
אילון מאסק, האיש העשיר בעולם, ניסה לשכנע את הנשיא דונלד טראמפ לבטל את תוכנית המכסים הנרחבת שהכריז עליה – אך נדחה, כך מדווח ה"וושינגטון פוסט".
לפי הדיווח, בעוד שמאסק תקף ברשתות החברתיות את פיטר נברו, היועץ הבכיר לענייני סחר בבית הלבן, הוא ביצע במקביל פניות אישיות ישירות לטראמפ בניסיון לשנות את המדיניות. מקורבים לעניין אישרו כי מאסק לא צלח במאמציו, וטראמפ אף איים אתמול (שני) להטיל מכסים נוספים של 50% על יבוא מסין, בנוסף למכסים בשיעור 34% שעליהם הכריז בשבוע שעבר.
עוד באתר:
אי-ההסכמה בין טראמפ למאסק, שתרם כמעט 290 מיליון דולר לקמפיין של טראמפ ומפלגתו בבחירות האחרונות, מסמנת את המחלוקת הפומבית המשמעותית הראשונה בין השניים מאז כניסת טראמפ לבית הלבן בינואר. מאסק, המכהן כראש "יחידת החיסכון הממשלתי" (DOGE), כבר הביע בעבר עמדות שונות מטראמפ בנושאים כמו אשרות עבודה למהגרים מיומנים ובנוגע לניהול התקציב הפדרלי.
בראיון שהעניק סוף השבוע לסגן ראש ממשלת איטליה, מתאו סלביני, אמר מאסק כי הוא מקווה לראות "אזור סחר חופשי" בין אירופה לארה"ב: "בסופו של דבר, אני מקווה שיוסכם כי הן אירופה והן ארה"ב צריכות לעבור, בראייתי, למצב של אפס מכסים".
מאסק, המשמש כמנכ"ל יצרנית הרכב החשמלי טסלה, רואה במכסים כמזיקים למטרות העסקיות של חברה המייצרת ומוכרת הן בארה"ב והן בסין. יש לציין כי מאסק התנגד למכסים עוד בקדנציה הראשונה של טראמפ, כאשר טסלה הגישה תביעה בניסיון לבטל את המס על יבוא מסין לארה"ב.
רבים ממנהיגי העסקים וההייטק שתמכו במועמדותו של טראמפ הופתעו מהחלטת הנשיא להמשיך עם תוכנית המכסים התלולה, ומאוכזבים מחוסר יכולתם להשפיע על המדיניות. מקורבים למאסק פנו ישירות לחברים בממשל טראמפ, כולל לסגן הנשיא ג'יי.די. ואנס, בטענה למדיניות סחר חופשי הגיונית יותר.
קימבל מאסק, אחיו של אילון וחבר בדירקטוריון טסלה, מתח ביקורת חריפה על הנשיא בנושא המכסים ביום שני. "מי היה מאמין שטראמפ יהיה הנשיא האמריקאי עם המסים הגבוהים ביותר מזה דורות", כתב ברשת החברתית X. "באמצעות אסטרטגיית המכסים שלו, טראמפ הטיל מס מבני וקבוע על הצרכן האמריקאי".
הוויכוח בין הנשיא לאחד מיועציו המשפיעים ביותר מגיע שבועות ספורים לפני שמאסק צפוי לעזוב את תפקידו בממשל, וגם על רקע לחצים גוברים על טסלה להפוך מגמת ירידה בביקוש – שנגרמה בחלקה בשל המעורבות הפוליטית של מאסק.
"התגובה השלילית למדיניות המכסים של טראמפ בסין והקשר של מאסק יהיו קשים להערכה", אמר דן אייבס, אנליסט בחברת Wedbush Securities, שהוריד את יעד מחיר המניה של טסלה מ-550 דולר ל-315 דולר. "טסלה הפכה למעשה לסמל פוליטי בעולם… וזה דבר רע מאוד לעתידה של ענקית הטכנולוגיה המשבשת הזו ומשבר המותג שהפך כעת לסופת טורנדו F5".
בסוף יום המסחר ביום שני, מניית טסלה נסגרה ב-233.29 דולר למניה, ירידה של יותר מ-2.5 אחוזים. מתחילת השנה, המניה איבדה יותר מ-38 אחוזים מערכה.