פרשת קרח: קרח ועמו דתן ואבירם ונשיאי העדה, ראשי שבטים, אנשי שם 250 אנשים בחוצפה מטילים דופי במשה רבנו
הם טוענים על משה רבנו ואהרן, למה הם לקחו לעצמם גם את הכהונה וגם את המלכות, הם בעיקר בקשו כהונה, כמו שכתוב 'וביקשתם גם כהונה' הם פחות רצו את המלכות של מרע"ה אלא יותר את הכהונה, הם אמרו למה לקחתם גם כהונה וגם מלכות.
עוד באתר:
ומשה רבנו שמע את הדברים, והוא נפל על פניו, למה? כי הוא הבין שהוא לא יוכל עוד לבקש רחמים על בנ"י, כי הם חטאו בעגל, במתאוננים במרגלים …
ואז אמר משה רבנו אל קרח ואל כל עדתו, בוקר ויודע השם, בואו נמתין לבוקר, ואז נדע איזה שבט נבחר לעבודת הלווים ומי הנבחר לכהונה
אמר משה רבנו, נחכה למחר בבוקר, למה מחר בבוקר? כי אמר אולי יש עוד זמן והם ישובו בתשובה, הסבר נוסף אומר רש"י כמו שהבוקר הוא ברור
והוא שונה מהערב, וכמו שחלק הקב"ה גבולות בעולם, יש בוקר ויש ערב, כך גם בעניין עבודת השם, יש גבולות והקב"ה בחר לכל אדם את עבודת השם שלו. יש כהן לוי ישראל יש בן יש בת יש עדות יש חוגים יש שוני בין אדם לאדם.
יש הבדלה בין ערב לבוקר, יש הבדלה בין ישראל לאומות יש הבדלה בין כהן לישראל ולכל אחד תפקיד אחר, וכל אדם צריך לממש את התפקיד והייעוד שלו. ומשה רבנו אמר להם, שהם ייראו שאת המעשים והאמירות שהוא אומר, 'השם שלחני ולא מלבי' הוא לא מליבו ממציא אמירות תפקידים והנהגות…אלא הכל מה שהקב"ה ציווה.
אמר משה רבנו אתם תקחו מחתות, כלומר כלים שחותים בהם גחלים גם אהרן וגם אתם כל החולקים על משה ואהרן ותתנו במחתות גחלי אש מגג המזבח ותלכו לאוהל מועד ושימו עליהם, על הגחלים קטורת לפני השם בתוך אוהל מועד, תעשו כך, תביאו קטורת לפני הקב"ה, האיש אשר ייבחר השם לכהונה גדולה הוא ימשיך לחיות, והוא ההוכחה שאותו בחר הקב"ה לכה"ג ותדעו לכם, שזר המקטיר קטורת חייב מיתה, ולכן הוא מזהיר אותם מי שלא ראוי, הוא ימות.
אמר להם משה רבנו , תקטירו קטורת מי שיישאר חי, הוא הכה"ג, הוא בכוונה אמר להם להקטיר קטורת, בגלל שהם כבר ראו שנדב ואביהוא מתו בגלל שהם הקטירו קטורת שלא ציוה השם, והם מיד מתו.
אמר להם משה רבנו, רב לכם, אתם מגזימים מבקשים יותר מידי, 'אתם משחקים באש'…
אמר להם משה רבנו, 'המעט מכם כי הבדיל אלוקי ישראל אתכם מעדת ישראל להקריב אתכם אליו' האם אתם חושבים שזה דבר מועט מה שזכיתם לעבוד את עבודת המשא? אתם מפרקים ומקימים את המשכן, עבודת המשא של המשכן ממקום למקום עליכם, את שומרים על המשכן, ואתם עומדים על הדוכן לפני השם לשורר בשעה שמקריבים קורבנות
וקרח מבני קהת, שהם בכלל נושאים את הארון בכתף , את הדבר הק' ביותר הם היו עושים, ועוד קרח היה ראש המשוררים
אמר להם משה רבנו ,יש לכם תפקיד מכובד מאד
ומשה רבנו קרא לדתן ואבירם, אבל הם הגיבו, שהם לא מוכנים להגיע אליו, הם אמרו לו, גם הוצאת אותנו ממצרים, הם אומרים לו, ארץ מצרים היא ארץ חלב ודבש, ואתה הוצאת אותנו משם, ממצרים כדי להרוג אותנו במדבר, ועוד, אתה מבקש להשתלט עלינו… הם אמרו שאתה הבטחת שתוציא אותנו ממצרים ותביא אותנו לארץ ישראל, ואח"כ בפרשת שלח אמרת, שפגריכם יפלו במדבר, כלומר שתמותו במדבר
הם לא מאמינים שזה בגלל החטאים שלהם, הם לא מאמינים שהם אחראים לכך שהם עדיין נשארים במדבר, אלא הם מאשימים את מרע"ה… ובהמשך לקחו כולם את המחתה שלהם ונתנו קטורת באוהל מועד והקרבו 250 מחתות וגם אהרן ואז הקב"ה מצווה את משה ואהרן להיבדל מעדת קרח
היבדלו מתוך העדה הזאת כדי שזכות משה ואהרן לא תגן על קרח ועדתו ואז הם ייהרגו מהר.
ואכן כך היה, היו מן הבלועים באדמה והיו מן השרופים, אש שיצאה מהשמים.
ומשה רבנו בחר עונש, שהאדמה תפתח את פיה ותבלע אותם
למה דווקא העונש הזה? מה יש בעונש הזה?
מצינו בגמרא ב"ב (עד) וסנהדרין (קי) שרבה בר בר חנה הגיע למקום מסויים שהוא המקום ששם נבלעו קרח ועדתו
היה שם רבה בר בר חנה עם סוחר, והסוחר לקח גיזה של צמר הרטיב במים ,והניח את הצמר על ראש הרומח, החרב הארוכה והעביר דרך הבקע באדמה, והצמר נשרף מחום הגיהנום.
אח"כ אותו סוחר ביקש רבה בר בר חנה שיטה אוזנו לשמוע מה אומרים קרח ועדתו מבטן האדמה בשאול הגיהנום, ושמע שהם אומרים, משה ותורתו אמת והם בדאים…אמר הסוחר
כל שלושים יום הם כמו בשר שמתבשל בתוך הקלחת הם אומרים, 'משה ותורתו אמת' כלומר הם אומרים כך על עצמם, שהם השקרנים.
אמר האריז"ל, על הפסוק צדיק כתמר יפרח (סופי תיבות קרח)
למה? ללמד שבאחרית הימים קרח ייראה כמו צדיק
ולכן משה רבנו התפלל על קרח ועדתו שייבלעו חיים באדמה כדי שיוכלו להתוודות בעודם בחיים
חידוש גדול בעניין זה מופיע בתורת חיים (רבי אברהם חיים שארר) בגמרא בסנהדרין קי, הוא אומר שעניין הווידוי הוא לכפר על העוונות ועוד יותר, גם הרשעים בגיהנם יכולים עוד להתוודות ועוד שזה תיקון גדול לנשמה שלהם, אפילו אחרי המוות שלהם, וכך בגמרא עירובין יט כתוב על הפסוק 'עוברי בעמק הבכא' (תהלים פד) הכוונה היא שבעמק, בגיהנם, הם בוכים, עמק הבכא, מעמיק להם הקב"ה את הבכי בעמק, בעומקה של גיהנום, ושם הם מצדיקים את הדין ואומרים
השם הוא הצדק… והם אומרים יפה זיכת למי שזיכת ויפה חייבת למי שחייבת. יפה תיקנת גיהנם לרשעים וג"ע לצדיקים.
משמע שהרשעים מתוודים בגיהנם
ובזה הוא מפרש את מה שכתוב בתהלים, 'אהבתי כי ישמע השם את קולי תחנוני' , דוד המלך מתכוון להודות להשם שנתן לרשעים תיקון על ידי שמתוודים בגיהנם אחרי המוות שלהם
והוא חסד השם שלא תשאר הנשמה בגיהנם …
ועל זה כתוב בהמשך הפרק בתהלים, 'כי חלצת נפשי ממוות, את עיני מן דמעה את רגלי מדחי'
ולכן ראו בנ"י איך שקרח ועדתו נבלעים באדמה ואם כולם רואים את העונש אז האמונה מתחזקת, האמונה בתורה משמים, תורת השם שנתנה למשה רבנו.
ומעשה ביהודי עשיר בארה"ב שהוא נהג לא לתת כלום מכספו לצדקה, הוא אמר שאת כל כספו הוא ייתן לאחר מותו לצדקה
אבל בחיים שלו, הוא חייב לשמור לעצמו כסף הוא צריך ביטחון כלכלי ולכן הוא לא יכול לתת למשהו אחר כסף…
אבל הוא אמר שאחרי מותו הוא ייתן צדקה
ויהי היום הוא נפטר, הוא לא השאיר ירושה, הוא כתב – הכל למוסדות דת!
הילדים הפעילו עו"ד וכו כדי לערער על הצוואה, הדבר לא הצליח, עד שבסוף, החליטו בארה"ב שכל כספו ילך ל…כנסיה!!!
השם ישמור…
כך הוא האדם שעושר שמור לבעליו לרעתו.
אנשים חושבים שאפשר לזכות בזכויות רק אם בוחרים… לא עושים טובות להקב"ה אם האדם לא עושה את המצווה בזמן
פעמים הוא מפסיד את ההזדמנות לקיים את המצווה באופן כללי… שכר מצווה עוד מצווה, שכר המצווה שהאדם יכול לקיים עוד ועוד מצוות, זו זכות לקיים מצווה…ומי שדילג על המצווה בחייו, לא בטוח שאח"כ עוד יהיה מי שיעשה בשבילו את המצוות… צריך זכות בשביל שיהיו לאדם זכויות.
וזה עושר שמור לבעליו לרעתו
הגמרא בסנהדרין קי אומרת בעניינו של קורח, נאמר בפסוק (קהלת ה יב) 'ש רעה חולה ראיתי תחת השמש עושר שמור לבעליו לרעתו'
זו העשירות של קרח, בגלל שהוא היה עשיר, הוא הרשה לעצמו לחלוק על משה רבנו…
ומחמת כן אבד מן העולם נמצא שהעושר שלו גרם לרעתו
ואומרת הגמ' יוסף מכר אוכל לעולם כולו בזמן הרעב, ואת הכסף והאוצרות הוא החביא בשלושה מקומות, והיו שלושה סוגי אוצרות שהטמין יוסף במצרים
והאוצרות 1/3 לקרח 1/3 לאנטונינוס ו 1/3 ייתגלו לעתיד לבוא
אומר הבן איש חי, האוצרות של יוסף חולקו לשלושה חלקים
אלה שהיו עובדי ע"ז אותם הטמין יוסף במקום אחד, ואותם מצא קרח, והכסף הזה היה מקולל, וזה עושר שמור לבעליו לרעתו, כסף נוסף היה כסף גנוב שאותו גם גנז במקום אחר ומצא את הכסף אנטונינוס, ושליש אחרון היה הכסף של אנשים כשרים שהיו מקיימים שבע מצוות בני נח, והכסף הזה ייתגלה לעתיד לבוא.
האדם הרשע זוכה בכסף כמו קרח, אבל זה כסף מקולל, ולכן זה בבחינת עושר שמור לבעליו לרעתו.
והגמרא אומרת שקרח היה צריך שלוש מאות גמלים שיהיו נושאים את המפתחות לאוצרות, והכל , הכל נבלע, שהרי קרח וכל הרכוש שלו נבלע באדמה, הכל ירד לטמיון.
ומה לגבי ה 250 נשיאי העדה, מה אתם, למה הם הצטרפו נגד משה רבנו, האם שייך להילחם נגד מי שקרע את הים נגד מי שעלה למרום..
אלא שאומרת הגמ' בסנהדרין (נב) קרח נתן להם שוחד וגם שיכנע אותם על ידי הנכסים להצטרף אליו, והשוחד יעוור עיני חכמים, ולכן גם הרכוש של קרח נבלע כי היה לרכוש של קרח משקל גדול בעבירה החמורה, לחלוק על משה רבנו.
השוחד מעוור את החכם ואת הפיקח, ואז אחרי השוחד, הוא כבר לא חכם ולא פיקח.
ואומר הכלי יקר דבר נפלא, כאשר משה רבנו קרא לדתן ואבירם, הוא רצה להרגיע אותם הוא רצה לפייס אותם הוא רצה להזהיר אותם שלא ייכנסו למחלוקת, הוא קרא להם, והם ענו לו, 'לא נעלה העיני האנשים תנקר'.
מה הכוונה לא נעלה? אומר הכלי יקר, הם לא רצו להיפגש עם משה רבנו, מדוע? כי הם אמרו בוודאי שמשה רבנו רוצה לשחד אותנו, הוא בטח רוצה להפריד בינינו לבין קרח וכל אנשי המחלוקת, הוא רוצה להפריד בין כולם, ולכן 'לא נעלה' לא נקבל משרה גבוהה, לא נעלה, לא נקבל משרה לא נקבל על עצמנו תפקיד חשוב לא נקבל על עצמנו מעלה חשובה
'לא נעלה' ואז הם אומרים לו, 'העיני האנשים תנקר' מה חשבת לעשות = אותנו עוורים, שהרי השוחד יעוור עיני חכמים, הם אומרים אנו לא מקבלים שוחד… העיני האנשים תנקר…
לא נקבל שוחד! הם בהתלהבות אומרים לא נקבל שוחד…למרות שכל מה שהם הצטרפו למחלוקת קרח נגד משה רבנו, זה בגלל השוחד שהם קיבלו מקרח.
הם הפכו את היוצרות, הם המשוחדים, והם רוצים אח"כ להסביר למה הם לא מוכנים להיות משוחדים.
מזכיר כמה וכמה ערוצי תקשורת בארץ
ועוד פלא, אחרי שראו בנ"י מה קרה לקרח ועדתו, מה קורה אח"כ? בנ"י שוב מתלוננים ואומרים,
אחרי שראו בנ"י מה קרה לכל החולקים נגד משה רבנו
בנ"י התרעמו ואמרו למשה ואהרן, אתם המיתם את עם השם
מאתים וחמישים אנשים, אתם גרמתם להם למות.
כי אמרתם להם לעשות עבודה שהיא לא בשבילם
לא לרמה שלהם. הם התלוננו שלא היה צריך משה לתת להם קטורת, אלא היה נותן להם עבודה אחרת כדי לבחון אותם
אבל כמובן שזו טענה לא נכונה, שהרי הם ביקשו להיות הכהנים, לכן המבדק היה האם הם מתאים להחליף את אהרן, זה מה שהם ביקשו, והם הסכימו למבחן הזה.
אומר המהר"ל, דתן ואבירם רצו 'סתם' מחלוקת לכן להם מגיע להיבלע באדמה, קרח – גם הוא רצה מחלוקת ורצה תפקידים = אז הוא גם יכול להיענש.
אבל ה 250 מקטירי קטורת הם רצו להידבק בהקב"ה הם רצו לחוות עוד רוחניות…
אומר המהרי"ל דיסקין רעיון נפלא.
בואו ונראה דברים מדוייקים, משה רבנו אומר לאנשי המחלוקת לקחת מחתות, ואז הוא מוסיף ואומר
ותנו בהן אש ושימו עליהם קטורת…אז בהתחלה הוא אומר קחו את המחתות, הכלים, ושימו עליהם אש.
בפעם השנייה הוא אומר קחו איש מחתתו ויתנו עליהם קטורת, אבל לא כתובה המילה 'אש'
הוא לא אמר לקחת אש
אז בפעם הראשונה אמר משה רבנו לקחת אש
בפעם השנייה הוא לא אמר לקחת אש
אח"כ התורה אומרת = אנשי המחלוקת מה הם עשו?
ויקחו איש מחתתו ויתנו עליהם אש
פעם ראשונה כן מוזכר אש, בפעם השנייה לא מוזכר אש, מדוע ולמה? ועוד
משה רבנו מתפלל 'אל תפן אל מנחתם'…למה הוצרך מרע"ה להתפלל שהקב"ה לא יקבל את הקטורת שלהם.
אלא שבהתחלה אמר משה רבנו, בואו וניבחן מי ראוי להיות כה"ג, בואו ונבדוק, איך? על ידי המחתות הקטורת והאש.
קטורת כפשוטו כמו שעשו נדב ואביהוא
והמדרש כותב, שמשה רבנו אמר, 'והיה האיש אשר יבחר השם, הוא הקדוש'.
אחד יחיה השאר ימותו, הקטורת הורגת, שורפת, לא לא להתעסק באש. וכאן באה לידי ביטוי הרחמנות של מרע"ה …
הוא אמר, כולם עומדים להישרף, ולכן שינה משה רבנו את התוכנית והוא אמר לכולם לא להביא אש, לא.
הוא שינה את התכונית ולא אמר להביא אש, אלא אמר משה רבנו
מה שנעשה, נוריד אש מהשמים, כלומר אתם תביאו מחתות אל תביאו אש ואל תעשו קטורת, אלא כמו שהיה אצל אליהו הנביא ונביאי הבעל שאז ירדה אש על המזבח של אליהו הנביא, גם כאן, תרד אש על הקטורת ועל המחתה
במי שהקב"ה חפץ על המחתה שלו תרד אש משמים.
ועל ידי זה לא יישרפו כולם שהרי לא הקטירו קטורת מחוץ להיכל. ולכן התפלל משה רבנו, 'אל תפן אל מנחתם' אל תוריד אש על מחתותיהם…
אז בהתחלה משה רבנו אמר שיביאו קטורת, וזה היה אמור להפחיד אותם, והם היו אמורים להבין שהם בסכנה, סכנת חיים…יש כאן משהו מסוכן מאד!
ובכל אופן הם החליטו לקחת סיכון, אז משה רבנו חזר בו, ואמר, בסדר בואו לא ניקח סיכונים הוא ראה שהם 'משתגעים' יותר מידי, אז הוא אמר אל תקטירו קטורת כדי שאף אחד לא ימות, אלא נעשה משהו אחר, תביאו מחתות בלי אש אל תעשו קטורת, והקב"ה יוריד אש מהשמים במחתה שהוא ייבחר.
והם התעקשו, לא! הם אמרו אנו נביא קטורת, הם הביאו קטורת ואכן הנזק הגדול היה…אבל זה הם שרצו להביא את הקטורת, להם נאמר, אל תביאו קטורת אל תקחו סיכון
אמר להם משה רבנו, בואו נחליף כוון, בואו נחליף מהלך
בואו נחליף גישה, לא נביא קטורת, אבל הם התעקשו להביא אש, הם התעקשו להביא קטורת, העקשנות שלהם יצרה נזק
הם מרדו ומשה רבנו, ריחם עליהם… האשימו אותו בשקרים
בשוחד, מאשימים אותו בשררה, מאשימים אותו ברצח
והוא בכל אופן דואג לכל כלל עם ישראל.
אח"כ אמר משה רבנו להציל את עם ישראל, 'קח את המחתה ותן עליה אש' שייקח קטורת כדי לעצור את המגיפה, וכדי להציל את עם ישראל שהתלוננו עליו
כי עם ישראל התלוננו על משה רבנו ועל אהרן, ואז הייתה מגיפה וכדי להציל את עם ישראל שהתלוננו עליו שהוא הרג את נשיאי העדה, מה עשה משה רבנו?
הוא ציוה את אהרן – לרוץ אל תוך הקהל עם הקטורת, והרי זה מסוכן בגלל שקטורת מחוץ להיכל תביא על אהרן מיתה.
על ידי הקטרת קטורת בחוץ חייבים כרת, איך אפשר שדבר שגורם הפסקת חיים יציל חיים???
מדוע ולמה ביקש משה רבנו להציל את בנ"י דווקא על ידי הקטורת
בנ"י התלוננו נגד משה רבנו, הם חשבו שעשה משה רבנו הכל מדעתו, שהוא זה שמחליט, הוא מחליט מי יהיה כהן, מי יהיה נשיא, והוא זה שקובע שקרח ועדתו ימותו והארץ תבלע אותם, והוא קבע שמאתים וחמישים נשיאי העדה ישרפו בקטורת
אבל זה לא היה כך, אלא שכינה מדברת מתוך גרונו
לכן ההצלה היא על ידי הקטורת, כי ראה הקב"ה שעם ישראל לא השכילו לראות שמשה ביקש להציל את מאתים וחמישים נשיאי העדה בכך שביקש מהם, לא להוסיף אש!!
לכן ההצלה היא בקטורת שנעשית בחוץ
למה? כי הקטורת היא הורגת, מתי? כשהקב"ה מחליט
ואם הקב"ה מחליט כעת שזה לא יהרוג, אז – לא יהיה מוות.
ונעמיק בעצם בנ"י אמרו: אתה משה רבנו, אתה החלטת לעשות מבחן קשה, מבחן מסובך שאפשר למות ממנו.
על זה אמר משה רבנו, אתם מתלוננים, וכעת יש מגיפה אצל בנ"י אומר משה רבנו לאהרן. הקטורת היא מסוכנת, היא הורגת, כן, אם עושים אותה באופן לא ראוי היא הורגת! אבל
כפי שאומר רש"י, מלאך המוות אמר למשה רבנו, כדי לעצור מגיפה צריכים את הקטורת, הקטורת עוצרת מגיפה
ומיהר אהרן לעשות כדבר משה רבנו ואמנם נכון שקטורת לא בזמנה ולא במקומה, היא הורגת! ואסור לעשות כך.
וכיוון שהתלוננו בנ"י על הקטורת שנתן משה לעדת קרח להקטיר אמר משה כעת ייראו שהקטורת יש לה גם כח להחיות.
וכך הם ראו שהכל משמים שהרי הם ראו שהקטורת היא מחוץ לזמנו חוץ למקומו ובכל אופן אהרן לא נפטר
והתלונה של בנ"י גרמה לכך שמתו 14700 אנשים
כעת בנ"י הבינו והפנימו שמשה רבנו עשה הכל כרצון הקב"ה
הקטורת שאתמול הרגה היום היא מחיה.
וכתוב 'ויעמוד בין המתים ובין החיים ותיעצר המגיפה'
ואפילו ששני בניו של אהרן נפטרו בגלל הקטרת קטורת מחוץ להיכל הוא מוסר את נפשו ועושה מה שאומר לו משה רבנו.
וכך יאירו דברי השל"ה הק' למה עדת קרח מתו בקטורת? כי קטורת לשון קשר
הקטורת מסמלת את הקשר, אחדות ישראל, הקטורת יש בה סימנים שריחם טוב וגם את החלבנה שריחה רע.
וכתב הפרי צדיק בשם הזוהר הק' שלכן אהרן הכהן אוהב שלום ורודף שלום הוא ראוי להקטיר את הקטורת
וחז"ל אומרים ומזהירים אותנו, שלא יהיה כקרח ועדתו.
אלא איזהו עשיר השמח בחלקו, בתפקיד שלו, בייעוד שלו מיקוד במטרות שלו, בלי קנאה אלא כן מנוחה ושלווה.
אהרן הכהן הגדול אוהב את הבריות ומקרבן לתורה
הוא אוהב בריות, לכן הוא יכול להקטיר קטורת שיש בה את כל הסממנים, גם אלה הלא נעימים, אבל כן, האדם יכיר את ההבדלים, אהרן הוא נכנע לאחיו משה רבנו, והוא מעל חלקים אחרים מהעם, לא יותר חשוב מהם כלפיי שמיא, אבל כן עם תפקידים שיש בהם יותר אחריות, לא כהתנשאות אלא כהכרת התפקיד
כאחריות וידיעה מה הייעוד ומה התפקיד.
בשמים מחליטים מי גבוה ומי נמוך אבל תפקידים שונים בעולם הזה יש, כן. ואיזהו חכם ועשיר המכיר את מקומו ושמח בחלקו.