בשיעור עמוק בפרשת נשא, חשף הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון את הסוד שמאחורי 'השמטה' של מילים בתורה – השמטה שמלמדת אותנו על מקומם המיוחד של ניצולי השואה.
השמטה שמעוררת תמיהה
כשהתורה מצווה על ספירת משפחות הלווים, היא משתמשת בביטוי "נשא את ראש" – הרמת הראש לכבודם של הנספרים. אבל בעוד שבני קהת זוכים ל"נשוא את ראש בני קהת", ובני גרשון זוכים ל"נשוא את ראש בני גרשון גם הם" – בני מררי נשארים ללא הביטוי הזה. התורה כותבת פשוט: "בני מררי… תפקוד אותם".
עוד באתר:
מדוע? מה קרה לכבודם של בני מררי?
3 השלבים של ההיסטוריה היהודית
החתם סופר, שנפטר בדיוק 100 שנה לפני תחילת השואה, הציע הסבר נבואי כמעט. לדבריו, שלוש משפחות הלווים מייצגות שלושה שלבים בהיסטוריה היהודית:
1. קהת – העם במלוא תפארתו
קהת (מלשון "יקהת עמים" – כינוס ואחדות) מסמל את העם היהודי במצבו האידיאלי. כשהוא מאוחד בארצו, מחובר לזהותו, חי בצל בית המקדש. שמות ארבעת בני קהת מעידים על כך: עמרם (עם רם), יצהר (אור וזוהר), חברון (חיבור ואחדות), ועוזיאל (עוזי-אל – כוחי מהקב"ה).
2. גרשון – העם בגלות אבל עם זכר
גרשון (מלשון גירושין) מייצג את תקופת הגלות, כשהעם גורש מארצו. אבל גם בגלות נשמר הכבוד: "נשוא את ראש בני גרשון גם הם" – גם במצב של גירושין, העם יכול לעמוד בראש זקוף דרך התורה והמסורת. שני בניו של גרשון – לבני (לובן) ושמעי (הקשבה) – מלמדים שגם בגלות אפשר להישאר טהור ולהקשיב לקול התורה.
3. מררי – הדור שאין למעלה ממנו
וכאן הפתעת החתם סופר: מררי (מלשון מרירות) מסמל את "דור השמד" – היהודים שעברו את הסבל הקיצוני ביותר. את אלה שעברו את השואה, את מחנות ההשמדה, את כל הטרגדיות הנוראות.
ולמה אין כתוב "נשוא את ראש בני מררי"? כי הם כבר נמצאים במקום הכי גבוה שיש. אי אפשר "להרים את הראש" של מי שכבר עומד בפסגה הרוחנית הגבוהה ביותר.
"אין בריה יכולה לעמוד במחיצתם"
החתם סופר כותב בצורה נבואית: "מררי הם דור השמד, ששתו מכוס המרירות והיגון – הם הגדולים והקדושים ביותר בכל הזמנים. כמו שאמרו חז"ל: דור של שמד – אין בריה יכולה לעמוד במחיצתם".
הרב ג'ייקובסון הוסיף בהתרגשות: "כל אחד מניצולי השואה הוא התגלמות של הקדושה הכי פנימית של כנסת ישראל. עצם המציאות שלהם – זה קידוש השם. פשוט להיות בנוכחותם זה קדוש, להביט בעיניהם זה חוויה אלוקית".
המסר לדורנו
המסר עמוק במיוחד בתקופתנו, כשאנו נפרדים מדי שבוע מניצולי השואה שהולכים לעולמם. "מאות דורות של יהודים מביטים בניצולים האלה ויש להם רק מילה אחת לומר: וואו! אתם ענקי העם, הדור הכי מופלא בהיסטוריה היהודית".
הרב הרחיב את המסר גם לקורבנות הטרור של ימינו: "כל המשפחות והקהילות שנרצחו בשמחת תורה, כל החיילים הקדושים – אין שייך להגיד עליהם 'נשיאת ראש' כי הם נמצאים במקום הכי עליון בשמיים ובארץ".
בני מררי היו אחראים על נשיאת הקרשים, העמודים, הבריחים – התשתית של המשכן. "אתם מעניקים לנו את היסוד, התשתית, אבן הפינה. בזכותכם כל העם קיים", מסכם הרב.
צפו בשיעור המלא, בתחילת הכתבה.