לוח שחמט. אילוסטרציה

בעידן בו המילה 'אסטרטגיה' נשמעת בכל קרן זוית או בשטיב'ל מקומי בבית שמש, ראוי לנסות להבין מהי האסטרטגיה. מאחורי כל אישיות מפורסמת, מותג משקאות או חסידות זניחה שמעוניינת לגלגל כמה שקלים עומד אסטרטג או משרד המתמחה באסטרטגיה. כל מותג חפץ חיים יעבוד לפי אסטרטגיה שנבנתה במיוחד עבורו. ללא זה – ימצא את עצמו רודף אחר זנבו בנואשות.

בעצם, אסטרטגיה פוגשת אותנו בכל פינה בחיינו, גם השאלה הרת הגורל האם להביא לילד את החטיף הלא בריא בידיעה ברורה שזה לא ייגמר בזה והכניעה תגרור בקשות נוספות או לעמוד על שלנו על אף הצעקות הרמות של הזאטוט – דורשת מאיתנו אסטרטגיה ברורה. אך בכתבה זו נעסוק באסטרטגיה בעולם השיווק והפרסום. במשרדי הפרסום ה'אסטרטגיה' תופסת מקום של כבוד בכל קמפיין ראוי לשמו.

"אסטרטגיה זאת מילה מאוד מאוד רחבה, ולקוחה מהשפה היוונית", פותחת רחלי רוזנברג-להב, אסטרטגית בעצמה. "זה התחיל מהתחום הצבאי בכלל, אסטרטגיה צבאית, הצבא בנה לעצמו תוכנית – איזה שטח הוא רוצה לכבוש, ואיך הוא מתכוון לעשות זאת. משם המושג הושאל להרבה תחומים אחרים כמו ניהול, פוליטיקה, עסקים ותקשורת שיווקית".

"במשרדי פרסום", היא אומרת, "יש אדם הנושא תפקיד חשוב מאוד בתכנון הקמפיינים – ה'פלנר'. הוא בעצם מתכנן את האסטרטגיה הנכונה לקמפיין המיוחל. לעיתים, משרד הפרסום ייעזר מלבדו באסטרטג חיצוני שייתן נקודת מבט יותר רחבה אותה מעט קשה לראות מתוך המשרד, אך זה לא אמור להוות סתירה בינו לאסטרטג הפנימי".

האסטרטג צריך לדעת לתת מענה לחברת אופנה, ללוות מצ'ינג גיוס כספים לישיבה או לרשת סופרמרקטים גדולה שיוצאת בקמפיין ענק לקראת החגים. במענה לשאלה איך יכול אדם אחד לשחות במגוון תחומים ובעצם להבין כמעט בכל דבר, עונה רוזנברג-להב: "קודם כל, אנחנו לא מבינים בכל דבר. אחד השלבים החשובים ביותר באסטרטגיה הוא ללמוד את המוצר. לא נתחיל באסטרטגיה לפני שלמדנו טוב טוב את המוצר, העסק או המותג לו אנו בונים אסטרטגיה".

"רק אחרי שהבנו מיהו קהל היעד, מהו המוצר ומהו חתך השוק הרלוונטי – אנו מגיעים למחלקת השיווק ועובדים יחד על אסטרטגיה. חשוב להגיע ממקום של צניעות כי אנחנו לא יודעים הכל, ולקבל החלטות על סמך הנתונים שאספנו", היא טוענת.

ומה עם תחושות בטן, אינטואיציה? הרי ישנם דברים שפותחו לאחר חשיבה קדימה ולא יושב על מחקרים כמו טלפון חכם וכדו'. או כמו שעפר גדנקן אומר 'גאון – לא בודק מה אנשים רוצים אלא ממציא משהו שהם ירצו בעתיד'. "בוודאי שיש מקום לאינטואיציות וליצירתיות", מסבירה האסטרטגית, "אסטרטגיה משולבת מאספת הנתונים והבנתם עם פתרון אסטרטגי יצירתי. בסופו של דבר רצוי מאוד שהפתרון יהיה יצירתי".

האזינו לדבריה מתוך התוכנית 'שטח שיווקי' בהגשת עפר גדנקן:











עוד כתבות שיעניינו אותך

המהומות בירושלים

לאחר התיעוד ההזוי: מח"ש תחקור את השוטר שהכה חרדי

אבי יעקב
התפנו לאחר שעות

הסלמה במאבק: ב'פלג' יצאו להפגין נגד הקצין הבכיר

נתי קאליש
העימות מחריף

ונצואלה זועמת לעומת התוקפנות האמריקנית

אבי יעקב
הכי עכשווי

המלחינים • משה ולדר מגיש את שיר העונה הרביעית

אליעזר חסיד
הסלמה במלחמה

כ-40 מל"טים תוקפים גשרים באוקראינה; אודסה מנותקת

שלמה ריזל
עלתה השמימה

טיסה מטלטלת: נוסעת לא שגרתית ישבה במטוס

יוני שניידר
המצלמה תיעדה

חסידי ברסלב נכנסו לשכם ללא אישור ודרסו פלסטיני

קובי אליה
כבוד לאסיר עולם התורה

האברך ששוחרר התקבל בלימוזינה: צווי גיוס נשרפו

אלי יעקובוביץ
הוחרמו נשקים וכספים

סיכול טרור ביהודה ושומרון: צה"ל ושב"כ עצרו 40 מבוקשים

קובי פינקלר
מבצע מאחורי הגב

המחבל חשף בחקירה תוכנית ימית חשאית של חיזבאללה

קובי פינקלר
"שכח להרים אמברקס"

נס בירושלים: ניידת משטרה מתדרדרת תוך כדי המהומה

אלי יעקובוביץ
הניצול מספר

שלוש יריות בגובה הראש: סיפור ההישרדות הבלתי יאומן

אלי יעקובוביץ
צפו

האדמו"ר של התוכנית: אפי הפתיע את מני עם כינור

אפי סקקובסקי ומני וקשטוק
לצפייה מלאה

'המלחינים 4' פרק 3 - מי חוזר אלינו אחרי 30 שנה

המלחינים
"קודש הקודשים"

בעיצומו של חנוכה: הזמר המפורסם נכנס לכלא

קובי סגל
על הניסים

מוצ"ש חי: קובי, יוסל'ה ואלחנן חוגגים לכם חנוכה • צפו

חיים קורץ
כך זה נראה

"פעלנו במהירות": צפו בתיעוד החילוץ המורכב

שמעון כץ
תיעוד מהקו הצהוב

מנהרות הושמדו, עשרות מחבלים חוסלו

קובי פינקלר
הפיגוע באוסטרליה

מתברר: האדם שרץ לעבר המחבל הוא ישראלי שפצוע אנוש

יוני שניידר
פיינליסט 'הקול החדש'

שר-שלום מהצרי משיק סינגל בכורה: “להתגלות"

אליעזר חסיד