אילוסטרציה

1.

סוף סוף זה קורה. הדיבורים על היציאה ממצרים בפרשת 'שמות' הבשילו. עשר המכות שנחתו על המצרים בפרשות 'וארא' ו'בא' הכניעו את האויב, והנה כאן, בפרשת 'בשלח', כאן, בפרשת בשלח, הגיע זמן הגאולה – בני ישראל יוצאים ממצרים. לא שחרור זמני. לא יציאה חלקית ולא עסקה בשלבים. "בנערינו ובזקנינו בבנינו ובבנותינו נלך" בפעימה אחת. 

אך נראה, כי לזמן מה השמחה הגדולה התחלפה בעצב ויגון עד כדי ייאוש. "ויוגד למלך מצרים כי ברח העם ויהפך לבב פרעה ועבדיו אל העם ויאמרו: מה זאת עשינו כי שילחנו את ישראל מעבדנו". וכך פרעה יוצא להילחם בישראל כדי להחזיר אותם, ויאסור הוא בעצמו את רכבו ויחד עם שש מאות רכב נבחרים "וירדוף אחרי בני ישראל".

בני ישראל חשבו שהם כבר עברו הכל, והנה – שוב הם שומעים קולות מלחמה, שוב האדמה רועדת. "וישאו את עיניהם והנה מצרים נוסע אחריהם". מסע השכנוע של פרעה הצליח והעם המצרי כולו באו כאיש אחד בלב אחד להרע לישראל, לתפוס אותם ולהמשיך להתאכזר ולרדות בהם בפרך. עם ישראל כאמור, נפל לשבר גדול שערער את האמונה וגרם להם לפקפק בהשגחה האלוקית. "ויאמרו אל משה: המבלי אין קברים במצרים לקחתנו למות במדבר?!" בשביל מה היינו צריכים את זה? "מה זאת עשית לנו להוציאנו ממצרים"? הרי אמרנו לך כבר בהתחלה: "חדל ממנו" "כי טוב לנו עבוד את מצרים ממותנו במדבר". 

משה רבנו לעומתם, לא נשבר. הוא בוטח בקב"ה – "ויאמר משה אל העם: אל תיראו! התיצבו וראו את ישועת ה' " ותיכף נעמד להתפלל לפני ריבונו של עולם.

וכיצד הוא נענה? "ויאמר ה' אל משה: מה תצעק אליי, דבר אל בני ישראל ויסעו". רש"י מפרש, שיש כאן תביעה כלפי משה רבנו: לא עת להאריך בתפילה! דבר אל בני ישראל, תתחילו לפעול!

כל יהודי עוד מזמן עומדו על דעתו יודע – כשיש צרה או מכאוב, צועקים. למי? לאדון העולמים!!! והנה משה רבנו מבקש בשביל עמו ולא רק שתפילתו אינה מתקבלת, כביכול, אלא שבאים אליו בטענה: "מה תצעק אליי". איך אפשר להבין דבר כזה?  

 

2.

ה'אור החיים' הקדוש מבאר, כי בשעה שבני ישראל התאוננו והתלוננו, התגברה עליהם מידת הדין וביקשה לכלותם. 

אך למולה ניצבה מידת הרחמים וכמו התחננה לעזרה: אמר הקב"ה למשה: אני אוהב את בניי. אני רוצה לחולל ניסים ונפלאות לעם ישראל. אבל, "אין הדבר תלוי בי"! – כלשון רבי חיים בן עטר – כי היות שמידת הדין מונעת, צריך התגברות של מידת הרחמים כנגדה! 

ומה נדרש בשביל אותה 'התגברות'? מעשה קטן של אמונה! על-ידי שיתעצמו ויתחזקו באמונה בכל ליבם, על סמך הביטחון שיהיה נס, הוא אכן יתרחש, בכפלי כפליים! 

דבר אחד תבקש מהם: "דבר אל בני ישראל ויסעו".

 

3.

פעמים רבות, מורגש לנו, במוחשיות, שמידת הדין מתוחה עלינו: בריאות, ילדים, עבודה ועוד צרות רבות ומשונות. ובמקום להתעסק בשורש האמיתי, אנו מתעסקים בזוטות…

עלינו לזכור היטב את השיעור שלמדנו בקריעת ים סוף: במעשה קטן אחד, בקפיצה קטנה למים, בהתאמצות של משהו, נשריש בתוכנו את האמונה ונזכה בעז"ה, לשפע ניסים ונפלאות, בחיינו בעולם הזה ולחיינו בעולם הבא.











עוד כתבות שיעניינו אותך

יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב
אחד על אחד

הרשי אייזנבך גלוי לב: "עשיתי כל טעות אפשרית"

יוסי חיים
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
חולייה גדולה ומחומשת

תקרית חמורה: 12 מחבלים הניחו מארב ותכננו לבצע חטיפה

שמעון כץ
תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
עימותים סוערים

"מזהיר אתכם אם תישארו": פרשים דוהרים לישיבת אוריתא

פנחס בן זיו
שינוי כיוון

סמוטריץ': "לא יהיה יותר משא ומתן עם חמאס על חטופים"

אבי יעקב
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
צפו בדברים

מרן לאברכים: "מתחילים לזלזל במנהגים ונהיים רפורמים"

נתי קאליש
בהשתתפות מאות

"נרעיש עולם ומלואו": תיעודים מכינוס ראשי הישיבות

נתי קאליש
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
מזעזע

האסון בתנכ"י: הותר לפרסום שמו של העובד שנהרג

פנחס בן זיו
צפו

נשיאי ארה"ב הבינו; בישראל עדיין רודפים את עולם התורה

הרה"ג מרדכי מלכא
בעקבות הראיון ב'קול חי'

הרצוג נגד השר אליהו: "שיחשוב טוב מה יוצא לו מהפה"

אלי יעקובוביץ
רוח סערה עושה דברו

רעידת אדמה בלב ים: גל צונאמי מתקרב לחופי ארה"ב ויפן

אבי יעקב
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
אבי אילסון מארח

איך זה התחיל? צמד 'ממתק לשבת' בשיחה מרתקת

קול חי מיוזיק