למה מצוות הדלקת נרות חנוכה כה חשובה הלא היא רק מדרבנן?

מצוות חז"ל הם השלמה של מצוות ה' כלומר מצוות דרבנן הם גילוי והרחבה של מצוות דאורייתא.

 

למשל גזירת חז"ל על איסור מוקצה בשבת היא הרחבה של ציווי התורה 'למען ינוח'. כאשר האדם לא מתעסק ב'מוקצה' יש לו יותר מנוחה. חז"ל למדו מלמען ינוח כי יש לגזור על המוקצה.

הבנת עומק רצון ה':

בתורה שבעל פה אנחנו מעמיקים ולמדים את דיני התורה שבכתב. אנחנו מדייקים ומרחיבים את רצון ה' יותר מהמצווה והחוק המעשי. כלומר מצוות התורה היא הקצה המעשי של רצון ה'. ותורה שבעל פה בעומקה מגלה מרחיבה ומבארת לעומק ולרוחב את רצון העומד מאחורי קצה המצווה והרובד המעשי שלה.

נמצא כי גזירות ומצוות דרבנן הינם הרחבת רוח המחוקק-הקב"ה. (רבי אלחנן ווסרמן-קונטרס דברי סופרים א' יח.)

האר"י הקדוש מבאר כי חנוכה ופורים הינם כנגד מידת ההוד שהיא עצמה כנגד אהרון הכהן מסמל את התורה שבעל פה: "כי שפתי כהן ישמרו מפיו דעת ותבונה"

ההוד מסמל את האמונה זאת שהיא למעלה מן השכל. כי כידוע תכלית הידיעה-שלא נדע:

גם כתרי נעשה ונשמע של הוד היו (תוספות שבת פח.) ומשה רבנו זכה לקבל את כל הכתרים לאחר חטא העגל ולכן נאמר 'ולא ידע משה כי קרן אור פניו' 'ולא יכלו להביט בו' זאת משום שעניינה של מידת ההוד היא למעלה מן הדעת כלומר אמונה שאיננה בכוח השכל.

נרות החנוכה הם מאירים באור הגנוז-אור שיש בו כיסוי. כלשון הפסוק: 'הוד והדר לבשת, עוטה אור כשלמה-נוטה שמים כיריעה' האור נסתר בשלמה-שמלה כפי שהשמים מתכסים ביריעה. אור מיוחד של דעת שמביא לידי כסוי כל המחשבות על ידי האמונה.

לכן אין דברי תורה מתקיימים אלא במי בממית את עצמו עליהם, במי שמבטל את דעתו ועצמו וכל תאוותיו. בדיוק לכן נצטווה משה על יהושע בן נון 'ונתת מהודך עליו' יהושע שהיה 'נער לא ימיש מתוך האהל' ובטל את עצמו ודעתו, הוא הוא יכל לקבל את התורה.

בלימוד התורה אנחנו מבינים ולא מבינים, מצד אחד אנחנו מבינים ומחדשים. ומצד שני דרך הלימוד אנחנו מתחזקים באמונה לה נזקקת תמימות, דרך חכמת התורה אנחנו מבינים כי עלינו לסמוך על נותן התורה גם כאשר אנחנו לא מבינים.

זהו בדיוק עניינה של מידת ההוד זאת שבה ניחן אהרון הכהן. מידת ההוד היא למעלה מן הדעת כפי שנאמר על אהרון הכהן בשעת צרה 'וידום אהרון' ללא הבנה אלא באמונה. לא סתם על מצחו של אהרון הכהן היה כתוב 'קדש לה', דווקא על המצח מקום הדעת יש להשים את האמונה.

בחנוכה גילו הכהנים-מורי הוראת תורה שבעל פה כי כוח התורה נתן להם את עוז האמונה לצאת למלחמה שלא כפי חוקי הטבע, מעטים וחלשים נגד רבים וחזקים. וכך לנצח.

בלימוד התורה אנחנו משתמשים בשכל, לא כמטרה אלא ככלי להבין את חוקי ה' ולהאמין בו באמונה פשוטה ללא שכל.

זהו גם סודה של המנורה, הנרות המרצדים מלמדים על חיות וחינויות של אש התורה אך הנרות הדולקים מכוונים כנגד הנר המערבי כלפי הקב"ה שהוא מערבו של עולם.

מידת הוד, לימוד תורה, אור הגנוז, כל אלו מחזקים בימי החנוכה בעוז האמונה. 

 

חנוכה מאיר ושמח.

 

נכתב על פי משנתו של רבי צדוק הכהן מלובלין לחנוכה. (אות ד')



תגובות








עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו בתיעודים

חירום: הוכרז מצב כוננות שיא 'לפיד אדום'; צה"ל מתערב

אבי יעקב
בתקיפות בלבנון

חוסלו תשעה מחבלים ויותר מ-40 תשתיות שהותקפו

קובי פינקלר
נאום מביש

סערה פוליטית ביום השואה: ליברמן דורש מלפיד לגנות מיד

קובי אליה
האש מתפשטת

הלהבות משתוללות: הגישה לכביש 1 נחסמה; תושבים מפונים

שמעון כץ
חשיפה מטלטלת

הקלטות חדשות קושרות את רונן בר למעצרים ללא ראיות

קובי אליה
עדות מצמררת

שורד הטבח שחזר בתשובה: "חושבים שהשתגעתי"

אבי מימרן
אנחת רווחה

לאחר כ20 שעות לחימה עיקשת, השריפה בשליטה  

אלי יעקובוביץ
צפו בחפ"ק

נתניהו מעריך: "הלילה זו נקודת תורפה; להגן על ירושלים"

שלמה ריזל
צפו

תיעוד דרמטי מכביש 1: רכב ההסעות עולה באש

אבי יעקב
צפו בשידור חוזר

אבוטבול ואוהד טל התעמתו באולפן | צפו כעת ב"הקבינט"

מערכת אמס
בלב שכם

המסתערבים הפתיעו: מפקד חוליות הטרור בבלאטה נעצר

קובי פינקלר
צפו במסר המרטיט

המשפחה מפרסמת סרטון מצונזר; ללא הדהוד מסרי החמאס

שלמה ריזל
פאניקה המונית

צפו: רעידה עוצמתית החרידה את העיר הטורקית

שמעון כץ
להבות ענק

השריפה מאיימת על בית שמש: נתניהו הגיע לחפ"ק החירום

אבי יעקב
צפו

אלי שרעבי באושוויץ: "העם היהודי יתקיים לנצח"

שמעון כץ
מוקד נוסף

השריפה משתוללת; 8 מסוקי כיבוי הוזנקו | צפו

אבי יעקב
צפו

מתרחקים מהסכם? מתקפת ענק על בירת אוקראינה

שמעון כץ
האשמות קשות

ה"אנשים" שהתעללו בהם גרמו לכריש לטרוף

אלי יעקובוביץ
תיעוד דרמטי

עימות בכפר פלסטיני: החסידים נכנסו ללא אישור

גדי פוקס
השריפה באזור בית שמש

האש עדיין פעילה, מטוסי כיבוי חזרו לאוויר עם אור ראשון

שמעון כץ