תמונה בדף הבית: מגיד המישרים הרב ברוך רוזנבלום

פרשת במדבר, הפותחת את חומש הפקודים, נקראת תמיד לפני חג השבועות, כפי שמביא הטור: "מנו ועצרו" – קודם מונים את בני ישראל, ואחר כך מגיע חג העצרת, חג מתן תורה. השיעור עוסק במשמעות המניין בפרשה ובחיבורו לחג השבועות, תוך התמקדות בדגלי השבטים וברעיון התשוקה הרוחנית לקראת קבלת התורה.

התורה פותחת בפרשת במדבר בציווי: "שאו את ראש כל עדת בני ישראל למשפחותם לבית אבותם במספר שמות כל זכר לגלגלותם, מבן עשרים שנה ומעלה כל יוצא צבא בישראל תפקדו אותם לצבאותם אתה ואהרן" (במדבר א, ב-ג). המניין, המופיע פעמיים בחומש – בפרשת במדבר ובפרשת פנחס – מבטא את חשיבותו של כל יהודי בעיני הקדוש ברוך הוא. כפי שחז"ל אומרים: "דבר שבמניין אינו בטל" – מה שנספר הוא יקר וחשוב. הרב ממחיש זאת בסיפור על אדם שהתלונן כי אשתו "לא סופרת אותו", כלומר אינה מעריכה אותו. ספירה היא ביטוי להערכה, כמו שאדם לא סופר גפרורים או טישו, אך סופר דברים יקרים לו. לעומת זאת, בעולם, מספרים גדולים כמו מיליארד וחצי סינים או הודים אינם מעניינים, כי אין בהם את החשיבות האישית שיש לכל יהודי. כפי שרש"י מפרש בפרשת יתרו: "אפילו אחד שנופל – רב לפניי". המניין מראה כמה הקדוש ברוך הוא מחשיב כל יהודי, בניגוד למנהיגים אנושיים שאינם "סופרים" את הפרט.

בפרק ב' של פרשת במדבר מצווה הקדוש ברוך הוא: "איש על דגלו באותות לבית אבותם יחנו בני ישראל, מנגד סביב לאהל מועד יחנו" (במדבר ב, ב). המשכן מוקף בדגלי השבטים: במזרח – יהודה, יששכר וזבולון; בדרום – ראובן, שמעון וגד; במערב – אפרים, מנשה ובנימין; בצפון – דן, אשר ונפתלי, ובמרכז שבט לוי עם המשכן. מדוע נעשה סידור זה דווקא בחודש השני של השנה השנייה לצאת מצרים, ולא מיד עם חנוכת המשכן בראש חודש ניסן? התשובה היא שרק לאחר שלושים יום המשכן נחשב "תושב קבע", כפי שמבארים חכמים, ולכן רק אז הוקפו הדגלים סביבו.

הדגלים אינם יוזמה של הקדוש ברוך הוא, אלא בקשה של עם ישראל. כשירד הקדוש ברוך הוא על הר סיני עם 22,000 מלאכים, כנגד מספר בני לוי, ראו ישראל את דגלי המלאכים ואמרו: "נרננה בישועתך ובשם אלוקינו נדגול" (תהילים כ, ו) – גם אנו רוצים דגלים! הקדוש ברוך הוא נענה: "ימלא ה' כל משאלותיכם". הדגלים מקבילים לכסא הכבוד, כפי שמבאר אבן עזרא: על דגל יהודה – אריה, על דגל ראובן – דודאים ודמות אדם, על דגל אפרים – שור, ועל דגל דן – נשר, כנגד ארבע הדמויות במרכבת יחזקאל: אריה, שור, נשר ואדם. ארבעת המלאכים המקיפים את כסא הכבוד – מיכאל, גבריאל, אוריאל ורפאל – מקבילים לארבעת הדגלים, ובשמות הנשיאים השניים של כל דגל (נתנאל, שלומיאל, גמליאל, פגיאל) מופיעה הסיומת "אל", כנגד שמות המלאכים.

רבינו בחיי מוסיף כי ימי הקרבת קורבנות הנשיאים של נשיאים אלו (ביום השני, החמישי, השמיני והאחד עשר) מסתכמים בגימטרייה של שם הוי"ה (26), מה שמראה את קדושתם. ספר אוהב ישראל מביא מדרש לפיו על הדגלים היו כתובות אותיות משמות האבות: על דגל יהודה – איי (אברהם, יצחק, יעקב); על דגל ראובן – בצע; על דגל אפרים – רחק; ועל דגל דן – מקו, כאשר האות ה' מרחפת מעל עם ישראל כהגנה מפני עין הרע ומקללים, וגם כברכה לזרע, כפי שהיה אצל אברהם ושרה.

חג השבועות, המכונה "חג השבועות" בתורה, נקרא כך משום שספרנו שבעה שבועות מספירת העומר עד למעמד הר סיני. הספירה מבטאת תשוקה וחשק להגיע לקבלת התורה, כדברי החינוך: "כעבד ישאף צל". הרמב"ן מפרש את הפסוק בפרשת יתרו: "בחודש השלישי לצאת בני ישראל מארץ מצרים, ביום הזה באו מדבר סיני" (שמות יט, א), כביטוי לשמחה העצומה של עם ישראל בהגיעם להר סיני, בלי להתעכב על סידורי חנייה, כי היעד היה קבלת התורה. אור החיים הקדוש מוסיף כי משה עלה להר בלי הזמנה, מתוך חשק עז לקבל את התורה, כי המתנה לקריאה הייתה מראה על חוסר תשוקה.

עם ישראל ביקש: "רצוננו לראות את בוראנו" (רש"י, שמות יט, ח), ובזכות חשק זה זכו לראות את הקדוש ברוך הוא פנים בפנים, ולא דרך ערפל כפי שתוכנן. התורה נקראת "חמודה גנוזה" (שבת פח), כי היא ניתנת למי שחומד אותה. כפי שחז"ל אומרים: "צמאה – זה כנסת ישראל", עם ישראל צמא לקדוש ברוך הוא ולתורתו, וזו מהות חג השבועות – חג החשק.

הרב מביא מנהג של יהודי לוב ומרוקו להחזיק מלח ביד בזמן ספירת העומר, כסגולה לשמירה מעין הרע ומקטרגים. מקור המנהג מופיע בספרים כמו "בית הבחירה" ו"בית השם", המביאים כי המלח מגן מפני פורענות, כפי שכתוב בתוספות (ברכות מ, א) שמלח על השולחן מגן מפני קטגור. הסיבה שמנהג זה נוהג דווקא בספירת העומר היא משום שהספירה מתקיימת בלילה, בחושך, כשיש סכנת מזיקים, והמלח משמש כהגנה.

הרב מציע הסבר משלו: המלח מופיע לראשונה בתורה ב"ברית מלח עולם" (ויקרא ב, יג), כאשר הקדוש ברוך הוא הבטיח למים התחתונים, שבכו על רצונם להישאר קרובים אליו, שיונחו על המזבח כמלח. המים התחתונים היו הראשונים שחשקו בקרבת ה', ולכן המלח מסמל את התשוקה הזו. החזקת המלח בספירת העומר מבטאת את החשק של עם ישראל להגיע לקבלת התורה, כפי שהמים חשקו בקרבת ה'.

חג השבועות הוא זמן של חלוקת מתנות רוחניות, ומי שחושק ומבקש – זוכה. כותב ספר חסידים: מי שמבקש עלייה רוחנית, גם אם אין בידו מעשים, יקבל. הרב קורא להתכונן לשלושת ימי ההגבלה בתפילה ובתחנונים, לבקש טעם בתורה, זרע בר קיימא ורפואה לחולי ישראל, כפי שחז"ל אומרים שבמעמד הר סיני נרפאו כל החולים. "ימלא ה' כל משאלות עמכם לטובה", והלוואי שכל אחד יזכה לנצל את הימים האלה בתפילה ותשוקה לקבלת התורה.











עוד כתבות שיעניינו אותך

לקראת תפנית בחוק הגיוס?

האדמו"ר של השמאל מפתיע: "צריך לתת פטור, ללא הגבלה"

אלי יעקובוביץ
איפה ההורים?

חרדי בן 3 בחניון באזור ערבי: "זה מה שהציל את הילד”

אבי מימרן
הפרו את ההסכם

צה"ל מציג: שני סיכולים ממוקדים בפחות משעה

קובי פינקלר
אש ללא הפסקה

יותר מ-1,900 הפרות, מאות מחבלים מחיזבאללה חוסלו

קובי פינקלר
אירוע חמור

צפו: עשרות קליעים נורו לבית יהודי בקליפורניה

שמעון כץ
"היה בלבול מוחלט"

עדות מצמררת: "היו שם 4 שוטרים, אף אחד לא השיב אש"

שמעון כץ
אנטישמיות מחליאה

התפרעויות מחוץ לאירוע חנוכה בבירת הולנד

שמעון כץ
רעות שבעה נפשי

נפגעים רבים בפיגוע טרור רצחני נגד יהודים באוסטרליה

פנחס בן זיו
הלוויתו הערב

במשטרה מאשרים: אליהו אבא שאול ז"ל אותר בתוך המים

אלי יעקובוביץ
צפו בפעילות

ערבי גנב כלב וסחט את בעליו; המשטרה הפתיעה בלילה

אבי יעקב
שומר החומות 2?

בחורי ישיבה תקפו ערבייה? קריאות לטרור ביפו

פנחס בן זיו
תיעוד מפלורידה

מרגש: בן ה-56 נכנס בברית ונקרא על שם השליח שנרצח

אלי יעקובוביץ
בדרך למסיבה

אסון בכביש: מתנדב איחוד הצלה נהרג בתאונה, 5 יתומים

אלי יעקובוביץ
צפו

פגישה חריגה בבית המשפט: "אני מעריץ שלך"

אבי יעקב
צפו

תיעוד חדש חושף: חמאס תכנן לחטוף את השר בן גביר לעזה

פנחס בן זיו
צפו

תיעוד מטורף: גיבור מזנק על המחבל באוסטרליה

פנחס בן זיו
זכרונו לברכה

סוף עצוב לחיפושים אחרי הבחור הנעדר: גופתו אותרה בנחל

אלי יעקובוביץ
מתמודד בן 54

האם אביו של הזמר המוכר, הוא המלחין הבא? צפו

המלחינים
החוק יבוטל

מהלך ממשלתי חדש צפוי להוזיל את מחירי החניה בישראל

קובי אליה
רגעי דאגה

דיוני הוועדה נעצרו: משפחת הח"כ שהתה בזירת הפיגוע

פנחס בן זיו