למה מצוות הדלקת נרות חנוכה כה חשובה הלא היא רק מדרבנן?

מצוות חז"ל הם השלמה של מצוות ה' כלומר מצוות דרבנן הם גילוי והרחבה של מצוות דאורייתא.

 

למשל גזירת חז"ל על איסור מוקצה בשבת היא הרחבה של ציווי התורה 'למען ינוח'. כאשר האדם לא מתעסק ב'מוקצה' יש לו יותר מנוחה. חז"ל למדו מלמען ינוח כי יש לגזור על המוקצה.

הבנת עומק רצון ה':

בתורה שבעל פה אנחנו מעמיקים ולמדים את דיני התורה שבכתב. אנחנו מדייקים ומרחיבים את רצון ה' יותר מהמצווה והחוק המעשי. כלומר מצוות התורה היא הקצה המעשי של רצון ה'. ותורה שבעל פה בעומקה מגלה מרחיבה ומבארת לעומק ולרוחב את רצון העומד מאחורי קצה המצווה והרובד המעשי שלה.

נמצא כי גזירות ומצוות דרבנן הינם הרחבת רוח המחוקק-הקב"ה. (רבי אלחנן ווסרמן-קונטרס דברי סופרים א' יח.)

האר"י הקדוש מבאר כי חנוכה ופורים הינם כנגד מידת ההוד שהיא עצמה כנגד אהרון הכהן מסמל את התורה שבעל פה: "כי שפתי כהן ישמרו מפיו דעת ותבונה"

ההוד מסמל את האמונה זאת שהיא למעלה מן השכל. כי כידוע תכלית הידיעה-שלא נדע:

גם כתרי נעשה ונשמע של הוד היו (תוספות שבת פח.) ומשה רבנו זכה לקבל את כל הכתרים לאחר חטא העגל ולכן נאמר 'ולא ידע משה כי קרן אור פניו' 'ולא יכלו להביט בו' זאת משום שעניינה של מידת ההוד היא למעלה מן הדעת כלומר אמונה שאיננה בכוח השכל.

נרות החנוכה הם מאירים באור הגנוז-אור שיש בו כיסוי. כלשון הפסוק: 'הוד והדר לבשת, עוטה אור כשלמה-נוטה שמים כיריעה' האור נסתר בשלמה-שמלה כפי שהשמים מתכסים ביריעה. אור מיוחד של דעת שמביא לידי כסוי כל המחשבות על ידי האמונה.

לכן אין דברי תורה מתקיימים אלא במי בממית את עצמו עליהם, במי שמבטל את דעתו ועצמו וכל תאוותיו. בדיוק לכן נצטווה משה על יהושע בן נון 'ונתת מהודך עליו' יהושע שהיה 'נער לא ימיש מתוך האהל' ובטל את עצמו ודעתו, הוא הוא יכל לקבל את התורה.

בלימוד התורה אנחנו מבינים ולא מבינים, מצד אחד אנחנו מבינים ומחדשים. ומצד שני דרך הלימוד אנחנו מתחזקים באמונה לה נזקקת תמימות, דרך חכמת התורה אנחנו מבינים כי עלינו לסמוך על נותן התורה גם כאשר אנחנו לא מבינים.

זהו בדיוק עניינה של מידת ההוד זאת שבה ניחן אהרון הכהן. מידת ההוד היא למעלה מן הדעת כפי שנאמר על אהרון הכהן בשעת צרה 'וידום אהרון' ללא הבנה אלא באמונה. לא סתם על מצחו של אהרון הכהן היה כתוב 'קדש לה', דווקא על המצח מקום הדעת יש להשים את האמונה.

בחנוכה גילו הכהנים-מורי הוראת תורה שבעל פה כי כוח התורה נתן להם את עוז האמונה לצאת למלחמה שלא כפי חוקי הטבע, מעטים וחלשים נגד רבים וחזקים. וכך לנצח.

בלימוד התורה אנחנו משתמשים בשכל, לא כמטרה אלא ככלי להבין את חוקי ה' ולהאמין בו באמונה פשוטה ללא שכל.

זהו גם סודה של המנורה, הנרות המרצדים מלמדים על חיות וחינויות של אש התורה אך הנרות הדולקים מכוונים כנגד הנר המערבי כלפי הקב"ה שהוא מערבו של עולם.

מידת הוד, לימוד תורה, אור הגנוז, כל אלו מחזקים בימי החנוכה בעוז האמונה. 

 

חנוכה מאיר ושמח.

 

נכתב על פי משנתו של רבי צדוק הכהן מלובלין לחנוכה. (אות ד')











עוד כתבות שיעניינו אותך

הקטע המלא לצפייה

מדהים: כך מצא הזמר אבי אילסון את רעייתו

מנחם טוקר
צפו באודישן המלא

הכלה צפתה ב"מלחינים" וביקשה את השיר לחופה

המלחינים
לוקחים אחריות

בוועד החינוך של החסידות מגנים: זעזוע מהבריונות

אבי יעקב
תיעוד מהסמטאות

כך נלכד המבוקש משכם: מעצר דרמטי בשוק הקסבה

קובי פינקלר
הילולת ה'בת עין'

"הכל כבר היה מוכן באולם ואז החתן זינק לתוך הגחלים"

פנחס בן זיו
תיעוד הפשיטה

פרשיית החלפן הצדיק: שלושה נעצרו בעיר החרדית

גדי פוקס
צפו

תיעוד מאיראן: צה"ל מפציץ; המפקדה עולה באש

פנחס בן זיו
פתרון התעלומה

תושבי בני ברק נדהמו: משאית גרטה רכבים חונים

שמעון כץ
צחוק מעבודה

טיסת המגלשות של בכירי בני ברק • צפו במערכון

אלעד כהן ויהודה שוקרון
צפו בתיעוד

אורה: האדמו"רים השתתפו בברית לנין המשותף

נתי קאליש
המשטרה תיעדה

תהלוכה אלימה בבית שמש: אבנים יודו לעבר שוטרים

אלי יעקובוביץ
האודישן המלא

מתמודד "המלחינים" שהדהים את מנחם טוקר

המלחינים
סמוך עטרת

פיגוע דקירה: לוחם נפצע קל; המחבל חוסל

קובי פינקלר
יום מטווחים

מכשול: החיילים החרדים הגיעו לישון בשטח וגילו חיילות

קובי אליה
כששירה הופכת לאלילות

מגיד המישרים: "הזמרים והמפיקים 'דוקרים' בשם התורה"

אריאל ספקטור
נמנע אסון

תיעוד מחריד: באמצע הבידוק; המחבל שולף סכין

פנחס בן זיו
נשא דברים בשבחו

ר' מיילך הלהיב את ההמונים בהילולת ה'בת עין'

נתי קאליש
צפו בתיעוד

הגר"י זילברשטיין על הרב קוק: "הוא ההכנה למשיח"

נתי קאליש
עולים שלב

גדולי ישראל מבהירים: אם האירוע לא יבוטל; הזמרים יוחרמו

פנחס בן זיו
ביזוי מחפיר

מזעזע: עשרות קנאים הפגינו נגד הגרמ"ה הירש

נתי קאליש