נוסעים באוטובוס, תחבורה ציבורית. אילוסטרציה | צילום: אמס

הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בראשות ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) דנה בסמכויות ובהתנהלות הפקחים בתחבורה הציבורית.

יו"ר הוועדה ח"כ יצחק פינדרוס אמר, נושא הקנסות לא מוסדר והמדינה חיבת למצוא פתרון. המדינה יצרה מערכת ענישה שעובדת ללא שום פיקוח. אגד אינה מדינת ישראל ואינה מחליפה את המשטרה או את המדינה. יש פה משהו לא נכון, אני קורא למשרד התחבורה להסדיר את הנושא. המדינה משלמת לחברות התחבורה 200 מיליון ₪ למימון פקחים. פינדרוס קרא לפרסם מכרז לבחירת חברה ארצית שתבצע את הפיקוח בתחב"צ.

ח"כ אברהם בצלאל מחה על היעדרות מנכ"ל משרד התחבורה בדיון. לדבריו, זה בזיון של הכנסת וחוסר כבוד לרבים שהגיעו לדיון.

ח"כ ירון לוי קרא לחברות התחבורה להקפיא את העברת גביית הקנסות להוצאה לפועל, עד שחוקיות הקנסות יוכרע בעתירה שנדונה בבית המשפט.

נער בן 13 בשם אביב רמז מחיפה סיפר על דו"ח מוגדל שקיבל מפקח, מאחר ולטענת הפקח הוא תיקף באיחור, לאחר שראה את הפקח עולה לאוטובוס, אף שהוא נסע בכרטיס מעבר שהיה פטור מתשלום.

אריאל רמז, אביו של אביב אמר, בני קיבל קנס עונשי, בתחושה שהוא עבריין. לדבריו, יצרו פה מנגנון מעוות של ענישה שהופרטה לחברות פרטיות. רמז הלין על כך שחברות התחבורה מקבלות מימון של מיליונים להעסקת פקחים, בזמן שהכנסות הקנסות בגובה מיליוני שקלים משולמים לחברת התחב"צ, ללא הסבר לציבור על נחיצות התיקוף.

ד"ר רוני בלנק ממרכז המחקר והמידע של הכנסת אמר, משרד התחבורה טוען שכ-20% מהנסיעות לא מתוקפות. אולם חלקם מחזיקים בתעודת חודשי חופשי, וחלקם אנשים שפטורים מתשלום כגון גמלאים. המשרד סבור שהנתון נבחן באמצעות מצלמות שמותקנות בחלק מהאוטובוסים. לדבריו, מצאנו ארבע הערכות שונות לגבי היקף ההפסד מ- 300 מיליון ₪ עד 600 מיליון ₪. אפשר לחשב את ההפסד בדרכים שונות. נראה שאין למשרד שיטת חישוב אחת. בכל מקרה אמר ד"ר בלנק כי מדובר באובדן הכנסה של מאות מיליוני ₪ בשנה.

יו"ר הוועדה ח"כ יצחק פינדרוס אמר כי המחקר מראה כמה אנחנו לא יודעים. אין לנו שום נתון שניתן לנהל עליו דיון. כל אחד מוסר נתון אחר ללא שום ביסוס. אנחנו בחוסר ידיעה מוחלט, ואני כגוף מפקח, לא יכול להתמודד איתו. שלחנו פקחים לרחוב, לעיתים ללא הדרכה, הם מתמודדים עם אזרחים וילדים, ליבי עם הפקחים, כמו גם עם המבוגרים ושאר האזרחים שנתקלים בפקחים. אני לא מתווכח על הצורך בתשלום דמי נסיעה ובצורך בפיקוח.

אלכס מילר מהסתדרות העובדים טען כי הפקחים חשופים לאלימות מילולית ופיזית, לעיתים ריסוס גז פלפל על פקחים ועוד. מילר הוסיף ואמר כי ההסתדרות הסכימה להקים סיירת ביטחון.
שלמה בלייברג מעמותת דרך כבוד אמר, קיבלנו תלונות על ילדים רבים שמאוימים ע"י הפקחים. עפ"י הנוהל, פקח חייב לכתוב קנס עפ"י תעודת זהות. אולם הפקחים רושמים דוחות עפ"י הנתונים שעל כרטיס הרב-קו באופן לא חוקי.

יעקב כהן מחברת אגד אמר, פקחים שלנו רשמו דו"חות ליאיר לפיד ולבנימין נתניהו כי קיבלנו מנוסעים את מספרי הזהות שלהם.

ח"כ ירון לוי מ'יש עתיד' השיב בהומור לכהן ואמר, תדאגו לי למספר הזהות של מנכ"ל משרד התחבורה, אולי כך הוא יטפל בבעיה.

משה בראז, סמנכ"ל הרכבת הקלה בירושלים אמר, מאות ילדים עולים לרכבת ללא תשלום. לטענתו מספירת הנוסעים לעומת התיקופים, עולה כי כ-11% מהנוסעים לא מתקפים. עוד אמר בראז כי 50% מהקנסות משולמות תוך 30 יום.

ח"כ פינדרוס תהה, אגד סיפרו לנו שאצלם אחוז אי המתקפים הם 9%, ברכבת 11%, אז איך משרד התחבורה הגיע ל-20%? עוד אמר פינדרוס, 84% מהדוחות, נרשמים בחברת אגד, בזמן שאגד רק רבע מהתחב"צ. 40% מהערעורים ברכבת מתקבלים, לעומת 12% בתחב"צ. זה אומר הרבה על המנגנון. במערכות העירוניות אחוז הערעורים שמתקבלים עומד על כ-30%. 20 חברות תחב"צ מטילות קנסות במקום המדינה, וכל חברה נוהגת אחרת, זה מבנה בעייתי.

אמיר שניידר מנכ"ל פורום חברות התחבורה הציבורית אמר, אנחנו לא רוצים את הפקחים, זה נכפה עלינו. אם לא יתקפו, החברות יפשטו רגל. הערכה שלנו שאי התיקוף עומד על כ-20%.

שחר בר מאגף תקציבים במשרד האוצר דחתה את הצעת ח"כ פינדרוס להקים חברה ארצית שתבצע את הפיקוח. לדבריה, אף שיש צורך בהסדרת המתודולוגיה ולדייק את הנתונים, אנחנו לא רואים שום יתרון בהקמת חברת פיקוח. הפקחים לא יהיו עובדי מדינה, הממשלה לא יודעת לנהל דברים כאלו. עוד אמרה בר, המודל הנוכחי לא מספיק יעיל, אנחנו מפסידים הרבה כסף. אולם האמצעי לפקח על תשלום בתחב"צ, זה באמצעות פקחים. כתוצאה מהפיקוח, אחוז אי המשלמים באגד ירד.











עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו בתיעוד

הזירה ברחובות: ניצול שואה חולץ מבין ההריסות

קובי פינקלר
צה"ל חושף

המדענים שחוסלו פיתחו את התקן הפיצוץ של פצצת הגרעין

קובי פינקלר
התחיל לשרוק

רופאו של נתניהו חושף מה עשה שעות לפני המתקפה

יואב צור
צפו בתיעוד

כ"ץ למטכ"ל: "תקלפו את הטילים, תקלפו את כל המטרות"

קובי פינקלר
כך זה נשמע

כשבצלאל קאהן פרץ לגל השקט בליל שבת

נתי שולמן
צפו בדברים

נתניהו בזירת האסון: "תחשבו אם לאיראן היה נשק אטומי"

שלמה ריזל
יד קשה

מכוניות תופת והצפות ביוב: טהרן תחת מתקפה מאסיבית

שלמה ריזל
צפו בתיעודים

היסטוריה: מאות מטרות רגישות הותקפו והושמדו בלב איראן

קובי פינקלר
אל תנסו את זה

דרמטי: אזרחים תיעדו את נפילת הטיל הקטלנית

גדי פוקס
ההצהרה המלאה

נתניהו: "מטוסי ישראל ייראו בקרוב מעל טהרן"

קובי אליה
אל תחמיצו

שולמלייכם בשעה חדשה: זה מי שמגיע להתארח

קובי ברומר ומנדי וייס
הדברים המלאים

הוראות ראש הישיבה: אילו מוסדות חינוך ימשיכו לפעול?

נתי קאליש
מגן ולא ייראה

צפו: המוסד חושף תיעודים נדירים מהמבצע בתוך איראן

קובי אליה
התקיפות נמשכות

לא הסוף: אתר הגרעין המרכזי בנטנז הותקף

קובי פינקלר
שידור חוזר

בסמוך למרחב המוגן: רגע של הפוגה ושמחה עם הקול החדש

מערכת הקול החדש
'עם כלביא'

התיעודים להם ציפינו: פיצוצים ולהבות באיראן

פנחס בן זיו
מקומם

"באר שבע של הבדואים": התיעוד והמעצר המהיר

אבי יעקב
צפו

צה"ל פונה ישירות לאזרחי איראן: "התרחקו מהמפעלים"

קובי פינקלר
צפו

למרות המחיר: "ישראל הייתה חייבת לעשות זאת"

אבי יעקב
הוא ולא אחר

צפו: יידל ורדיגר בראיון על האלבום החדש

מנחם טוקר