הרב אפרים אפשטיין | צילום: ללא קרדיט

בשבת נקרא את פרשת זכור,
"זכור את אשר עשה לך עמלק בדרך בצאתכם ממצרים אשר קרך בדרך ויזנב בך כל הנחשלים אחריך …".
ישנה מצוה לזכור את את מעשה עמלק אשר עשה לבני ישראל בצאתם ממצרים.

מדוע מאריכה התורה בתאור מעשיו של עמלק ?
מדוע יש צורך לתאר את טקטיקת המלחמה של עמלק,
מדוע לא היה מספיק לכתוב בקצרה שעמלק נלחם עם ישראל בצאתם ממצרים ??

את התשובה סיפק לי יהודי מיוחד במינו שאותו אני מכיר אותו שנים רבות.
כבר עשרים שנה שהוא מסתובב במקומות שרק הוא מכיר,ותאמינו לי שעדיף כך,לא הייתם רוצים להכיר את אותם המקומות,
הוא מסתובב באותם מקומות ו"שולף" משם בני נוער שנפלטו מהמסגרות.
הוא דואג להם,משכן אותם לעתים בביתו,לא עוזב אותם עד שהם עולים על דרך המלך.

אם תשאלו אותו מהיכן הכח,
מהיכן אתה שואב את הכוחות לעזור לכל אלו שכולם התייאשו מהם ?
הוא… לא יבין את השאלה.
יאוש ? התיאשתם מהם ?? זו בדיוק הסיבה שהם נמצאים באותם מקומות אפלים.
הם – אותם הבחורים,כך הוא טוען בתוקף,
מאמינים לכם.
הם מאמינים לכם שאין להם סיכוי ולכן הם ממשיכים להידרדר במדרון.
היאוש הוא לא התוצאה,הייאוש הוא הסיבה.

 

האזינו לדברים

"…ויזנב בך כל הנחשלים אחריך"
מבאר רש"י ע"פ מדרש תנחומא "חסרי כח מחמת חטאם שהיה הענן פולטם".
היו אנשים בעם ישראל ששהו מחוץ לענן.
הם חטאו ולכך ניצבים היו בשולי הקבוצה.
"הענן היה פולטם" אבל עדיין היו שייכים לעם ישראל,יכלו לתקן ולשוב אל תוך הענן.
עמלק נלחם בהם לאמור,
'הם כבר מחוץ למחנה,בהם אני יכול לפגוע,הם לא שייכים לקבוצה'
אבל תשובתם של ישראל היתה,
'אנחנו לא מוותרים עליהם'.
עם ישראל שברובו המוחלט לא יכול היה עמלק לפגוע משום שהרי הם שהו בתוך הענן,
בכל זאת יצאו להילחם בעמלק בשביל אלו שנמצאים בשולי הקבוצה – מחוץ לענן.
הם לא הסכימו לוותר עליהם
.ישראל,אף על פי שחטא,ישראל הוא.

עמלק רואה את אותם נפלטים כמנותקים ולא שייכים
ובני ישראל רואים אותם כחלק בלתי נפרד מהכלל.

זאת הסיבה שהתורה מאריכה כל כך בתאור טקטיקת המלחמה של עמלק
וזה אולי חלק ממה שאנחנו צריכים לזכור – "זכור את אשר עשה לך עמלק..".

ואם הגענו עד כאן,אז על פי הדברים נוכל ליישב קושיא על הפסוק בתחילת הפרשה.

"דבר אל בני ישראל ואמרת אלהם אדם כי יקריב מכם קרבן לה' מן הבהמה ומן הבקר ומן הצאן תקריבו את קרבנכם"
מדוע נוקטת התורה "..אדם כי יקריב מכם קרבן לה'.." ,לכאורה המילה "מכם" מיותרת,
היה אפשר לנקוט "אדם כי יקריב קרבן לה' " ??

אלא באה התורה ללמדנו שכדי שהאדם יגיע למצב שהוא חוזר בו מדרכו, כדי להגיע לדרך של תיקון, הוא חייב להרגיש "מכם".
הוא צריך להרגיש שהוא חלק מהקבוצה כולה.
הוא לא סרח העודף שהתנתק ואין לו תקנה.
לכן בדוקא "..אדם כי יקריב מכם..".

 

שבת שלום.
אפרים אפשטיין.

להערות והארות אפשר במייל
a0527632660 @gmail.com











עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו בדברים

לא רק 'הקול החדש': ראש הישיבה בקריאה מרגשת

פנחס בן זיו
הלהיט של הקיץ!

שמוליק סוכות משיק סינגל קליפ סוחף "הקב"ה איתי"

אליעזר חסיד
צפו בתיעודים

מנהרת ענק הושמדה בעזה; מחבלים שיגרו טילי RPG וחוסלו

קובי פינקלר
צפו

גנץ איבד את שלוותו - והתפרץ לעבר הקהל

אבי יעקב
שידור חוזר

שלמה ויידל: מתכוננים לקבלת התורה במופע עם ענקי הזמר

מנחם טוקר
רקעי הכרעה

טראמפ: "קרובים להסכם בעזה, אעדכן על כך היום או מחר"

שלמה ריזל
צפו

הילדים נרדמו ללא אוכל; זה מה שאמרה האם

הרה"ג מרדכי מלכא
צפו בתיעוד

שלום עם ג'ולאני? צה"ל תקף מחסני אמל"ח בסוריה

קובי פינקלר
מעלת הצדיקים

"בכוח הצדיק להעלותו": פתאום הופכים לטהורים

הרב נהוראי משה אלביליה
בחסדי שמים

סוף טוב לחיפושים: לוי יצחק אותר בוואדי; פונה במצב קשה

אבי יעקב
מרן חושף

הראש"ל התייעץ עם האדמו"ר; זו הייתה התשובה

נתי קאליש
צפו

הצנחן נקלע למערבולת עננים, וכמעט קפא למוות

שמעון כץ
נחשף בערב שבועות

הקלטה נדירה: האדמו"ר הקדוש בהשתפכות ותחנונים

נתי קאליש
שפל חסר תקדים

חסרי לב: בשמאל נערכים להרוס את נישואי אבנר נתניהו

אבי יעקב
הקול החדש

פרק שכמותו לא היה: מי תפס את עמדת ההנחיה?

מערכת הקול החדש
הדאגה גוברת

אבי מימרן מנחה: כך תחפשו אחר לוי יצחק

אבי מימרן
צפו בתיעוד

ביטול ההתנתקות: השר כ"ץ ביקר ביישובים שהוחזרו לישראל

קובי פינקלר
צפו

בולען נפער בחנייה; הבניין כולו פונה על הבוקר

אבי יעקב
תיעוד מפחיד

"אשבור לך את הרכב": ערבי תקף יהודי עם נבוט

אבי יעקב
הכרת הטוב

אלעד: "התמכרתי לקוביס'; הוא עוד לא סיים"

נתי שולמן