היכולת להבדיל בין דחף לבין רצון ולזהות ברגע האמת מהו רצון פנימי אמיתי ומהו רצון חיצוני יצרי קשה מאד.

יתירה מכך כמעט ואין אפשרות ברגע הניסיון לדעת כי הדחף הוא מושא שלילי ומוביל למקום ההפך ממנו האדם רוצה להגיע ואפילו לאבדון.

בפרשת וירא יש שלושה אירועים שמלמדים אותנו על הרצון, הדחף, על החיים לצידם, והשליטה עליהם.

דחף הוא אירוע חד פעמי כזה שהאדם מסתפק האם לעשות אותו או שלא לעשות, הספק הזה לא מתלבש על הרצון טווח הארוך ותוכנית החיים. לעומת זאת הביטוי לרצון הוא מעשה שמתלבש על ואל הרצון הפנימי.

זה הסיבה שאברהם אבינו אומר בפרשתנו על אבימלך ואנשיו: 'אם אין יראת אלוקים במקום הזה והרגוני' היראה משקיטה ומכבה את הדחפים והיצרים, ומותירה את האדם עם רצון טהור וזוך פנימי.

 

דמות נוספת בפרשתנו היא דמותו של לוט, בשונה מיצחק אבינו שהלך בשלמות ושמחה לעשות את רצון ה', לוט נכנס למבוכה ולבלבול,

האישות של לוט מהווה רסיסי אדם. הוא ברגע אחד מתלהב מהשדות המוריקים של סדום אף על פי שאנשי סדום חוטאים.

לוט לא השכיל לבנות רצון פנימי אחיד, כזה שיש לו תחילה וסוף וכל מעשיו על פיו. קו ברור.

מי שמתלהב ממראה עיניים של הנוף הסדומי ובוחר בו יותר מהנוף האנושי והאישיותי של אברהם אבינו, לא יכול לעשות את רצון ה' ברגע. הוא "מתמהמה".

התמהמות לוט לקיים את רצון ה' מעידה כי הקצונות האחרים שלטו בו, אלו המלבלבים ולאחר רגע האדם לא רוצה בהם , אלו שבין רגע נוצרים ובין רגע כבים.

 

כנגד התמהמהות לוט יש את מסירות הנפש של יצחק אבינו:

מעשה העקידה לא היה רק אירוע יחידי, מעשה ההקרבה של יצחק אבינו  הראה וביטא את דרך החיים של אברהם אבינו ויצחק אבינו. להיות צמודים לרצון ה' ולהפוך את הרצון האישי לרצון ה'.

לכן נאמר כי אפרו של יצחק אבינו מונח לפני ה' תמיד. וזכות עקידת יצחק עומדת באופן תמידי לזרעו אחריו.

לכן דרך ואורחות החיים של היהודי לחיות ולמות במסירות נפש טבוע בדם היהודי, גם לאחר אלפי שנים מסירות הנפש של אלו המתים על קידוש ה' חיה כאילו זה עתה הטביעו אבותינו הקדושים את חותמם בנפש ובדם זרעם.

ניסיון העקידה היה ניסיון שנקרא על שם אברהם אבינו, כי אברהם אבינו חי על קידוש ה' דבר שקשה יותר מלמות על קידוש ה'.

מי שעושה את רצון ה' גם זוכה לנס משמים כפי רצון ולא כפי דרך הטבע כפי שהקב"ה  אומר לאברהם אבינו בתחילת הפרשה 'היפלא מה' דבר'

ארבעת האירועים בפרשת וירא מלמדים אותנו כי המקור לשליטה באירועים ובניסיונות היצר והחיים הוא קיום רצון ה', לא רק בשעת מעשה אלא לפני כן, האדם צריך להכין את עצמו להיות צמוד ליראת שמים ולקוו ברור. את הגמישות ניתן לעשות רק אם זהו רצון ה' ולא אם האדם 'מתמודד' בקיום התורה והמצוות, יחד עם אידאות שונות.

צריכים לזכור: עקידת יצחק במובן הרחב, היא לחיות על קידוש ה' דרך עקידת כל הדחפים והרצונות החיצונים, ולחיות רק את הרצון הפנימי שמגיע מטוהר הנשמה: רצון ה'.











עוד כתבות שיעניינו אותך

הגנה אווירית

אור איתן נכנסת לזירה: מערכת הלייזר המבצעית הראשונה

קובי פינקלר
סכנת חיים

ישראלים פרצו את הגבול ונכנסו לסוריה; צפו

קובי פינקלר
סערת קמפה

מנחם טוקר מגיב: "מי שצר עין, יישאר בלי עין"

אלי יעקובוביץ
צפו בתיעוד

מפגינים מנעו מעצר, ניידת משטרה צבאית התהפכה

נתי קאליש
פלייליסט מקפיץ ושמח

נתנאל הולצמן מגיש מחרוזת "לעבדיג טאנץ"

אליעזר חסיד
תג מחיר

תיעוד נדיר: 100 דירות נאטמו במתחם אחד

אבי יעקב
מנין הקורבנות מטפס

אסון: 44 הרוגים ומאות נעדרים בשריפה ענקית

יוני שניידר
צפו בתיעוד

ניצוצות ופיצוץ בכבלים: הרכבת הקלה הושבתה

שמעון כץ
סערת המופע

'קול חי' מחזקת את קמפה: "יש איזשהו חוסר הבנה"

מנחם טוקר
אימה באופקים

תיעוד דרמטי: המוכר הפעיל גז ועשן, השודדים נמלטו

אלי יעקובוביץ
תיעוד

וכבוד עשו לו במותו: צפו בהלוויית מייסד 'הצלה'

שמעון כץ
תיעוד מחריד

צפו ברגעי האימה בהונג קונג: מגדלים עלו באש

שמעון כץ
אנרכיה בדרום

עידן טרבלסי משחזר: כך שרדנו את שוד התכשיטים

אבי יעקב
הצמד התפרץ בשידור

אבי מימרן לאפי ומני: "גורמים לנזק בלתי הפיך"

אפי סקקובסקי ומני וקשטוק
צפו בתיעוד

המבנים נדלקו בזה אחר זה, צוותי הכיבוי נאבקים

אבי יעקב
כל הפרטים

במוצ"ש זה קורה: המלחינים פותחת עונה רביעית ויש אורח

חיים קורץ
"חילול השם ומחלוקת"

סערה מתגלגלת: המופע של נפתלי קמפה בוטל לחלוטין

אליעזר חסיד
תיעודים נרחבים

בזמן ההפסקה - זו כמות המחבלים שחיסלנו

קובי פינקלר
סערה חדשה

צפו בתיעוד מג'נין: המחבלים הרימו ידיים - ונורו למוות

קובי פינקלר
בשידור חי

הצטרפו: שולמלייכם חוגגת שנה עם הצמד המוזיקלי האהוב

קובי ברומר ומנדי וייס