לוח שחמט. אילוסטרציה

בעידן בו המילה 'אסטרטגיה' נשמעת בכל קרן זוית או בשטיב'ל מקומי בבית שמש, ראוי לנסות להבין מהי האסטרטגיה. מאחורי כל אישיות מפורסמת, מותג משקאות או חסידות זניחה שמעוניינת לגלגל כמה שקלים עומד אסטרטג או משרד המתמחה באסטרטגיה. כל מותג חפץ חיים יעבוד לפי אסטרטגיה שנבנתה במיוחד עבורו. ללא זה – ימצא את עצמו רודף אחר זנבו בנואשות.

בעצם, אסטרטגיה פוגשת אותנו בכל פינה בחיינו, גם השאלה הרת הגורל האם להביא לילד את החטיף הלא בריא בידיעה ברורה שזה לא ייגמר בזה והכניעה תגרור בקשות נוספות או לעמוד על שלנו על אף הצעקות הרמות של הזאטוט – דורשת מאיתנו אסטרטגיה ברורה. אך בכתבה זו נעסוק באסטרטגיה בעולם השיווק והפרסום. במשרדי הפרסום ה'אסטרטגיה' תופסת מקום של כבוד בכל קמפיין ראוי לשמו.

"אסטרטגיה זאת מילה מאוד מאוד רחבה, ולקוחה מהשפה היוונית", פותחת רחלי רוזנברג-להב, אסטרטגית בעצמה. "זה התחיל מהתחום הצבאי בכלל, אסטרטגיה צבאית, הצבא בנה לעצמו תוכנית – איזה שטח הוא רוצה לכבוש, ואיך הוא מתכוון לעשות זאת. משם המושג הושאל להרבה תחומים אחרים כמו ניהול, פוליטיקה, עסקים ותקשורת שיווקית".

"במשרדי פרסום", היא אומרת, "יש אדם הנושא תפקיד חשוב מאוד בתכנון הקמפיינים – ה'פלנר'. הוא בעצם מתכנן את האסטרטגיה הנכונה לקמפיין המיוחל. לעיתים, משרד הפרסום ייעזר מלבדו באסטרטג חיצוני שייתן נקודת מבט יותר רחבה אותה מעט קשה לראות מתוך המשרד, אך זה לא אמור להוות סתירה בינו לאסטרטג הפנימי".

האסטרטג צריך לדעת לתת מענה לחברת אופנה, ללוות מצ'ינג גיוס כספים לישיבה או לרשת סופרמרקטים גדולה שיוצאת בקמפיין ענק לקראת החגים. במענה לשאלה איך יכול אדם אחד לשחות במגוון תחומים ובעצם להבין כמעט בכל דבר, עונה רוזנברג-להב: "קודם כל, אנחנו לא מבינים בכל דבר. אחד השלבים החשובים ביותר באסטרטגיה הוא ללמוד את המוצר. לא נתחיל באסטרטגיה לפני שלמדנו טוב טוב את המוצר, העסק או המותג לו אנו בונים אסטרטגיה".

"רק אחרי שהבנו מיהו קהל היעד, מהו המוצר ומהו חתך השוק הרלוונטי – אנו מגיעים למחלקת השיווק ועובדים יחד על אסטרטגיה. חשוב להגיע ממקום של צניעות כי אנחנו לא יודעים הכל, ולקבל החלטות על סמך הנתונים שאספנו", היא טוענת.

ומה עם תחושות בטן, אינטואיציה? הרי ישנם דברים שפותחו לאחר חשיבה קדימה ולא יושב על מחקרים כמו טלפון חכם וכדו'. או כמו שעפר גדנקן אומר 'גאון – לא בודק מה אנשים רוצים אלא ממציא משהו שהם ירצו בעתיד'. "בוודאי שיש מקום לאינטואיציות וליצירתיות", מסבירה האסטרטגית, "אסטרטגיה משולבת מאספת הנתונים והבנתם עם פתרון אסטרטגי יצירתי. בסופו של דבר רצוי מאוד שהפתרון יהיה יצירתי".

האזינו לדבריה מתוך התוכנית 'שטח שיווקי' בהגשת עפר גדנקן:











עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו בתיעוד

רמז עבה: רוטמן תפס את החניה השמורה של מיארה

אבי יעקב
המשוחרר הטרי מדבר

הסוהרים הטיחו בבחור "ביישת את צה"ל", ענה: "אשרינו"

יצחק חן
צפו בתיעוד

התרסקות בשמי טורקיה: הרמטכ"ל הלובי נהרג במקום

שלמה ריזל
הגיע למיליוני צפיות

מנחם טוקר לר' איצי אקרמן: "הסתבכת עם הערבים"

מנחם טוקר
ניצול מזעזע

שירות בסיסי שהפך לחוב עתק: נחשפה שיטת העוקץ

גדי פוקס
הח"כ הפתיע במליאה

חשיפה מדהימה: שתול בעזה התריע בלילה שלפני הטבח

אבי יעקב
מטלטל

מקס נאבק בהתמכרות ובשקרים: "לא נפלתי, התרסקתי"

הרב אריה אטינגר
"לוק של טייקון"

מתמודד 'הקול החדש' חזר שוב ל"מלחינים". צפו

המלחינים
תיעוד מהזירה

טרגדיה בארה"ב: קשישים נהרגו מפיצוץ בבית אבות

שמעון כץ
עשה רושם

האודישן: העובד הסוציאלי שגילה את כשרונו כמלחין

המלחינים
צפו בתיעודים

כמויות גשם חריגות הציפו את השרון: רכבים שקעו

אבי יעקב
לא תאמינו

צפו: זו הסיבה שהרכבים האוטונומיים הושבתו

שמעון כץ
פתח חזית

מתקפה: "מפלטו של הארכי נוכל בנט המצאת עלילות דם"

אלי יעקובוביץ
צפו בתיעוד

דריכות: יממה שנייה ברציפות של שיגורי טילים באיראן

שלמה ריזל
צפו

"חילונים גרועים מקופים": הוכרז 'ויחזור לתלמודו' בכביש 4

פנחס בן זיו
צפו בדברים

טסלר: "שתיקתנו זמנית, אל תפרשו אותה כחולשה"

צבי טסלר
המופת מכה שוב

צפו: הבחור הליטאי עשה את הסגולה החסידית והתארס היום

נתי קאליש
עלייה מסוכנת

הפייטן שהתעלף באמצע השיר המאתגר משחזר בשידור

מנחם טוקר
שניים נגד אחד

גיבור: ישראלי גבר על שני מוסלמים עם אלה וסכין

יוני שניידר
זו ההזדמנות שלכם

"חתן ההלכה לשנת תשפ"ו הוא" - - - אתה?

חידון הלכה למעשה העולמי