לוח שחמט. אילוסטרציה

בעידן בו המילה 'אסטרטגיה' נשמעת בכל קרן זוית או בשטיב'ל מקומי בבית שמש, ראוי לנסות להבין מהי האסטרטגיה. מאחורי כל אישיות מפורסמת, מותג משקאות או חסידות זניחה שמעוניינת לגלגל כמה שקלים עומד אסטרטג או משרד המתמחה באסטרטגיה. כל מותג חפץ חיים יעבוד לפי אסטרטגיה שנבנתה במיוחד עבורו. ללא זה – ימצא את עצמו רודף אחר זנבו בנואשות.

בעצם, אסטרטגיה פוגשת אותנו בכל פינה בחיינו, גם השאלה הרת הגורל האם להביא לילד את החטיף הלא בריא בידיעה ברורה שזה לא ייגמר בזה והכניעה תגרור בקשות נוספות או לעמוד על שלנו על אף הצעקות הרמות של הזאטוט – דורשת מאיתנו אסטרטגיה ברורה. אך בכתבה זו נעסוק באסטרטגיה בעולם השיווק והפרסום. במשרדי הפרסום ה'אסטרטגיה' תופסת מקום של כבוד בכל קמפיין ראוי לשמו.

"אסטרטגיה זאת מילה מאוד מאוד רחבה, ולקוחה מהשפה היוונית", פותחת רחלי רוזנברג-להב, אסטרטגית בעצמה. "זה התחיל מהתחום הצבאי בכלל, אסטרטגיה צבאית, הצבא בנה לעצמו תוכנית – איזה שטח הוא רוצה לכבוש, ואיך הוא מתכוון לעשות זאת. משם המושג הושאל להרבה תחומים אחרים כמו ניהול, פוליטיקה, עסקים ותקשורת שיווקית".

"במשרדי פרסום", היא אומרת, "יש אדם הנושא תפקיד חשוב מאוד בתכנון הקמפיינים – ה'פלנר'. הוא בעצם מתכנן את האסטרטגיה הנכונה לקמפיין המיוחל. לעיתים, משרד הפרסום ייעזר מלבדו באסטרטג חיצוני שייתן נקודת מבט יותר רחבה אותה מעט קשה לראות מתוך המשרד, אך זה לא אמור להוות סתירה בינו לאסטרטג הפנימי".

האסטרטג צריך לדעת לתת מענה לחברת אופנה, ללוות מצ'ינג גיוס כספים לישיבה או לרשת סופרמרקטים גדולה שיוצאת בקמפיין ענק לקראת החגים. במענה לשאלה איך יכול אדם אחד לשחות במגוון תחומים ובעצם להבין כמעט בכל דבר, עונה רוזנברג-להב: "קודם כל, אנחנו לא מבינים בכל דבר. אחד השלבים החשובים ביותר באסטרטגיה הוא ללמוד את המוצר. לא נתחיל באסטרטגיה לפני שלמדנו טוב טוב את המוצר, העסק או המותג לו אנו בונים אסטרטגיה".

"רק אחרי שהבנו מיהו קהל היעד, מהו המוצר ומהו חתך השוק הרלוונטי – אנו מגיעים למחלקת השיווק ועובדים יחד על אסטרטגיה. חשוב להגיע ממקום של צניעות כי אנחנו לא יודעים הכל, ולקבל החלטות על סמך הנתונים שאספנו", היא טוענת.

ומה עם תחושות בטן, אינטואיציה? הרי ישנם דברים שפותחו לאחר חשיבה קדימה ולא יושב על מחקרים כמו טלפון חכם וכדו'. או כמו שעפר גדנקן אומר 'גאון – לא בודק מה אנשים רוצים אלא ממציא משהו שהם ירצו בעתיד'. "בוודאי שיש מקום לאינטואיציות וליצירתיות", מסבירה האסטרטגית, "אסטרטגיה משולבת מאספת הנתונים והבנתם עם פתרון אסטרטגי יצירתי. בסופו של דבר רצוי מאוד שהפתרון יהיה יצירתי".

האזינו לדבריה מתוך התוכנית 'שטח שיווקי' בהגשת עפר גדנקן:











עוד כתבות שיעניינו אותך

נעצר והואשם

לעיני המצלמות: גנב ציוד DJ בשווי 15,000 ש"ח

גדי פוקס
צפו

על מה יצא הקצף? זה מה שאמר ינון מגל

פנחס בן זיו
חוזר ומצפצף

נתפס נוהג בפסילה בפעם הרביעית בחייו ונעצר

אבי יעקב
סיכון של ממש

השוטרים היו המומים: המשאית נסעה ללא גלגל

אבי יעקב
הגיע בזמן

בדרך לחופה: רולי דיקמן זינק מהרכב אל הפצועים

מנחם טוקר
תיעוד מבפנים

מרגש לראות: בית הכנסת כבר מרוצף במתנת 'קול חי'

פנחס בן זיו
השלל הושב לבעליו

חוליית פורצים נעצרה "על חם" - כתב אישום הוגש

גדי פוקס
צפו

ארון ספרים חדש: כך הנציחו את ראש הישיבה זצ"ל

נתי קאליש
תופעה חדשה

גם לו מותר: פחד בשמאל מאיש הימין שמחזיר באותו מטבע

אבי יעקב
צפו בדברים

"אפשר לנצח את הערבים בלי בומבות, רק עם חכמה"

נתי קאליש
צפו

תיעוד: תושב ירושלים גרם להצתות באמצע הלילה

שמעון כץ
צפו בתיעוד

"תביא את כל הכסף שיש לך במגירה": שוד בבני ברק

אבי יעקב
לקראת הסערה

טורנדו? תופעה ייחודית נצפתה בחוף במרכז הארץ

שמעון כץ
מוכנים לכל תרחיש

זה רק תרגיל: מאות שוטרים פשטו על הרכבת הקלה

אלי יעקובוביץ
הצעת נישואין

"כל אותם בחורי ישיבות וכל אותן בחורות - בושה וחרפה"

פנחס בינדר
צפו בתיעוד

לקראת הביקור: הנגיד חילק 500 דולר לכל אברך

נתי קאליש
בחינת המוכנות

תרגיל פח"ע: השוטרים השתלטו על יער קדימה. צפו

קובי אליה
צפו

"סיימנו עם חללי צה"ל; נותרנו עם הצלקות בנפש"

הקבינט
כך זה נראה

צפו בתיעוד הדרמטי: הגשר קרס, חודשים לאחר שנפתח

שמעון כץ
צפו בתיעוד

לא ראויות למאכל: הביצים היו מוכנות לשיווק

אבי יעקב