למה מצוות הדלקת נרות חנוכה כה חשובה הלא היא רק מדרבנן?

מצוות חז"ל הם השלמה של מצוות ה' כלומר מצוות דרבנן הם גילוי והרחבה של מצוות דאורייתא.

 

למשל גזירת חז"ל על איסור מוקצה בשבת היא הרחבה של ציווי התורה 'למען ינוח'. כאשר האדם לא מתעסק ב'מוקצה' יש לו יותר מנוחה. חז"ל למדו מלמען ינוח כי יש לגזור על המוקצה.

הבנת עומק רצון ה':

בתורה שבעל פה אנחנו מעמיקים ולמדים את דיני התורה שבכתב. אנחנו מדייקים ומרחיבים את רצון ה' יותר מהמצווה והחוק המעשי. כלומר מצוות התורה היא הקצה המעשי של רצון ה'. ותורה שבעל פה בעומקה מגלה מרחיבה ומבארת לעומק ולרוחב את רצון העומד מאחורי קצה המצווה והרובד המעשי שלה.

נמצא כי גזירות ומצוות דרבנן הינם הרחבת רוח המחוקק-הקב"ה. (רבי אלחנן ווסרמן-קונטרס דברי סופרים א' יח.)

האר"י הקדוש מבאר כי חנוכה ופורים הינם כנגד מידת ההוד שהיא עצמה כנגד אהרון הכהן מסמל את התורה שבעל פה: "כי שפתי כהן ישמרו מפיו דעת ותבונה"

ההוד מסמל את האמונה זאת שהיא למעלה מן השכל. כי כידוע תכלית הידיעה-שלא נדע:

גם כתרי נעשה ונשמע של הוד היו (תוספות שבת פח.) ומשה רבנו זכה לקבל את כל הכתרים לאחר חטא העגל ולכן נאמר 'ולא ידע משה כי קרן אור פניו' 'ולא יכלו להביט בו' זאת משום שעניינה של מידת ההוד היא למעלה מן הדעת כלומר אמונה שאיננה בכוח השכל.

נרות החנוכה הם מאירים באור הגנוז-אור שיש בו כיסוי. כלשון הפסוק: 'הוד והדר לבשת, עוטה אור כשלמה-נוטה שמים כיריעה' האור נסתר בשלמה-שמלה כפי שהשמים מתכסים ביריעה. אור מיוחד של דעת שמביא לידי כסוי כל המחשבות על ידי האמונה.

לכן אין דברי תורה מתקיימים אלא במי בממית את עצמו עליהם, במי שמבטל את דעתו ועצמו וכל תאוותיו. בדיוק לכן נצטווה משה על יהושע בן נון 'ונתת מהודך עליו' יהושע שהיה 'נער לא ימיש מתוך האהל' ובטל את עצמו ודעתו, הוא הוא יכל לקבל את התורה.

בלימוד התורה אנחנו מבינים ולא מבינים, מצד אחד אנחנו מבינים ומחדשים. ומצד שני דרך הלימוד אנחנו מתחזקים באמונה לה נזקקת תמימות, דרך חכמת התורה אנחנו מבינים כי עלינו לסמוך על נותן התורה גם כאשר אנחנו לא מבינים.

זהו בדיוק עניינה של מידת ההוד זאת שבה ניחן אהרון הכהן. מידת ההוד היא למעלה מן הדעת כפי שנאמר על אהרון הכהן בשעת צרה 'וידום אהרון' ללא הבנה אלא באמונה. לא סתם על מצחו של אהרון הכהן היה כתוב 'קדש לה', דווקא על המצח מקום הדעת יש להשים את האמונה.

בחנוכה גילו הכהנים-מורי הוראת תורה שבעל פה כי כוח התורה נתן להם את עוז האמונה לצאת למלחמה שלא כפי חוקי הטבע, מעטים וחלשים נגד רבים וחזקים. וכך לנצח.

בלימוד התורה אנחנו משתמשים בשכל, לא כמטרה אלא ככלי להבין את חוקי ה' ולהאמין בו באמונה פשוטה ללא שכל.

זהו גם סודה של המנורה, הנרות המרצדים מלמדים על חיות וחינויות של אש התורה אך הנרות הדולקים מכוונים כנגד הנר המערבי כלפי הקב"ה שהוא מערבו של עולם.

מידת הוד, לימוד תורה, אור הגנוז, כל אלו מחזקים בימי החנוכה בעוז האמונה. 

 

חנוכה מאיר ושמח.

 

נכתב על פי משנתו של רבי צדוק הכהן מלובלין לחנוכה. (אות ד')











עוד כתבות שיעניינו אותך

הכל על השולחן

הצטרפו כעת: נפתלי קמפה משיק אלבום חדש ב'מוצ"ש חי'

חיים קורץ
צפו

בך בטחו: תיעוד מיום ההצלה בבני ברק

נתי קאליש
האזינו לשיחה התקיפה

הרבי מסאטמר נגד ברסלב: “דרך מסוכנת; במיוחד לבחורים”

פנחס בן זיו
צפו

בן גביר מגיב לתרגול חטיפתו: "אני לא מפחד"

אבי יעקב
צפו

תיעוד חדש חושף: חמאס תכנן לחטוף את השר בן גביר לעזה

פנחס בן זיו
"איפה החמלה שלך?"

מאמינים שהפצ"רית במצוקה נפשית? צפו בעימות הסוער

נתי שולמן
הסודות מאחורי הקלעים

מנחם טוקר ומנהל התזמורת חשפו פדיחות

מנחם טוקר
לצפייה מלאה

כעת במלחינים 4: אביו של הזמר המפורסם מפתיע באולפן

המלחינים
לצפייה מלאה

כל עוד הבור מלא מים; הנחשים לא יכולים להזיק

הרב ברוך רוזנבלום
שומר החומות 2?

בחורי ישיבה תקפו ערבייה? קריאות לטרור ביפו

פנחס בן זיו
"האשכנזים לא ישמעו לי"

מרן קורא לשינוי בישיבות: "למה לבטל תורה בגלל חנוכה"

פנחס בן זיו
מטלטל ומצמרר

תיעוד: החטוף מקבל שם יהודי ומצטרף לשירת 'אני מאמין'

פנחס בן זיו
מי בשריפה

סוף עצוב לטרגדיה: נפטר הילד שנשרף בירושלים

אבי יעקב
צפו

שלג ראשון הגיע: תיעודים מאתר החרמון

אבי יעקב
ראויים להוקעה

קשה לצפייה: שני צעירים נאשמים בתקיפת מנקה רחובות

גדי פוקס
צפו

דובר צה"ל מאשר רשמית את החיסול ומפרסם תיעוד

קובי פינקלר
לאורך הלילה

בדאגה גוברת: הורחבו החיפושים אחרי הצעיר החרדי הנעדר

אבי יעקב
אסון בירושלים

שייח ג'ראח: בן 50 קפא למוות בשלולית ברחוב

אבי יעקב
להאיר מתוך חשכה

תיעוד מצמרר: ששת החטופים בהדלקת נרות חנוכה בשבי

פנחס בן זיו
בחותמו

אפקט דאנינג-קרוגר: לא מבין בכשרות? אל תדבר

הרב יוחנן רייכמן