודי, גם לאחר אלפי שנים מסירות הנפש של אלו המתים על קידוש ה' חיה כאילו זה עתה הטביעו אבותינו הקדושים את חותמם בנפש ובדם זרעם.

ניסיון העקידה היה ניסיון שנקרא על שם אברהם אבינו, כי אברהם אבינו חי על קידוש ה' דבר שקשה יותר מלמות על קידוש ה'.

מי שעושה את רצון ה' גם זוכה לנס משמים כפי רצון ולא כפי דרך הטבע כפי שהקב"ה  אומר לאברהם אבינו בתחילת הפרשה 'היפלא מה' דבר'

ארבעת האירועים בפרשת וירא מלמדים אותנו כי המקור לשליטה באירועים ובניסיונות היצר והחיים הוא קיום רצון ה', לא רק בשעת מעשה אלא לפני כן, האדם צריך להכין את עצמו להיות צמוד ליראת שמים ולקוו ברור. את הגמישות ניתן לעשות רק אם זהו רצון ה' ולא אם האדם 'מתמודד' בקיום התורה והמצוות, יחד עם אידאות שונות.

צריכים לזכור: עקידת יצחק במובן הרחב, היא לחיות על קידוש ה' דרך עקידת כל הדחפים והרצונות החיצונים, ולחיות רק את הרצון הפנימי שמגיע מטוהר הנשמה: רצון ה'.











עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו בתיעוד

ביטול ההתנתקות: השר כ"ץ ביקר ביישובים שהוחזרו לישראל

קובי פינקלר
הצטרפו

שעות לפני החג: מקבלים את התורה עם הזמר האהוב

מערכת אמס
שפל חסר תקדים

חסרי לב: בשמאל נערכים להרוס את נישואי אבנר נתניהו

אבי יעקב
עימותים קשים

מהומות בפריז: מאות נעצרו לאחר התפרעויות

אבי יעקב
אל תחמיצו

הפלייליסט שייתן לכם תירוץ 'לגנוב' מעוגת הגבינה

אלי ממונסי
הלחימה בעיצומה

צפו בתיעוד: מחבלים ניסו למלכד את האזור, כך זה הסתיים

קובי פינקלר
מרן חושף

הראש"ל התייעץ עם האדמו"ר; זו הייתה התשובה

נתי קאליש
בא על עונשו

צפו: המחבל שדם 21 חיילים על ידיו - חוסל בתקיפת צה"ל

קובי פינקלר
הקול החדש

פרק שכמותו לא היה: מי תפס את עמדת ההנחיה?

מערכת הקול החדש
התקיפה בתימן

אימת מוות: נוסעי המטוס נמלטו לפני תקיפת צה"ל

קובי פינקלר
צפו

הצנחן נקלע למערבולת עננים, וכמעט קפא למוות

שמעון כץ
צפו בתיעודים

מנהרת ענק הושמדה בעזה; מחבלים שיגרו טילי RPG וחוסלו

קובי פינקלר
צפו בתיעוד

שלום עם ג'ולאני? צה"ל תקף מחסני אמל"ח בסוריה

קובי פינקלר
צפו

בולען נפער בחנייה; הבניין כולו פונה על הבוקר

אבי יעקב
צפו

הבטחת הזוהר הקדוש: כך תשלימו את שנתכם בשלום

הרב אלימלך בידרמן
צפו בדברים

לא רק 'הקול החדש': ראש הישיבה בקריאה מרגשת

פנחס בן זיו
הכרת הטוב

אלעד: "התמכרתי לקוביס'; הוא עוד לא סיים"

נתי שולמן
שידור חוזר

שלמה ויידל: מתכוננים לקבלת התורה במופע עם ענקי הזמר

מנחם טוקר
הדאגה גוברת

אבי מימרן מנחה: כך תחפשו אחר לוי יצחק

אבי מימרן
בחסדי שמים

סוף טוב לחיפושים: לוי יצחק אותר בוואדי; פונה במצב קשה

אבי יעקב