אשת חיל עטרת בעלה המדרש אומר כאשר נפטרה שרה הספיד אאע"ה ואמר – אשת חיל עטרת בעלה, נתעטר בה בה והיא לא נתעטרה בבעלה

פלא:  המדרש אומר שאברהם נתעטר בשרה, כלומר הוא יכל לאמר – אני הבעל של שרה אמנו והיא לא נתעטרה בו, היא לא אמרה אני האשה של אאע"ה.

וכך אומרים מפרשי המדרש

השם שלה היה שרי – וממנה נלקחה האות יוד – יוד בגימטריא 10 וה 10 הזה חולק ל 2

 

חמש לה וחמש לאאע"ה ולכן היא לא שרי אלא שרה והוא לא אברם אלא אברהם!

וכך אומרת התורה, שאמר אאע"ה  למען ייטב לי בעבורך. זה לא היה נקודתי במצרים אלא זה היה מהותי, כך זה  כל הזמן היה

ולמה? בגלל שהוא כבר לא אברם אלא אברהם מאיפה האות ה שלו מגיעה? משרה אמנו – מהאות יוד שלה… הוא מתעטר בה והיא לא מתעטרת בו הגמרא מספרת על

עולא האמורא שהוא לא שלח כוס של ברכה לאשתו של רב נחמן אלא רק לרב נחמן, למה בגלל שהוא היה מקור הברכה של הבית. ופרי ביטנה של האשה מתברך מהכוס ברכה שמקבל האיש  —  ושותה האיש.

 

אבל אצל שרה אמנו כתוב שהמלאכים נתנו לה כוס של ברכה השפע הגיעה בעבורה. וגם במצרים השפע הגיעה בזכותה.

אומר החת"ס בעניין דוד ויהונתן, שהייתה אהבה גדולה בין שניהם, והיה יהונתן אוהב את דוד המלך. ואביו של יהנותן, שאול לא אהב את דוד המלך…  מדוע? ובסעודת ראש חודש לימד יהונתן זכות על דוד  לפני שאול המלך. ואז אמר שאול ליהונתן:  למה אתה מלמד זכות על דוד:

וַיִּחַר אַף שָׁאוּל בִּיהוֹנָתָן וַיֹּאמֶר לוֹ בֶּן נַעֲוַת הַמַּרְדּוּת הֲלוֹא יָדַעְתִּי כִּי בֹחֵר אַתָּה לְבֶן יִשַׁי לְבָשְׁתְּךָ וּלְבֹשֶׁת עֶרְוַת אִמֶּךָ

 

לכאורה למה הוא מכניס את האמא, הוא מקפיד על יהונתן למה גם על האמא?

אומר רש"י שאול מגיע משבט בינימין, והוא היה ביישן והוא לא רצה לקחת אשה, בנות שילה יצאו לכרמים בחמישה עשר באב – והוא לא לקח לעצמו אשה, אלא אשתו רדפה אחריו אשת שאול הייתה אחינועם -אשתו, ולמה מגנה אותה שאול? למה הוא אומר ליהונתן בנו, בן נעות המרדות, לבושתך ולבושת אמך, מה הקשר? למה הוא תולה את הדאגה של יהונתן לדוד המלך  – שהחסרון == לא רק אצל יהונתן אלא גם אצל אמו של יהונתן, אשת שאול המלך…. למה לדבר באופן שלילי על אחינועם? אומר החת"ס הדרך היא שהאיש הוא בוחר את האשה…זה מאז הקללה של חטא עץ הדעת

 

 

זו הקללה של הוא ימשול בך – הדרך היא שהאיש מחזר ומחפש את האשה…

אפילו שהאשה רוצה את האיש הדרך היא שהאיש הוא המחזר אחרי המציאה שלו

אבל לפני חטא עץ הדעת – היה אחרת, וכמו שכתב בעל הטורים  – האשה אשר נתת עמדי היא נתנה לי מן העץ

היא הייתה מכה אותו שיאכל…

וזה גם מה שכתוב לעתיד לבוא: נקבה תסובב גבר האשה היא ספירת המלכות, על פי קבלה זו הספירה התחתונה, אבל בעולם המתוקן היא תעלה גבוה אשה תסובב גבר

ולכן גם בבית המקדש הראשון לא היתה עזרת נשים בבית המקדש השני הייתה עזרת נשים ובבית המקדש השלישי יהיה עזרת נשים (יחזקאל מ פסוק ה לפי ביאור הגר"א) שעזרת נשים תקיף את כל בית המקדש ההיכל האולם וגם קדה"ק…

זה ביטוי של 'נקבה תסובב גבר'. (ירמיהו)

וכתוב על יעקב אבינו – כאשר הוא יצא מבית לבן לפני שפגש את עשו'ויקום יעקב וישא את בניו ואת נשיו על הגמלים'. הפסוק אומר שהקדים זכרים לנקבות ולגבי עשו כתוב

ויקח עשו את נשיו ואת בניו,

הקדים נקבות לזכרים.

המפרשים של רש"י אומרים (הגו"א ועוד): מטרת הנישואין אצל יעקב זה התולדות, שיהיו ילדים, זה העיקר, ולכן הוא שם כותב את הילדים ואח"כ את הנשים

אבל עשו אצלו העיקר זו התאווה, הנשים ואח"כ התוצאה שיש גם ילדים.

וכפי שכתוב ברש"י על התורה לגבי עשיו שהיה צד נשים מתחת יד בעליהן ומענה אותן. כלומר אין כאן תיאור טכני יבש – אלא תיאור מהותי ערכי – מי קודם למי.

מהי מטרת הנישואין… וגם מהי מטרת החיים, תאוות או משמעות רוחנית בחיים.

מה קודם ומה ערכי יותר באמת מצד מצוות כיבוד אב ואם לכאורה היה צריך יעקב אבינו להקדים את הנשים לילדים רק כך הילדים יכבדו את ההורים, הוא מחוייב מצד מצוות כיבוד אב ואם…

ובאמת ברוב המקומות התורה כותבת 'ויקח יעקב את שתי נשיו ואת שתי שפחותיו ואח"כ   — את אחד עשר ילדיו (וישלח לב כג) וגם כתוב שאמר יעקב – 'שלחני…תן חע את נשי ואת ילדי , גם לגבי משה רבנו נאמר שאמר

– 'ויקח משה את אשתו ואת בניו'.

הסדר הרגיל הוא שהאדם מקדים את האשה לילדים מפני כבוד אשתו, שהרי אומר הרמב"ם 'צוו חכמים שיהיה אדם מכבד את אותה יותר מגופו (רמב"ם הל' אישות פט"ו הי"ט)  ואוהבה כגופו.

וגם מפני כיבוד אם שהילדים יכבדו את האמא אז בדרך כלל בוודאי שהאשה קודמת לילדים, והבעל כמו 'אחראי' שהאדם תהיה קודמת האשה… לילדים. אלא רק כאשר עומדים להיפגש מול עשו, אז  – זה הזמן – להדגיש את ההבדלים בין יעקב לעשו

ולאמר שעשו – הערכים שלו – זה התאוות, ואצל יעקב הערכים שלו, זה משמעות החיים

ולכן אצל עשו הנשים קודמות ואצל יעקב – מהות הנישואין, הדור החדש – זה קודם =  הילדים לפני האשה.

זה גם טובת האיש וגם טובת האשה שהערך המחבר ביניהם זה הילדים…

 

 

…אבל כתוב לגבי עשו עניין נוסף…

בשורש הרוחני יש מהות אחרת… כלומר: יש כח מניע – תת מודע רוחני…שמניע את האדם. כמו שיש תת מודע בעולם הנפש שמניע את האדם לדוגמא  :   יש לאדם בתת מודע שלו פחדים מאנשים חזקים וסמכותיים, אלא שהוא לא מודע לתת מודע שלו…לכן זה תת מודע…אבל התת מודע כן מניע את האדם!!! הוא כן בעל השפעה על האדם… התת מודע מניע את האדם ואחראי לחלק מההכרעות של האדם בחיים, ולכן לדוגמא האדם – הוא בוחר להיות בודד לא חברותי, לא רק בגלל בחירה שכלית אלא גם בגלל פחדים שהוא

 

 

לא לגמרי מודע אליהם…כלומר יש לו מניעים שהוא לא לגמרי מודע אליהם… אבל הם משפיעים על מערכות החשיבה והרגשות שלו. יש לאדם תת מודע רוחני, עשו יש לו תת מודע רוחני , הוא יודע שלעתיד לבוא 'נקבה תסובב גבר'… כך יעקב גם מכיר את המהלך של 'נקבה תסובב גבר', אלא שהוא מבין שזה עדיין לא הזמן.

עשיו – יש לו מניעים חזקים רוחניים שהוא לא מודע אליהם הרצון האלוקי שתהיה הדרגתיות ויהיה הסדר כמו שיעקב מציג

האשה והאיש המשמעות העמוקה של שניהם יחד

 

זה הילדים…המשפחה וזה כדי להמשיך את התכלית והמשמעות של מיזוג החומר והרוח בעולם הזה ולכן יעקב שם את הילדים לפני הנשים  – רק במפגש מול עשו.

להציג את הערך לפני האשה אבל עשו הוא לא מוכן לעבור תהליכים והדרגתיות, הוא לא מוכן לתהליכים שדורשים סבלנות!

ולכן רצון השם הגדול שיהיה בעולם לעתיד לבוא – נקבה תסובב גבר… הוא — עשו–  מושפע מהמניע הזה…והוא שם את הנשים לפני הילדים… שאצלו המניע האלוקי הגדול לא משפיע עליו באופן כזה שהוא מזדהה עם רצון השם… אלא שהוא פועל מכח התאוות…ונעמיק עוד בדברים

באדם יש כמה כוחות, ושני כוחות בולטים השכל והמידות האיש מצווה על ת"ת – על השכל, האשה , אצלה הדגש הוא יותר עולם הרגש והמידות

כמו שמצינו שאת הלכות תפילה למדים מאשה – מחנה. והסדר הרגיל הוא – שרגש האדם באופן טבעי פונה לכל מיני אפיקים כמו תאוות חומריות כבוד קנאה ועוד תכונות כאלה. אבל השכל – אמור לשלוט על ה'לב'

ולכוון אותו  – מח לב כבד מח לב ואחר כך מעשים – מלך – מח לב כבד. (הכבד מסמל את התוצאה המושלמת של המח והלב – התוצאה –המעשים) אבל לעתיד לבוא – הלב יהיה מזוכך – שהלב הוא יהיה מעל השכל של האדם היום הלב הוא מלא בטוב – אבל גם ברע!!  יצר לב האדם רע מנעוריו…

היצרים קשורים למידות וללב של האדם ולכן יעקב מסמל את ה'איש תם  – השלם – הסדר הוא מח לב כבד

הסדר הרגיל של מח לב כבד.

 

אלא שלעתיד לבוא – הלב יהיה שלם ולא יהיו עוד יצרים אלא שלימות בקשר עם בורא עולם. אז יתקיים נקבה תסובב גבר

וללב תהיה מעלה גדולה יותר מאשר השכל. ועל פי הקבלה באמת מלכות עשו ואדום קשורה לגאולה – שהרי כתוב

ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו.

אלא  שעשו  – האיש – בזמן יעקב אבינו עדיין לא היו מוכן עדיין לגאולה ולכן המלאכים הזהירו את יעקב אבינו ואמרו לו  תזהר, עשו מגיע אליך ו 400 איש עמו.  הוא בדרך לקרב. למאבקי כוחות. אבל יש קשר בין עשו לבין הגאולה

ולכן דווקא אצלו ראינו את ה'טעימה' של נקבה תסובב גבר

 

אלא שאצלו זה לא בא ממניעים של טהרה    חשיבות הלב המידות טובות   — והאשה. אלא ממקום תאוותני

אבל לעתיד לבוא הלב יהיה יותר מאשר השכל של האדם

שהרי מה מניע את האדם השכל או הלב – התשובה הלב!!!

כמו שאומר  שלמה המלך – מכל משמר נצור ליבך כי ממנו תוצאות חיים

הלב הוא המניע את האדם ולכן הקב"ה כשהוא רוצה להגביל את פרעה הוא לא פוגע במערכת החשיבה שלו אלא במערכת הלב שלו, ולכן כתוב

כבד לב פרעה , ויכבד השם את לב פרעה בגמרא כתוב שהאיש הוא המחזר אחרי האשה

 

 

כי עבודת השם היא גם שהשכל הוא מוביל את הלב לא כי הוא יותר טוב מהלב.

אלא כי הוא יכול להיות המוביל של הלב, כי הוא מחוץ ללב. זה השכל

אבל הכח המניע של האדם זה הלב והמידות

ולכן השכל מוביל את הלב

הוא לא יותר מהלב, כי אומר שלמה המלך – תוצאות החיים של האדם – מגיעים מהלב שלו! אלא שיש צורך במכוון ללב, כי הלב הוא לא שלם לעתיד לבוא הלב יהיה שלם

וכך זה גם באיש ובאשה – אין דרכה של אישה לחזר אחרי האיש כי ברוחניות הדרך הנכונה היא לא שלב אומר לשכל מה לעשות אלא שהשכל אומר ללב

 

לא שהוא חונק את הלב אבל כן שהוא אומר ומנווט את הלב. אם האדם מקנא – זה הלב – הוא חושב שוב ושוב על הקנאה – ההתבשלות של האדם עם החשיבה הזו רק תעצים את הבעיה הרגשית   יותר ויותר!! מה שמעצים את המידות הרעות הלב עלול באופן אוטמטי בלי שאדם עובד על עצמו – הלב עלול להשתמש בשכל כדי להעצים את הרוע שבלב אבל אם הלב מקנא והשכל של האדם מתעסק מה בידיים שלו, מה הוא יכול לעשות…אז האדם הוא פחות נגרר אחרי הלב אלא הוא מוביל ומנווט את הלב השכל של האדם מתעסק ב – איך הוא יכול יותר לפתח את עצמו להעניק לזולת או כל

 

מיני ערכים אחרים, ככל שהמח של האדם מוצא את הדרך להתעסק בעניינים ערכיים, הוא מרגיש ערכי בלב    — והוא מתגבר על הקנאה. ולכן האיש – מחזר אחרי אשה ולא אשה אחרי איש. אבל לעתיד לבוא שהלב יהיה מושלם אז הלב הוא יותר מהשכל, הלב הוא עיקר האדם אלא שהשכל מנווט את העיקר – את הלב.

ולכן לעתיד לבוא נקבה תסובב גבר

ולכן אומר שאול ליוהנתן אתה לא צריך לוותר על המלוכה שלך למען דוד המלך דוד המלך חי שבעים שנה – ואדה"ר 930 שנה…כי אדה"ר היה אמור לחיות 1000 שנה והוא נתן 70 שנה לדוד המלך..למה? כי

 

הוא רצה שדוד המלך יתקן את חטא עץ הדעת…אבל שאול אמר – אין צורך בדוד -=== אחינועם אשתי, היא כמו פנתה אליי, אני שאול התביישתי ובט"ו באב אחינועם נגשה אליי למה – כי היא כבר מעל הקללה של חטא עץ הדעת!! יש לה אומץ חיובי – בגלל שהיא כבר לא בקללה של 'הוא ימשול בך'. וכך מופיע בחתם סופר וגם בספר אילה שלוחה ובעוד מקומות אמר שאול ליהונתן   – למה ומדוע אתה מלמד זכות על דוד המלך… אלא היות ואמך אחינועם היא פנתה אליי, היא הייתה מעל הקללה של 'והוא ימשול בך'…היא תבעה את שאול…אם כן – המלכות תצא ממנו שהרי הוא והיא – הם ביטוי לתיקון הקללה…אז המלכות תצא – ממך – יהונתן ולא מדוד המלך כך אמר שאול ליהונתן. וכמו שמצינו גם לגבי לאה ותצא לאה לקראת יעקב… וגם תמר היא יוצאת לקראת יהודה, ורות היא יוצאת לקראת בועז – מה הקשר בין כל הנשים האלה. מלאה יצא יהודה וממנו יצא המשיח

וגם מתמר יצא המשיח

וגם מרות יצא המשיח

הן הנשים שמסמלות את הגאולה

ובזמן הגאולה לא יהיה עוד – 'והוא ימשול בך' אלא האשה תפנה לבעל ולא רק הפוך.

לא רק הבעל 'מחזר אחרי האבידה שלו'…אלא גם האשה תחזר אחרי הבעל

ולכן אמר שאול ליהונתן, אתה יותר מדי מלמד זכות על דוד המלך, אבל אמך היא תיקון לחטא עץ הדעת. ואם אתה לא חושב שהיא תיקון…אז היא פנתה אלי, חיזרה אחריי (לחזר אחרי – זה לשון הגמרא)

 

זה אומר – שהיא לא הייתה בסדר..אז אנחנו מוצאים לעז על אמך – אחינועם… שהרי בני בינימין הם לקחו נשים מבנות שילה ושאול – לא לקח אשה…עד שבאה אחינועם והיא פנתה אליו… היו רק 400 בחורי משבט בינמין…וכולם לקחו להם נשים חוץ משאול המלך שאשתו פנתה אליו.

אז אם אתה בוחר בדוד המלך, אתה מוציא לעז על אמא שלך. ולכן זמן הסעודה היה בר"ח באותה סעודה יהונתן מלמד זכות על דוד המלך, ולמה זה היה בראש חודש כי בראש חודש – זה הזמן שהוא קרוי מועד לנשים שהן לא חטאו בעגל

וסעודת ראש חודש קשורה למידת המלכות….מידת וספירת המלכות היא 'האשה'.

 

אחרי חטא עץ הדעת – המצב  – הקללה – התיקון הוא שהוא ימשול בך אבל לפני חטא עץ הדעת היה אחרת, המצב היה כמו שאומר בעל הטורים, איך שכנע חוה את בעלה – אדם הראשון לאכול מעץ הדעת? אומר בעל הטורים היא הייתה מכה בו!!!

שיאכל וישמע בקולה… בבחינת 'והיא תמשול בו'.

ולעתיד לבוא – נקבה תסובב גבר – אשת חיל עטרת בעלה.



תגובות








עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו

המלון עלה באש: 15 בני אדם נהרגו

שמעון כץ
פנייה חדה

דרמה בלב ים: מטוס הקרב החליק מהסיפון

שמעון כץ
12 לוחמי אש נפגעו

9 מוקדי שריפה, 163 צוותי כיבוי פועלים בשטח • כל העדכונים

מערכת אמס
"סלע על הלב"

"אדם נורמלי לא מעכל את זה; התועבה בטקס עברה כל גבול"

הרב משה בן לולו
חשש כבד

שריפה פרצה בהרי ירושלים: הוכרזה מכת אש, תושבים פונו

שמעון כץ
באופן שיטתי

הסיר שלטי חטופים - ונאלץ להתפטר מתפקידו

שמעון כץ
הרוגים ופצועים

הקלטה העליבה את מוחמד: עימותים אלימים בסוריה

אבי יעקב
"מכשול חמור"

הרב שלום ארוש מתנגד בתוקף למופע של תלמידו

קובי סגל
אחרי הפינוי

תיעוד מצמרר: פורעים ערבים שרפו תפילין וספרי קודש

אלי יעקובוביץ
מנגנון מיוחד

צפו: שיגור ראשון של רקטת 'בר' לעבר עזה

קובי פינקלר
הסכנה בדרכים

תיעוד קשה: רוכב האופנוע התהפך אל הכביש

אבי יעקב
החרפת המאבק

מחאות סוערות ומחזות חריגים מחוץ ללשכת הגיוס

אלי יעקובוביץ
לצמצם סיכונים

תיעוד חריג: הטרקטור הורס את גדר ההפרדה בכביש 1

אבי יעקב
"יש פה מישהו?"

תיעוד דרמטי: מוודאים שאיש לא נשכח בין הרכבים שננטשו

אלי יעקובוביץ
הדרמה בעיצומה

תיעוד אווירי מכביש 1: השריפות שנקלטו במצלמות התנועה

גדי פוקס
על מה ולמה

המשטרה עצרה "זמר מוכר ולהקתו" והרכב נגרר

גדי פוקס
קסם לחיים

תרגיל מיוחד ומטלטל; המתנה שיכולה לשנות לכם את החיים

הרב אריה אטינגר
השריפה בעיר החרדית

האש מתפשטת במהירות: פונו בניינים בבית שמש

שמעון כץ
איבוד שליטה

מדינות שולחות סיוע • מצב חסימות הכבישים עקב השריפות

שמעון כץ
מחאות סוערות

הדרוזים יצאו למחות: "הגנו על האחים שלנו"

אבי יעקב