היכולת להבדיל בין דחף לבין רצון ולזהות ברגע האמת מהו רצון פנימי אמיתי ומהו רצון חיצוני יצרי קשה מאד.

יתירה מכך כמעט ואין אפשרות ברגע הניסיון לדעת כי הדחף הוא מושא שלילי ומוביל למקום ההפך ממנו האדם רוצה להגיע ואפילו לאבדון.

בפרשת וירא יש שלושה אירועים שמלמדים אותנו על הרצון, הדחף, על החיים לצידם, והשליטה עליהם.

דחף הוא אירוע חד פעמי כזה שהאדם מסתפק האם לעשות אותו או שלא לעשות, הספק הזה לא מתלבש על הרצון טווח הארוך ותוכנית החיים. לעומת זאת הביטוי לרצון הוא מעשה שמתלבש על ואל הרצון הפנימי.

זה הסיבה שאברהם אבינו אומר בפרשתנו על אבימלך ואנשיו: 'אם אין יראת אלוקים במקום הזה והרגוני' היראה משקיטה ומכבה את הדחפים והיצרים, ומותירה את האדם עם רצון טהור וזוך פנימי.

 

דמות נוספת בפרשתנו היא דמותו של לוט, בשונה מיצחק אבינו שהלך בשלמות ושמחה לעשות את רצון ה', לוט נכנס למבוכה ולבלבול,

האישות של לוט מהווה רסיסי אדם. הוא ברגע אחד מתלהב מהשדות המוריקים של סדום אף על פי שאנשי סדום חוטאים.

לוט לא השכיל לבנות רצון פנימי אחיד, כזה שיש לו תחילה וסוף וכל מעשיו על פיו. קו ברור.

מי שמתלהב ממראה עיניים של הנוף הסדומי ובוחר בו יותר מהנוף האנושי והאישיותי של אברהם אבינו, לא יכול לעשות את רצון ה' ברגע. הוא "מתמהמה".

התמהמות לוט לקיים את רצון ה' מעידה כי הקצונות האחרים שלטו בו, אלו המלבלבים ולאחר רגע האדם לא רוצה בהם , אלו שבין רגע נוצרים ובין רגע כבים.

 

כנגד התמהמהות לוט יש את מסירות הנפש של יצחק אבינו:

מעשה העקידה לא היה רק אירוע יחידי, מעשה ההקרבה של יצחק אבינו  הראה וביטא את דרך החיים של אברהם אבינו ויצחק אבינו. להיות צמודים לרצון ה' ולהפוך את הרצון האישי לרצון ה'.

לכן נאמר כי אפרו של יצחק אבינו מונח לפני ה' תמיד. וזכות עקידת יצחק עומדת באופן תמידי לזרעו אחריו.

לכן דרך ואורחות החיים של היהודי לחיות ולמות במסירות נפש טבוע בדם היהודי, גם לאחר אלפי שנים מסירות הנפש של אלו המתים על קידוש ה' חיה כאילו זה עתה הטביעו אבותינו הקדושים את חותמם בנפש ובדם זרעם.

ניסיון העקידה היה ניסיון שנקרא על שם אברהם אבינו, כי אברהם אבינו חי על קידוש ה' דבר שקשה יותר מלמות על קידוש ה'.

מי שעושה את רצון ה' גם זוכה לנס משמים כפי רצון ולא כפי דרך הטבע כפי שהקב"ה  אומר לאברהם אבינו בתחילת הפרשה 'היפלא מה' דבר'

ארבעת האירועים בפרשת וירא מלמדים אותנו כי המקור לשליטה באירועים ובניסיונות היצר והחיים הוא קיום רצון ה', לא רק בשעת מעשה אלא לפני כן, האדם צריך להכין את עצמו להיות צמוד ליראת שמים ולקוו ברור. את הגמישות ניתן לעשות רק אם זהו רצון ה' ולא אם האדם 'מתמודד' בקיום התורה והמצוות, יחד עם אידאות שונות.

צריכים לזכור: עקידת יצחק במובן הרחב, היא לחיות על קידוש ה' דרך עקידת כל הדחפים והרצונות החיצונים, ולחיות רק את הרצון הפנימי שמגיע מטוהר הנשמה: רצון ה'.











עוד כתבות שיעניינו אותך

רגע האיחוד

מרגש: האב צעק "שמע ישראל" ובירך "שהחיינו"

אלי יעקובוביץ
צפו בתיעודים

הודו על שחרור החטופים: 50,000 מתפללים הגיעו לכותל

שמעון כץ
מחווה מפתיעה

לפני השחרור: חטופים זכו לשיחת וידאו עם הוריהם

אבי יעקב
המשפחה מאושרת

"איתן נראה חיוני ומחייך; נחגוג לו יום הולדת"

אבי יעקב
תיעוד אדיר

אלפי הבחורים סביב ראש הישיבה הנערץ: "ודגלו עלי אהבה"

נתי קאליש
בהתאם למתווה

צפו • הכוחות נפרסו מחדש: "משימתנו לא תמה"

קובי פינקלר
זמיר בהצהרה

"מעצבים מחדש את פני המזרח התיכון": צפו

קובי פינקלר
שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה

ברוך מתיר אסורים: שבעה חטופים חיים שוחררו מהשבי

קובי פינקלר
השמחה בלעלוב

האדמו"ר פיזז עם לפידים בוערים | תיעוד סוחף

נתי קאליש
צפו בהצהרה

רה"מ חוגג את שיבת החטופים ורומז לאיראן: "אנחנו על זה"

שלמה ריזל
תיעוד מרגש

ההבטחה הפלאית: "הוא עוד ישוב הביתה בריא ושלם"

נתי קאליש
אין ודאות

בישראל מעריכים: השחרור בשעות לפני הצהריים

קובי פינקלר
צפו בתיעוד

לעיני הקהל ההמום: המסוק איבד שליטה והתרסק

שמעון כץ
ליל גמר החיתום

לקראת חזרת החטופים: אלפים התפללו בקבר יוסף

פנחס בן זיו
צפו בקטע המלא

המערכון המשעשע: שיחה עם קפלניסט על חג הסוכות

יוסי חיים
'שבים לגבולם'

20 חטופים בישראל: “אבינוש שלנו בבית - תודה לקב"ה!”

אבי יעקב
צפו בתיעוד המלא

למרגלות המזבח: הצגה משעשעת ממחישה מצווה נדירה

פנחס בן זיו
רגעי שיא

טראמפ ממריא לישראל: "הולכים לעשות משהו שלא נעשה"

שלמה ריזל
לצד המחבלים

צפו: אב החטוף משוחח עם בנו משבי חמאס

שמעון כץ
החמאס משתולל

צפו: אנרכיה ברחובות עזה; חילופי אש בין חמולות וחמאס

פנחס בן זיו