
כשבועיים אחרי ש'המוקד הציבורי' חשף ב'קול חי' לעין הציבור כי רשתות 'יש חסד' ו'יש בשכונה' ניצלו את עליית המע"מ עם עליות של עד 2.2%, 'דה מרקר' מפרסם היום כתבה מקיפה על הזעם ברחוב החרדי נגד הרשת.
נציין כי העלייה במע"מ מ-17% ל-18%, שנכנסה לתוקף ב-1 בינואר 2025, הייתה צפויה לגרור התייקרות ממוצעת של כ-0.85% בסל המוצרים ברשתות השיווק למעט במחירי הפירות והירקות שנותרו ללא מע"מ. אולם בפועל גם מחירי הפירות והירקות די יקרים בישראל ויש מי שנועצים את הסיבה בייבוא מחו"ל עקב המלחמה.
עוד באתר:
ההתייקרויות שנקטה רשת 'יש' חורגות משמעותית מהממוצע הנדרש, מה שמעלה תהיות לגבי מניעי הרשתות והגינותן כלפי הצרכנים.
כתב 'דה מרקר', סימי ספולטר, מציין בכתבתו: "אם מצמצמים את הבדיקה לסל קניות המכיל כ–300 מהמוצרים הנפוצים ברשת, ההתייקרות משמעותית אף יותר — 4.7%". לדבריו, תוך "שבועיים בדצמבר חלה התייקרות חדה במיוחד בסניפי יש חסד דווקא במוצרי המזון הבסיסיים ביותר".
בכתבה מתואר כי ישנם ריכוזים חרדיים שתלויים רק ב'יש' היות והיא השולטת באזורים מסוימים ללא מתחרים והקהל בעצם שבוי. בעיקר אלה המתגוררים בסמיכות ואין להם רכב כדי להרחיק לכת לרשת אחרת מתחרה זולה יותר ומעדיפים את זו הקרובה לביתם.
אברך תושב בית שמש מציין בפני ספולטר כי "כולם מדברים על זה, יש שכונות שבהן יש חסד שולטת כמעט בלי תחרות, כמו בחלקים מרמת בית שמש או בבני ברק".
עוד מצוין בעיתון כי העלייה במחירים ברשת יש חסד קשורה, בין היתר, לצמצום ניכר במבצעים הפתוחים לכלל הלקוחות, ללא דרישה להצטרפות למועדון או שימוש בכרטיס אשראי ייעודי. מבדיקת סל מוצרים הכולל את כל מוצרי עשרת הספקים הגדולים עולה כי שיעור המוצרים שבמבצע צנח באופן משמעותי במהלך השנה האחרונה – מ-19% בינואר 2024 ל-9% בלבד בחודש הנוכחי.
בנוסף, עליית המחירים החלה ברקע פיטוריו של מנכ"ל 'יש חסד', דניאל ורדיגר.
משופרסל נמסר בתגובה ל'דה מרקר': "יש חסד מציעה סל קניות זול ומשתלם במיוחד, וכך תמשיך גם בעתיד. הרשת מעמיקה את המבצעים על מוצרים מובילים, וזוכה לאמון בכל הארץ ומכל המגזרים. אנו מאמינים בפוטנציאל הצמיחה של יש חסד, ופועלים לענות על הביקושים הגבוהים מהציבור כולו לפתיחת סניפים נוספים של הרשת".