
לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד הוגשה ביום חמישי האחרון בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת התעופה אל על. הבקשה, שהוגשה על רקע מבצע 'עם כלביא' מול איום הגרעין האיראני, מעלה טענות מצד נוסעים שנתקעו בחו"ל עקב ביטול טיסות, כי החברה פעלה לכאורה בניגוד להתחייבויותיה בכל הנוגע לשיבוץ בטיסות חילוץ. כך דווח לראשונה ב-ynet.
המבקש, עורך דין בהכשרתו, טוען כי אל על התחייבה לשבץ את לקוחותיה שטיסותיהם בוטלו לפי מועד הטיסה המקורי, ורק לאחר מכן לפתוח את המכירה לציבור הרחב. אלא שלדבריו, "כאשר נקרתה בפניה ההזדמנות למכור כרטיסים במחירים מופקעים, הפרה אל על את התחייבותה ופתחה את מכירת הכרטיסים לציבור הרחב בטרם שיבצה את לקוחותיה הקיימים".
על פי הבקשה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אהרן טופר וגל רוזנפלד ממשרד טופר-רוזנפלד, המבקש רכש מבעוד מועד כרטיס טיסה מבוסטון לישראל ליום 26 ביוני 2025. טיסתו בוטלה ב-21 ביוני בעקבות סגירת המרחב האווירי, והוא נרשם לטיסת חילוץ בהתאם להנחיות החברה. אלא שכשהתברר לו כי אל על פתחה את מכירת הכרטיסים לקהל הרחב, רכש כרטיס חדש במחיר של 2,411 דולר.
עוד באתר:
לטענת המבקש, החברה הודיעה ביום 16 ביוני על ביטול הטיסות הסדירות ופתיחת רישום לטיסות חילוץ עבור נוסעיה ונוסעי סאן דור, תוך הבהרה כי סדר הרישום אינו משפיע וכי הקדימות תיקבע לפי מועד הטיסה המקורית, תוך מתן עדיפות למקרים הומניטריים בכפוף לאישורים.
עוד נכתב בבקשה: "לקוחותיה של אל על שהובטח להם שוב ושוב כי עד שיימצא לכל אחד מהם פתרון הם לא יידרשו להתחרות על מקומם עם נוסעים חדשים, גילו פתאום, ללא כל הכנה, כי טיסות אל על נפתחו למכירה לציבור הרחב".
המבקש ציין כי ביום 25 ביוני, בעודו ממתין לשיבוץ, הבחין בהודעה שפורסמה בעמוד הפייסבוק של החברה, ובה נאמר כי המכירה נפתחה לציבור הרחב, בעוד שלקוחות שטרם שובצו מתבקשים ליצור קשר עם מוקד השירות. "מוקדם יותר באותו היום, המתין המבקש למעלה משעתיים לנציג שירות – ללא כל מענה", נכתב.
על רקע זה, המבקש הבין כי עליו לפעול מיידית כדי לא לפספס את האפשרות לשוב לישראל בזמן. "הוא נדרש לפנות את דירתו עד ה-30 ביוני", נאמר בבקשה. הוא איתר כרטיסים ליום 29 ביוני במחיר של 650 דולר, אך העסקה לא הושלמה עקב קריסת אתר החברה, ככל הנראה בשל העומס הרב. לאחר שהאתר חזר לפעולה, נותרו רק כרטיסים בודדים בפרימיום, והוא נאלץ לשלם 2,411 דולר עבור כרטיס אחד, ו-5,048.5 דולר עבור כל בני משפחתו.
נמסר כי "עד מועד הגשת הבקשה, המבקש לא קיבל שיבוץ כלשהו לטיסת חילוץ".
מאל על נמסר בתגובה ל-ynet: "החברה תלמד את הבקשה עם קבלתה ותגיש את התייחסותה לבית המשפט כנדרש".