הרב יצחק ידידיה שינפלד

לאחר מאבק עיקש עם שרו של עשיו, שבו זכה יעקב לניצחון מהדהד, נאמר לו: "לא יעקב ייאמר עוד שמך כי אם ישראל". יעקב אינו הראשון מאבות האומה, שחווה שינוי שם. בפרשת לך לך מצווה הקב"ה את אברהם: "ולא ייקרא עוד את שמך אברם, והיה שמך אברהם כי אב המון גויים נתתיך". בהמשך אותה פרשה נאמר גם: "שרי אשתך לא תקרא את שמה שרי, כי שרה שמה".

אך כאן מתעוררת שאלה בולטת: בעוד שאצל אברהם ושרה השמות הקודמים, "אברם" ו"שרי", נעלמו לחלוטין מן השיח – הן במקרא, הן בדברי חז"ל והן בסדרי התפילה – אצל יעקב הסיפור שונה בתכלית. כבר בפסוק שאחרי אותה הכרזה חגיגית על שינוי שמו ל"ישראל", אנו מוצאים את התורה ממשיכה לקרוא לו בשמו הקודם: "ויקרא יעקב שם המקום פניאל, כי ראיתי אלוקים פנים אל פנים ותינצל נפשי".

לא רק זאת, אלא שיעקב ממשיך להיקרא גם לאורך התורה כולה יעקב, ואף בסדר התפילות אנו מזכירים אותו פעם כך ופעם כך: "יעקב" לצד "ישראל".

מה פשר השוני הזה? מדוע יעקב נותר עם שני שמות פעילים, בשונה לחלוטין מאברהם ושרה? יתרה מזאת, הציווי ליעקב לכאורה, חמור וחד-משמעי יותר: בעוד שאצל אברהם ושרה נאמר רק "לא ייקרא" – ציווי המכוון בעיקר לשימוש ישיר – הרי שביעקב נאמר "לא ייאמר", לשון כללית יותר האוסרת על כל אזכור, ישיר או עקיף, של השם "יעקב." מדוע, אם כן, ממשיכה התורה עצמה לקרוא לו בשמו הקודם?

2.

שינוי השם של יעקב מסמל שינוי משמעותי באישיותו ובייעודו: השם "יעקב" נגזר מן המילה עקב, ומבטא תכונות של תחכום, זהירות ותושיה. יעקב הוא האיש שיודע לפעול באומץ במצבים מורכבים, להתמודד עם אחיו עשיו בדרכים עקיפות ולהתנהל בחוכמה מול לבן הארמי.

לעומתו, השם "ישראל" מבטא עוצמה, התמודדות וניצחון. זהו שם המגלם את הרגע שבו יעקב מצליח לנצח את שרו של עשיו בקרב ישיר, ואף זוכה להכרה על כך: "כי שרית עם אלוקים ועם אנשים ותוכל".

שני השמות הללו – יעקב וישראל, אינם מבטאים זהויות מתחלפות אלא זהויות משלימות. יעקב אינו נדרש למחוק את זהותו הקודמת אלא להוסיף עליה רובד. בעוד שאצל אברהם ושרה שינוי השם מבטא שינוי מוחלט – מעבר מ"אברם" ל"אברהם", מ"שרי" ל"שרה" – יעקב מקבל זהות חדשה בלי לאבד את זהותו הקודמת.

לפי זה, ניתן להבין את דברי המלאך כך: "לא יעקב בלבד ייאמר שמך, כי אם ישראל". לא תישאר רק "יעקב," גלותי ונרדף, אלא תתווסף לך המדרגה של "ישראל", איש העומד איתן מול ניסיונות, מול אלוקים ואנשים, ומצליח.

הדואליות הזו אינה חולשה אלא חוזקה. יעקב משלב בין שתי תכונות קריטיות להובלת העם היהודי: לעיתים הוא נדרש לתחכום ולעיתים לעוצמה גלויה; לעיתים עליו להיאבק במישרין ולעיתים לפעול בעורמה.

3.

לסיום נביא שאלה נוספת: מה פירוש הביטוי "כי שרית עם אלוקים ועם אנשים ותוכל"? אם אדם מתמודד בהצלחה עם אלוקים, כביכול, מה החידוש בכך שהוא יכול להתמודד עם אנשים? אלא שדווקא כאן טמונה הגדולה של יעקב: הוא מתמודד הן עם אלוקים והן עם אנשים, ויכול להם שניהם – הוא מצליח לשלב עמידה רוחנית איתנה מול אלוקים לצד התמודדות יומיומית מורכבת מול בני אדם. יעקב, במורכבותו, מייצג את השילוב הזה: גם יעקב וגם ישראל – גם תחכום ותושיה וגם עוצמה וניצחון.











עוד כתבות שיעניינו אותך

ראש הישיבה יצא מוקדם

איצו פלדמן מעיד: "לא זוכר אותו כאוב כל כך"

חיים שער
לקראת עצרת המיליון

הרב גלזר חושף: מכתב ראשי הישיבות נגד קודקוד

יענקל'ה פרידמן
לאורך היום

הקולות והמראות: המשדר הנרחב נמשך • הצטרפו

מערכת אמס
התורה זועקת!

דקה אחרי דקה: כל העדכונים מעצרת הענק בירושלים

פנחס בן זיו
מוצ"ש חי במיוחד

במוצ"ש: מצעד שוואקי וכל הפרטים על 'המלחינים'

מנחם טוקר
צפו ותתחזקו

החטוף בקריאה מרגשת: "שנתיים חלמתי להניח תפילין"

פנחס בן זיו
צפו

תיעודים מרהיבים מהרחפן: הרחובות נצבעו בשחור

שמעון כץ
יום אחרי

"אני ממש לא יודע איך הח"כים החרדים העזו להגיע לעצרת"

משה אוסדיטשר והרב רמי באבד
השר מגיב לטלטלה

הדרמה לשיא: דוד זיני העביר את המידע על הפצ"רית

אבי יעקב
הרחובות הושחרו

הקרב על המספרים: כמה השתתפו בעצרת התפילה בי-ם?

אבי יעקב
איום המנהרות והקו הצהוב

צפו בראיון המיוחד: פרשנינו הצבאי בלב עזה הצה"לית

קובי פינקלר
אסון נורא

טרגדיה בעצרת התפילה בירושלים: נער נפל מגובה ונהרג

שמעון כץ
חילוץ מורכב

בן 12 התהפך עם אופניו, הכידון חדר לבטנו

אבי יעקב
זעקה נוקבת

"מה קורה איתנו, למה בחורים מטפסים ומסכנים את עצמם?"

פנחס בינדר
שו"ת מיוחד

מרן הגר"ד לנדו: "הם פראי אדם. לא ישקטו להם". צפו

נתי קאליש
2,000 שוטרים

עומסים וחסימות נרחבות בי-ם: כך תגיעו לעצרת בבטחה

אלי יעקובוביץ
חדשות התעשייה

בכורה בלעדית: טעימה מהשיר החדש של יהודה בורן

פסח בא גד
צפו

אחרי הביקור במפקדה: רה"מ בהסכם גג בקריית גת

חיים שער
לקראת שבת

הפלייליסט לפרשת לך לך: ילדינו מול ילדי ישמעאל

אלי ממונסי
אמירה מחליאה

ליברמן רוקד על הדם: "הנער היה מגן אנושי"

אבי יעקב