לוח שחמט. אילוסטרציה

בעידן בו המילה 'אסטרטגיה' נשמעת בכל קרן זוית או בשטיב'ל מקומי בבית שמש, ראוי לנסות להבין מהי האסטרטגיה. מאחורי כל אישיות מפורסמת, מותג משקאות או חסידות זניחה שמעוניינת לגלגל כמה שקלים עומד אסטרטג או משרד המתמחה באסטרטגיה. כל מותג חפץ חיים יעבוד לפי אסטרטגיה שנבנתה במיוחד עבורו. ללא זה – ימצא את עצמו רודף אחר זנבו בנואשות.

בעצם, אסטרטגיה פוגשת אותנו בכל פינה בחיינו, גם השאלה הרת הגורל האם להביא לילד את החטיף הלא בריא בידיעה ברורה שזה לא ייגמר בזה והכניעה תגרור בקשות נוספות או לעמוד על שלנו על אף הצעקות הרמות של הזאטוט – דורשת מאיתנו אסטרטגיה ברורה. אך בכתבה זו נעסוק באסטרטגיה בעולם השיווק והפרסום. במשרדי הפרסום ה'אסטרטגיה' תופסת מקום של כבוד בכל קמפיין ראוי לשמו.

"אסטרטגיה זאת מילה מאוד מאוד רחבה, ולקוחה מהשפה היוונית", פותחת רחלי רוזנברג-להב, אסטרטגית בעצמה. "זה התחיל מהתחום הצבאי בכלל, אסטרטגיה צבאית, הצבא בנה לעצמו תוכנית – איזה שטח הוא רוצה לכבוש, ואיך הוא מתכוון לעשות זאת. משם המושג הושאל להרבה תחומים אחרים כמו ניהול, פוליטיקה, עסקים ותקשורת שיווקית".

"במשרדי פרסום", היא אומרת, "יש אדם הנושא תפקיד חשוב מאוד בתכנון הקמפיינים – ה'פלנר'. הוא בעצם מתכנן את האסטרטגיה הנכונה לקמפיין המיוחל. לעיתים, משרד הפרסום ייעזר מלבדו באסטרטג חיצוני שייתן נקודת מבט יותר רחבה אותה מעט קשה לראות מתוך המשרד, אך זה לא אמור להוות סתירה בינו לאסטרטג הפנימי".

האסטרטג צריך לדעת לתת מענה לחברת אופנה, ללוות מצ'ינג גיוס כספים לישיבה או לרשת סופרמרקטים גדולה שיוצאת בקמפיין ענק לקראת החגים. במענה לשאלה איך יכול אדם אחד לשחות במגוון תחומים ובעצם להבין כמעט בכל דבר, עונה רוזנברג-להב: "קודם כל, אנחנו לא מבינים בכל דבר. אחד השלבים החשובים ביותר באסטרטגיה הוא ללמוד את המוצר. לא נתחיל באסטרטגיה לפני שלמדנו טוב טוב את המוצר, העסק או המותג לו אנו בונים אסטרטגיה".

"רק אחרי שהבנו מיהו קהל היעד, מהו המוצר ומהו חתך השוק הרלוונטי – אנו מגיעים למחלקת השיווק ועובדים יחד על אסטרטגיה. חשוב להגיע ממקום של צניעות כי אנחנו לא יודעים הכל, ולקבל החלטות על סמך הנתונים שאספנו", היא טוענת.

ומה עם תחושות בטן, אינטואיציה? הרי ישנם דברים שפותחו לאחר חשיבה קדימה ולא יושב על מחקרים כמו טלפון חכם וכדו'. או כמו שעפר גדנקן אומר 'גאון – לא בודק מה אנשים רוצים אלא ממציא משהו שהם ירצו בעתיד'. "בוודאי שיש מקום לאינטואיציות וליצירתיות", מסבירה האסטרטגית, "אסטרטגיה משולבת מאספת הנתונים והבנתם עם פתרון אסטרטגי יצירתי. בסופו של דבר רצוי מאוד שהפתרון יהיה יצירתי".

האזינו לדבריה מתוך התוכנית 'שטח שיווקי' בהגשת עפר גדנקן:











עוד כתבות שיעניינו אותך

סערת קמפה

מנחם טוקר מגיב: "מי שצר עין, יישאר בלי עין"

אלי יעקובוביץ
"חילול השם ומחלוקת"

סערה מתגלגלת: המופע של נפתלי קמפה בוטל לחלוטין

אליעזר חסיד
הצמד התפרץ בשידור

אבי מימרן לאפי ומני: "גורמים לנזק בלתי הפיך"

אפי סקקובסקי ומני וקשטוק
הגנה אווירית

אור איתן נכנסת לזירה: מערכת הלייזר המבצעית הראשונה

קובי פינקלר
אנרכיה בדרום

עידן טרבלסי משחזר: כך שרדנו את שוד התכשיטים

אבי יעקב
הופעת live באולפן

תיעוד נדיר: הרבי התלהב מהשיר החדש של קובי

יענקי הס
צפו

בסוריה יצאו לרחובות, והניפו את תמונות נתניהו

שניאור כהן
צפו בתיעוד

מפגינים מנעו מעצר, ניידת משטרה צבאית התהפכה

נתי קאליש
תיעוד מחריד

צפו ברגעי האימה בהונג קונג: מגדלים עלו באש

שמעון כץ
תיעוד משעשע

ילדות נתקעו בשלולית; כונן הגיע לחלץ על קייק

פנחס בן זיו
הנגב הפרוע

"להמשיך בכל הכוח": השר בן גביר הגיע להריסות הבדואים

אבי יעקב
מנין הקורבנות מטפס

אסון: 44 הרוגים ומאות נעדרים בשריפה ענקית

יוני שניידר
פלייליסט מקפיץ ושמח

נתנאל הולצמן מגיש מחרוזת "לעבדיג טאנץ"

אליעזר חסיד
אימה באופקים

תיעוד דרמטי: המוכר הפעיל גז ועשן, השודדים נמלטו

אלי יעקובוביץ
תאונת עבודה

במרכז הארץ: פועלים נפלו מגובה 5 קומות ונהרגו

אבי יעקב
צפו בתיעוד

ניצוצות ופיצוץ בכבלים: הרכבת הקלה הושבתה

שמעון כץ
עבר בהצלחה

אש באולפן: קובי ברומר עמד באתגר של נמואל

יענקי הס
מעשה מסוכן

צפו ברגעי האימה: נער נתקע על המנוף הגבוה בירושלים

שמעון כץ
מסכלים טרור

מבצע "חמש אבנים": תיעוד ראשון מהפעילות הנרחבת

קובי פינקלר
סערת המופע

'קול חי' מחזקת את קמפה: "יש איזשהו חוסר הבנה"

מנחם טוקר