לוח שחמט. אילוסטרציה

בעידן בו המילה 'אסטרטגיה' נשמעת בכל קרן זוית או בשטיב'ל מקומי בבית שמש, ראוי לנסות להבין מהי האסטרטגיה. מאחורי כל אישיות מפורסמת, מותג משקאות או חסידות זניחה שמעוניינת לגלגל כמה שקלים עומד אסטרטג או משרד המתמחה באסטרטגיה. כל מותג חפץ חיים יעבוד לפי אסטרטגיה שנבנתה במיוחד עבורו. ללא זה – ימצא את עצמו רודף אחר זנבו בנואשות.

בעצם, אסטרטגיה פוגשת אותנו בכל פינה בחיינו, גם השאלה הרת הגורל האם להביא לילד את החטיף הלא בריא בידיעה ברורה שזה לא ייגמר בזה והכניעה תגרור בקשות נוספות או לעמוד על שלנו על אף הצעקות הרמות של הזאטוט – דורשת מאיתנו אסטרטגיה ברורה. אך בכתבה זו נעסוק באסטרטגיה בעולם השיווק והפרסום. במשרדי הפרסום ה'אסטרטגיה' תופסת מקום של כבוד בכל קמפיין ראוי לשמו.

"אסטרטגיה זאת מילה מאוד מאוד רחבה, ולקוחה מהשפה היוונית", פותחת רחלי רוזנברג-להב, אסטרטגית בעצמה. "זה התחיל מהתחום הצבאי בכלל, אסטרטגיה צבאית, הצבא בנה לעצמו תוכנית – איזה שטח הוא רוצה לכבוש, ואיך הוא מתכוון לעשות זאת. משם המושג הושאל להרבה תחומים אחרים כמו ניהול, פוליטיקה, עסקים ותקשורת שיווקית".

"במשרדי פרסום", היא אומרת, "יש אדם הנושא תפקיד חשוב מאוד בתכנון הקמפיינים – ה'פלנר'. הוא בעצם מתכנן את האסטרטגיה הנכונה לקמפיין המיוחל. לעיתים, משרד הפרסום ייעזר מלבדו באסטרטג חיצוני שייתן נקודת מבט יותר רחבה אותה מעט קשה לראות מתוך המשרד, אך זה לא אמור להוות סתירה בינו לאסטרטג הפנימי".

האסטרטג צריך לדעת לתת מענה לחברת אופנה, ללוות מצ'ינג גיוס כספים לישיבה או לרשת סופרמרקטים גדולה שיוצאת בקמפיין ענק לקראת החגים. במענה לשאלה איך יכול אדם אחד לשחות במגוון תחומים ובעצם להבין כמעט בכל דבר, עונה רוזנברג-להב: "קודם כל, אנחנו לא מבינים בכל דבר. אחד השלבים החשובים ביותר באסטרטגיה הוא ללמוד את המוצר. לא נתחיל באסטרטגיה לפני שלמדנו טוב טוב את המוצר, העסק או המותג לו אנו בונים אסטרטגיה".

"רק אחרי שהבנו מיהו קהל היעד, מהו המוצר ומהו חתך השוק הרלוונטי – אנו מגיעים למחלקת השיווק ועובדים יחד על אסטרטגיה. חשוב להגיע ממקום של צניעות כי אנחנו לא יודעים הכל, ולקבל החלטות על סמך הנתונים שאספנו", היא טוענת.

ומה עם תחושות בטן, אינטואיציה? הרי ישנם דברים שפותחו לאחר חשיבה קדימה ולא יושב על מחקרים כמו טלפון חכם וכדו'. או כמו שעפר גדנקן אומר 'גאון – לא בודק מה אנשים רוצים אלא ממציא משהו שהם ירצו בעתיד'. "בוודאי שיש מקום לאינטואיציות וליצירתיות", מסבירה האסטרטגית, "אסטרטגיה משולבת מאספת הנתונים והבנתם עם פתרון אסטרטגי יצירתי. בסופו של דבר רצוי מאוד שהפתרון יהיה יצירתי".

האזינו לדבריה מתוך התוכנית 'שטח שיווקי' בהגשת עפר גדנקן:











עוד כתבות שיעניינו אותך

נס הצלה

יצאו עם אקדחים: כך ניצל הרב משוד בדרום אמריקה

הרב נהוראי משה אלביליה
נס מרגש

כטב"מ רוסי פגע ברכב הרב; המשפחה שרדה בנס

שלמה ריזל
הראיון והסערה

"תתאבד": בבצ'יק תקף בזעם את נתניהו ופוטר מתפקידו

פנחס בן זיו
צבא ארה"ב תיעד

8 דקות: הספינה שהובילה נשק מאיראן לחות'ים. צפו

שמעון כץ
שאלון 60 שניות

איך הגיב הזמר החסידי כאשר זכה בלוטו

קובי ברומר
מרתק

הבחור ממאה שערים הצטרף לקיבוץ, כך הגיבו הוריו

הרה"ג מרדכי מלכא
צפו בדברים

נתניהו בסרטון: "מבקש לעדכן אתכם מה עשינו בסוריה"

שלמה ריזל
סאגת חוק הגיוס

מועצת החכמים בהכרעה דרמטית: ש"ס פורשת מהממשלה

שלום שטיין
זה לא נגמר

מורה נאשמת בריגול למען איראן: ביצעה משימות ביטחוניות

קובי פינקלר
טרגדיה

זעזוע בעיר התורה: אישה אותרה במצב ריקבון

שמעון כץ
פנייה ישירה

"שווה בכלל?" - זה מה שקרה לאחר הקפיצה אל תוך המים

הרב אריה אטינגר
א-שרע נשא נאום

הפסקת אש בסוריה: "היינו קרובים למלחמה עם ישראל"

קובי אליה
משעשע

טובים השניים עושים צחוק מהכותרות האקטואליות

יוסי חיים
צפו

תיעוד דרמטי: הנהג נלכד במיניבוס שהתהפך

שמעון כץ
גל הריגול האיראני

העביר תיעודים רגישים ונעצר: חייל צה"ל ריגל למען איראן

אבי יעקב
במעמד האדמו"ר

הדיין זעק בויזניץ: "פרצה נוראה למען בצע כסף"

נתי קאליש
אל תחמיצו

צפו בשידור החוזר: 'שולמלייכם' בקומזיץ ווקאלי עם חברים

קובי ברומר ומנדי וייס
הסיפור המלא

יהודה בורן ספג מתיחה: "חשבתי שאני עף"

מנחם טוקר
גזירת הגיוס

"אי אפשר להשוות": הרב אברהם יוסף הסביר מדוע התגייס

נתי שולמן
צפו

חכ"ל רוט: "אם אחזור לכנסת או לא - זה לא שיקול בעיניי"

יענקל'ה פרידמן