למה מצוות הדלקת נרות חנוכה כה חשובה הלא היא רק מדרבנן?

מצוות חז"ל הם השלמה של מצוות ה' כלומר מצוות דרבנן הם גילוי והרחבה של מצוות דאורייתא.

 

למשל גזירת חז"ל על איסור מוקצה בשבת היא הרחבה של ציווי התורה 'למען ינוח'. כאשר האדם לא מתעסק ב'מוקצה' יש לו יותר מנוחה. חז"ל למדו מלמען ינוח כי יש לגזור על המוקצה.

הבנת עומק רצון ה':

בתורה שבעל פה אנחנו מעמיקים ולמדים את דיני התורה שבכתב. אנחנו מדייקים ומרחיבים את רצון ה' יותר מהמצווה והחוק המעשי. כלומר מצוות התורה היא הקצה המעשי של רצון ה'. ותורה שבעל פה בעומקה מגלה מרחיבה ומבארת לעומק ולרוחב את רצון העומד מאחורי קצה המצווה והרובד המעשי שלה.

נמצא כי גזירות ומצוות דרבנן הינם הרחבת רוח המחוקק-הקב"ה. (רבי אלחנן ווסרמן-קונטרס דברי סופרים א' יח.)

האר"י הקדוש מבאר כי חנוכה ופורים הינם כנגד מידת ההוד שהיא עצמה כנגד אהרון הכהן מסמל את התורה שבעל פה: "כי שפתי כהן ישמרו מפיו דעת ותבונה"

ההוד מסמל את האמונה זאת שהיא למעלה מן השכל. כי כידוע תכלית הידיעה-שלא נדע:

גם כתרי נעשה ונשמע של הוד היו (תוספות שבת פח.) ומשה רבנו זכה לקבל את כל הכתרים לאחר חטא העגל ולכן נאמר 'ולא ידע משה כי קרן אור פניו' 'ולא יכלו להביט בו' זאת משום שעניינה של מידת ההוד היא למעלה מן הדעת כלומר אמונה שאיננה בכוח השכל.

נרות החנוכה הם מאירים באור הגנוז-אור שיש בו כיסוי. כלשון הפסוק: 'הוד והדר לבשת, עוטה אור כשלמה-נוטה שמים כיריעה' האור נסתר בשלמה-שמלה כפי שהשמים מתכסים ביריעה. אור מיוחד של דעת שמביא לידי כסוי כל המחשבות על ידי האמונה.

לכן אין דברי תורה מתקיימים אלא במי בממית את עצמו עליהם, במי שמבטל את דעתו ועצמו וכל תאוותיו. בדיוק לכן נצטווה משה על יהושע בן נון 'ונתת מהודך עליו' יהושע שהיה 'נער לא ימיש מתוך האהל' ובטל את עצמו ודעתו, הוא הוא יכל לקבל את התורה.

בלימוד התורה אנחנו מבינים ולא מבינים, מצד אחד אנחנו מבינים ומחדשים. ומצד שני דרך הלימוד אנחנו מתחזקים באמונה לה נזקקת תמימות, דרך חכמת התורה אנחנו מבינים כי עלינו לסמוך על נותן התורה גם כאשר אנחנו לא מבינים.

זהו בדיוק עניינה של מידת ההוד זאת שבה ניחן אהרון הכהן. מידת ההוד היא למעלה מן הדעת כפי שנאמר על אהרון הכהן בשעת צרה 'וידום אהרון' ללא הבנה אלא באמונה. לא סתם על מצחו של אהרון הכהן היה כתוב 'קדש לה', דווקא על המצח מקום הדעת יש להשים את האמונה.

בחנוכה גילו הכהנים-מורי הוראת תורה שבעל פה כי כוח התורה נתן להם את עוז האמונה לצאת למלחמה שלא כפי חוקי הטבע, מעטים וחלשים נגד רבים וחזקים. וכך לנצח.

בלימוד התורה אנחנו משתמשים בשכל, לא כמטרה אלא ככלי להבין את חוקי ה' ולהאמין בו באמונה פשוטה ללא שכל.

זהו גם סודה של המנורה, הנרות המרצדים מלמדים על חיות וחינויות של אש התורה אך הנרות הדולקים מכוונים כנגד הנר המערבי כלפי הקב"ה שהוא מערבו של עולם.

מידת הוד, לימוד תורה, אור הגנוז, כל אלו מחזקים בימי החנוכה בעוז האמונה. 

 

חנוכה מאיר ושמח.

 

נכתב על פי משנתו של רבי צדוק הכהן מלובלין לחנוכה. (אות ד')











עוד כתבות שיעניינו אותך

כל התיעודים

כמו ב'טיש': אלפי בחורי הישיבות הליטאיות רוקדים

פנחס בן זיו
מודה גם לכם

ניצול השבי בסרטון ראשון: "ייקח לי קצת זמן להתרגל". צפו

אלי יעקובוביץ
אבנים ופחים

מהומות בלב ירושלים ובבית שמש; 4 מוחים נעצרו

אבי יעקב
בעיצומם של הריקודים

ראש הישיבה פתח את הגמרא, הבחורים עברו לנשק

נתי קאליש
לצפייה ישירה

צפו בשידור המלא: גדולי הדור באירוע הישיבות בירושלים

פנחס בן זיו
תיעוד דרמטי

אימה בכביש 443: רוכב אופנוע פתח באש; 2 הרוגים במקום

אבי יעקב
צפו בדברים המלאים

ראש הישיבה בנאום חריף: "שקועים גם בלימוד וגם בנייעס?"

נתי קאליש
שבר עצום

זוהו החטופים החללים אוריאל ברוך ותמיר נמרודי, הי"ד

קובי פינקלר
חדשות התעשייה

חתונת השנה של טוקר ושיחת הינוקא עם הקלידן

פסח בא גד
לצד המחבלים

צפו: אב החטוף משוחח עם בנו משבי חמאס

שמעון כץ
תיעוד מרגש

עם ספרי התורה: "תמו ימי השבי" | צפו בקריעת השלט

פנחס בן זיו
ראיון מרגש

החטוף שמוכר בכל בית חרדי: "הפך למותג; עוד לא מעכלים"

רחל פסטג
צפו בתיעוד

החטוף לשר כ"ץ: "תמיד בידיים של בורא עולם"

קובי פינקלר
חמירא סכנתא

המשטרה מוטרדת מתיעוד המתפללים על הכביש הסואן

קובי אליה
הקטע המלא

מפתיע: בצלאל קאהן מתנצל בפני יאיר לפיד

פנחס בן זיו
נתניהו סופד:

"נסע לאופקים לשמש כסנדק לנכדו; בדרך לברית הוא נרצח"

שלמה ריזל
כוחה של אמונה

תיעוד מרגש: החטוף הספיק לברך על הלולב

נתי קאליש
אל תפספסו

הפלייליסט: החטופים שבו הביתה; הילדים שבים לחיידר

אלי ממונסי
פעולה מהירה

תוך זמן קצר: 'שודד הקיוסקים' אותר ונעצר

אבי יעקב
"החטוף של כולנו"

אם החטוף האהוב: "נחזור איתו דרך בני ברק; שיכיר אתכם"

פנחס בן זיו