התורה מעידה על המרגלים כי הם היו 'ראשי אלפי ישראל'. אם כן מדוע הם חטאו בחטא כזה חמור שעד עתה אנו סובלים על כך?

כואבים הם חייו של איש השכל, רק מה שמובן על שכלו ודעתו קיים בעולם, במוחו הקודח הוא מבשל תוכניות ומערכות אך כאשר תוכניות שנרקמו במוחו מתעכבים להם, כעסים אשמות ושאר תלונות ומענות יוצאים מחרצובות לשונו, 

האיש המאמין לעומתו, יכול לחיות חיים מגוונים לעומק ולרוחב, אין הוא מוגבל במחשבות ובעצירות שהשכל 'חושב לעצמו' או חושש אליהן, ובאם נקרית בעיה בדרכו עושה את חובת ההשתדלות המטוטלת עליו ומכאן ואילך, משליך על ה' יהבו ואומר מי שיצר את הבעיה ימצא את הפתרון, כנפי האמונה והתמימות מתוך בחירה מגביהים אותו אל על הכאב לא פוגע בנפשו. 

יש בה בתמימות יכולת לקבל את הנאת החיים בטהרתם השימוש בדעת ובפקחות גדולה ככל שתהיה היא חד ממדית. חיי השכל חיים יבשים ללא כל יכולות להרגיש ולחוות מציאות אחרת שלא נראית בכלי הדעת הצרים. 

"במקום שנגמר השכל מתחילה האמונה" אמרו רבותינו, היכולת להאמין גם כאשר השכל מכחיש זאת עמדה והעמידה את היהודי בגלות ובנכר, בפוגרומים  ובשעת שמד, בצוק העיתים ובמצוקת הזמן כאשר לא היה נראה תקווה באופק חושך כסה פני תבל ואומות העולם החריבו חמסו והשמידו את עם ישראל, אך היהודי בשלו, תקווה ואמונה תמימות ואופטימיות מלאו את חייו.

מחלת הדיכאון שורה על מי שחושב כי מצוקתו הזמנית העכשווית היא נחלתו לנצח, ולכן אין לאן להתקדם בכדי לצאת ממצבו הזה, מסיבה זו אחד מתסמינה של המחלה הזו כי נפש המדוכא אינה חפצה בדבר, תשוקת החיים נעלמה ממנו, אך יש באמונה יכולת להפיח תקווה וחיים כי באם הכל תלוי בהקב"ה ולא במגבלות העולם הזה ומה שנראה לעינינו הרי שהקושי הוא זמני, והקב"ה יוציאנו מן המצר.

האמונה היהודית התמימית מאמינה כי הטבת ה' איננה תלויה בדבר, גם לא במעשיהם ובצדקותם של מקבלי הטובה, הבטחת הקב"ה לאברהם אבינו "לזרעך אתן את הארץ הזאת" ו"הבט נא השמימה וספר הכוכבים אם תוכל לספר אתם ויאמר לו כה יהיה זרעך" נאמר והובטח כי הארץ תנתן לזרע אבי האומה גם אם אינם בדרגה הרוחנית המתאימה לכך שהרי עם ישראל תמיד יהיו בבחינת 'ככוכבי השמים' המסמלים את האמונה ללא קשר לדרגתם הרחנית למרות שמעשיהם יהיו כ'עפר הארץ' גם אם אינם ראויים לכך נשארים בני ישראל בדרגתם הגבוהה והנעלית בגלל אמונתם בבורא השמים שאינה תלויה בדבר, לא כאשר הם חוטאים ולא בכניסתם לארץ.

אם יש מי שמרגיש חוסר בחוויה האנושית הרי שעליו לשחרר את דאגותיו וחששותיו ולהאמין אמונה מלאה בה' יתברך רק כך אפשר לחוות את החיים לעומק לרוחב. 

מבוסס על פי משנתו של רבי צדוק הכהן מלובלין לפרשת שלח.











עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
בהשתתפות מאות

"נרעיש עולם ומלואו": תיעודים מכינוס ראשי הישיבות

נתי קאליש
עימותים סוערים

"מזהיר אתכם אם תישארו": פרשים דוהרים לישיבת אוריתא

פנחס בן זיו
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב
אבי אילסון מארח

איך זה התחיל? צמד 'ממתק לשבת' בשיחה מרתקת

קול חי מיוזיק
חולייה גדולה ומחומשת

תקרית חמורה: 12 מחבלים הניחו מארב ותכננו לבצע חטיפה

שמעון כץ
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
שינוי כיוון

סמוטריץ': "לא יהיה יותר משא ומתן עם חמאס על חטופים"

אבי יעקב
תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
"טרוף טורף"

טרגדיה: נקבע מותו של העובד שנטרף על ידי נמר ב'תנכ"י'

פנחס בן זיו
צפו בדברים

מרן לאברכים: "מתחילים לזלזל במנהגים ונהיים רפורמים"

נתי קאליש
יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב
בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
צפו

נשיאי ארה"ב הבינו; בישראל עדיין רודפים את עולם התורה

הרה"ג מרדכי מלכא
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
אחד על אחד

הרשי אייזנבך גלוי לב: "עשיתי כל טעות אפשרית"

יוסי חיים
בעקבות הראיון ב'קול חי'

הרצוג נגד השר אליהו: "שיחשוב טוב מה יוצא לו מהפה"

אלי יעקובוביץ
מזעזע

האסון בתנכ"י: הותר לפרסום שמו של העובד שנהרג

פנחס בן זיו