מטוס אל על ממריא מנתב"ג | צילום: Yossi Aloni/Flash90

על רקע המצב הכלכלי בישראל עם הירידה בהשקעות הזרות, האטה בצמיחה וסגירת בתי עסק בשל מלחמת חרבות ברזל המתמשכת, בכתבה נרחבת ב”וול סטריט ג’ורנל” בחרו להתמקד בחברת התעופה הישראלית אל על שנמצאת בפריחה בעת המלחמה. “אל על היא חברת התעופה המרכזית שמסיעה ומחזירה נוסעים לישראל”, מציינים שם. הכתבה מצטטת את נדב חנין, סמנכ”ל השיווק והדיגיטל של אל על, “אנחנו מנהלים חברה בזמן מלחמה. אני לא רואה מישהו מחברת תעופה אחרת שמתעסק במה שאנחנו עוסקים בו”, אמר.

באמצע חודש אוגוסט דיווחה אל על על רווח של 147 מיליון דולר ברבעון השני של השנה, עלייה של 150% לעומת הרווח ברבעון המקביל אשתקד. “עכשיו הם בעצם מונופול ולכן הם קוצרים את הפירות שלהם”, אמרה ל”וול סטריט ג’ורנל” ניקול אדלר, מומחית תעופה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. “התחרות לא בדיוק הוגנת”, הוסיפה.

על רקע סגירת הקווים לישראל מצד החברות הזרות, אל על רשמה את התוצאות הכספיות הטובות ביותר אי פעם במחצית הראשונה של 2024, חמישה רבעונים בלבד לאחר שהציגה הפסד. הרווח של אל על בששת החודשים הראשונים של השנה היה כמעט כפול מהרווח שלה בכל שנת 2023. מניית החברה עלתה ב-60% בבורסה לניירות ערך בתל אביב מאז ה-7 באוקטובר. ב”וול סטריט ג’ונל” מציינים את העלייה המדהימה במניית החברה, בתקופה שבה מניות התעופה בארה”ב ירדו ב-40% ומניות התעופה האירופיות ירדו ב-25%.

העיתון סוקר את פעילות החברה בתקופות קשות אחרות, “החברה המשיכה לטוס במלחמת המפרץ כאשר טילי סקאד נורו לישראל מעיראק, פעילות החברה נעצרה במצבים קיצוניים ביותר של סגירת המרחב האווירי בעת התקיפה של איראן את ישראל בחודש אפריל”. בסוף 2023 חברת אל על הייתה אחראית ל-80% מתעבורת הנוסעים בנתב”ג כאשר רק 6 חברות זרות נותרו בשוק התעופה הישראלי אחרי ה-7 באוקטובר. חלקה של אל על החל לרדת עם חזרת החברות הזרות אך עדיין אל על שומרת על נתח שוק שהוא יותר מכפול מנתח השוק של החברה מלפני המלחמה.

כעת אל על סופגת לא מעט ביקורת על תעריפים גבוהים, גם בעיתון מציינים כי אחד החסרונות הברורים של החברה זה העובדה כי היא יקרה יחסית לשוק. “הכנסות חברת התעופה לק”מ לנוסע עלו ברבעון ב-17% לעומת התקופה המקבילה אשתקד בגלל שהמטוסים מלאים יותר, הנוסעים הנוספים משלמים תעריפים גבוהים יותר בגלל שהם קונים את הכרטיסים הפנויים האחרונים”, מציין חנין.

“לא ביקשנו את המלחמה הזו, זה מצב שכל מדינת ישראל תקועה בו”, אמרה ל”וול סטריט ג’ורנל” דוברת אל על. “טסנו למרות המצב, ובגלל שהיינו בין הבודדים שהמשיכו לטוס, אנשים טסו יותר באל על”.











עוד כתבות שיעניינו אותך

אל תנסו את זה

דרמטי: אזרחים תיעדו את נפילת הטיל הקטלנית

גדי פוקס
אל תחמיצו

שולמלייכם בשעה חדשה: זה מי שמגיע להתארח

קובי ברומר ומנדי וייס
צפו בדברים

נתניהו בזירת האסון: "תחשבו אם לאיראן היה נשק אטומי"

שלמה ריזל
שידור חוזר

בסמוך למרחב המוגן: רגע של הפוגה ושמחה עם הקול החדש

מערכת הקול החדש
הוא ולא אחר

צפו: יידל ורדיגר בראיון על האלבום החדש

מנחם טוקר
ההצהרה המלאה

נתניהו: "מטוסי ישראל ייראו בקרוב מעל טהרן"

קובי אליה
כך זה נשמע

כשבצלאל קאהן פרץ לגל השקט בליל שבת

נתי שולמן
צפו בתיעוד

כ"ץ למטכ"ל: "תקלפו את הטילים, תקלפו את כל המטרות"

קובי פינקלר
מקומם

"באר שבע של הבדואים": התיעוד והמעצר המהיר

אבי יעקב
התחיל לשרוק

רופאו של נתניהו חושף מה עשה שעות לפני המתקפה

יואב צור
'עם כלביא'

התיעודים להם ציפינו: פיצוצים ולהבות באיראן

פנחס בן זיו
מגן ולא ייראה

צפו: המוסד חושף תיעודים נדירים מהמבצע בתוך איראן

קובי אליה
צפו בתיעודים

היסטוריה: מאות מטרות רגישות הותקפו והושמדו בלב איראן

קובי פינקלר
צפו בתיעוד

הזירה ברחובות: ניצול שואה חולץ מבין ההריסות

קובי פינקלר
צפו

צה"ל פונה ישירות לאזרחי איראן: "התרחקו מהמפעלים"

קובי פינקלר
צה"ל חושף

המדענים שחוסלו פיתחו את התקן הפיצוץ של פצצת הגרעין

קובי פינקלר
הדברים המלאים

הוראות ראש הישיבה: אילו מוסדות חינוך ימשיכו לפעול?

נתי קאליש
התקיפות נמשכות

לא הסוף: אתר הגרעין המרכזי בנטנז הותקף

קובי פינקלר
כל הלמידה מרחוק

הוחלט: ביטול מוחלט של הלימודים בשבוע הקרוב

גדי פוקס
צפו

למרות המחיר: "ישראל הייתה חייבת לעשות זאת"

אבי יעקב