
שתי סערות השבוע בלייקווד:
אתמול, בשעת ערב, פרצה כאן סופת טורנדו מלווה בקולות וברקים וגשמי זעף שגרמה לשטף מים אדירים. מבעד החלון נשמעו שריקות הרוח והסערה, בחלק מהעיר אף נגרמו הפסקות חשמל. ולפתע נשמעו נקישות בדלת ביתי. חשבתי לי, מי מסתובב כעת ברחובות? פתחתי את הדלת ולמולי עומד יהודי ירושלמי העוסק ב'בתים ומזוזות', כלומר 'מבית לבית וממזוזה למזוזה' ומבקש עזרה למשפחתו. בדרך כלל, במקרה כזה, אני עומד מולו ע"י הדלת, שומע אותו לדקה, ונותן לו תרומה כלשהי. כי אם אני מכניס אותו הביתה, זה מפתח אצלו ציפיות, ולבסוף אולי יתאכזב (הלוואי ויהיה לי היכולת לא לאכזב אף פעם).
אבל הפעם, בגלל הסופה המשתוללת, הצעתי לו להיכנס הביתה ולשבת מעט עד יעבור זעם, הוא חייך וענה: בארץ התרגלנו לטילים בליסטיים… אז סופה כזו קטנה עלינו… אהבתי ואמרתי לו: לזה קוראים טיל של תגובה.
עוד באתר:
תגובתו העלתה בזכרוני משפט קבוע שהיה שגור בפיו של רבינו המגיד הירושלמי, רבי מרדכי דרוק זצ"ל וכך היה אומר: סבתא שלי הייתה אומרת 'גאָט זאָל אפ היטן פון וואס מ'קען זיך צו געוואוינען' – השם ישמור אותנו מפני מה שאפשר להתרגל אליו…
ולסערה האחרת:
רפאל קעניג – מחאת יחיד מול עולם של שתיקה
לייקווד איננה עיר של הפגנות. עצרות תפילה – כן. אבל מחאות והפגנות? כמעט ולא. למעט תופעה ושנה 'רפאל קעניג'.
רפאל הצדיק הוא פליט כת לב־טהור, לפי תיאוריו הוא עבר שם שבעה מדורי גיהנום מפני שסירב ללכת בתלם, הם הכריחו אותו לגרש את אשתו (שגם חיתנו אותו איתה בכפיה), וכדי שלא יהיה לו קשר כלשהו עם הקהילה רצחו את בתו הבכורה על המשבר.
בגלל או למרות מה שעבר, פיתח רפאל חושי צדק חדים, בתחילת הקורונה הוא היה הראשון שזעק חמס על בתי החולים שרוצחים את האזרחים והתריע נגד מתנדבי הצלה שפינו לבתי החולים למרות שראו מה שקורה שם.
לאחר מכן כשפיתחו את החיסון, הוא עמד מול אהלי ההזרקות עם שלטי מחאה, להתריע כי מחדירים באזרחים רעל.
וכעבור הקוביד השי"ת מזמן לו מדי שבוע פרשיה חדשה שמסעירה את נפשו הרגישה, אם זה מנהל שהעיף ילד באמצע הזמן, או אברך שמעגן את אשתו, או סב שאינו נותן לנכדיו, בני ביתו, לפגוש את אביהם הגרוש ועוד כהנה וכהנה.
הצד השווה שבהם, שבכולם הוא יוצא להפגין הפגנת יחיד, עם מגפון בידו וקולו רועם למרחקים, ואינו חת מפני איש, עד שאמרו 'אוי לו למי שפגע בו המלך' (קעניג).
כל זאת בנוסף לעובדה שהוא מבקר אצל כל המסכנים בעיר, אלמנות ויתומים ואנשים התקועים במעצר בית וכיו"ב.
ותוך כדי כל זה, הוא גם הספיק לתרום כליה במסירות נפש וכעת התחיל תהליך של תרומת כבד (ביקשתי ממנו, את הלב תשאיר).
הזכות והעונג הוא שלנו, שרפאל הצדיק סועד על שולחננו בשבתות וימים טובים וכך אני מעודכן בכל מה בעיר בלי מסננים.
סערת עלילת הדם המודרנית
ביום ראשון בבוקר קיבלתי שיחה מאחד העסקנים, הוא ביקש שאקליט הכרזה בקול דרמטי 'כמו הזעקות הירושלמיות' להזעיק את הציבור להפגנה סוערת ברחבת תחנת המשטרה, בעקבות מעצרו של אברך תמים עקב עלילת דם ולסיים עם 'איש בל יעדרררררר'.
שאלתי אותו אם הוא לא חושב שהמשטרה תעצור את הרכב ותחרים את הספיקער (רמקול בלע"ז)?. ענה לי: "זה לא לרכב, זה יישלח באימיילים, וואטסאפ, ובכל המדיות. היום זה אפקטיבי פי כמה".
הקלטתי והעברתי. והתקשרתי לחתני ר' אביש לבדוק מה הסיפור, הוא יודע בדרך כלל גם את הפרטים הקטנים המוסתרים מהציבור.
ובכן, מדובר באברך חמד, תימני יפה עיניים, עם 'סימנים' על פניו (כוונתי לתלתלי פאותיו הסדורות על לחייו), היושב באהלה של תורה כל ימיו, תלמיד הישיבה הגדולה דלייקווד מאז ולתמיד, אב לשמונה ילדים תימנים מלאי חן והדר.
ביום חמישי לקראת ערב, הוא נכנס עם רכבו לרחבת שטיפת רכב עצמית, וראה מרחוק בחור היספאני בן 16 רכוב על אופניים, הוא צפר לו כדי לשאול אם הוא רוצה לעזור לו לנקות את הרכב תמורת תשלום, דבר שמקובל כאן בעיר, הבחור התקרב אל החלון, הם שוחחו מספר שניות והגוי חיכה שהרכב יחלוף על פניו, הוציא את המכשיר הטמא ועשה תמונה של מספר הרכב.
את כל זה רואים מתועד במצלמות האבטחה של חנות מעבר לכביש, אך כמובן לא שומעים מה הם שוחחו.
השייגעץ הזה הוא שוהה בלתי חוקי, שכמו שאר אחיו ההיספאנים שהתפלחו דרך פירצה בעידן 'אובמה ביידן', ממתין זמן רב להזדמנות לקבל מעמד חוקי והוא החליט לנצל את ההזדמנות. לפי חוק ההגירה האמריקאי, מי שנפגע בארה"ב מאירוע פלילי או טרור, או שהיה קרבן לתקיפה לא חוקית על אדמת ארה"ב, יכול להגיש בקשת הגירה הומניטרית, על סמך אותו סבל שנגרם לו.
מיהר השייגעצל לעבר ניידת המשטרה הראשונה שנקרתה בדרכו, סיפר לשוטר שמישהו ניסה לחטוף אותו ואף הראה לו את תמונת מספר הרכב וכך יצאה העלילה לדרך, השוטר קיבל את דבריו ללא עוררין ומבלי לנסות להגיע לחקר האמת, פנה לשופט מחוזי שנתן לו צו מעצר חתום והשוטר יצא להשלים את המשימה, אם יש לשוטר את מספר הרכב יש לו את כל הנתונים הנדרשים.
וכאן הסתבכו העניינים. במקרה רגיל, אם שוטר עוצר יהודי, הוא מביא אותו קודם למעצר זמני בלייקווד, שם יש גישה לעסקנים, קשרים, אפשר להזיז דברים. אבל השוטר במקרה הזה פנה ישירות לשופט, ולכן האברך הובל אל הכלא המרכזי שבעיר הסמוכה טאמס ריווער. שם אין השפעה, אין גישה, אין עסקנות ואדרבה, יש שם שנאת ישראל מפחד של 'ילחכו הקהל את כל סביבותינו'.
הבעיה גדלה שבעתיים, מפני שהמעצר התרחש ביום חמישי בערב, וזה היה בדיוק ערב חג ה־4 ביולי שהוא יום העצמאות האמריקאי, כך שאין בתי משפט פתוחים עד יום שני, זאת אומרת רק בעוד 4 ימים יוכל לראות שופט ובינתיים ינמק בכלא.
ההפגנות עזרו כמו שהן עוזרות בארץ, תפוחי אדמה, מקווה שזה לא קלקל יותר משעזר.
ביום שני הובא בפני שופט. והנס הגדול – שהיו מצלמות אבטחה בסביבה שתיעדו את כל האירוע, גרסת הגוי היתה שהוא רדף אחריו והמצלמות הראו שלא מיניה ולא מקצתיה, גם בנו הילד שהיה ברכב איתו העיד שאביו לא יותר מאשר ביקש ממנו לעזור לו בניקוי הרכב תמורת תשלום. גם הוכח לשופט כי האיש מעולם לא קיבל דו"ח תנועה ואף לא דו"ח חניה (בבדיחותא: תימני או לא?).
העו"ד גם הודיע לשופט כי יש עשרת אלפים עידי אופי, היינו, רבבת תלמידי הישיבה הגדולה דלייקווד.
אני משער שהשוטר איבד את משרתו, ואני מקווה שהגוי ייתבע כעת על שניסה להעליל ולגרום עוול כ"כ מחפיר לאדם חף מפשע.
המסקנה שלי – תכלית
מיד אחרי הסיפור הזה, התקשרתי לבני שלומי וביקשתי שיזמין לי מצלמת רכב עם הקלטת אודיו, הייתי צריך לעשות את זה כבר מזמן, כי מקרים כאלו כבר קרו פה. זכורני לפני מס' שנים מול ביתי ברחוב מילער בלייקווד, אברך נסע לאט ופתאום גוי על אופניים התהפך מולו על הכביש והתחיל לצעוק שהרכב הפיל אותו והזעיק משטרה, למזלו של האברך, הייתה לו מצלמת רכב מובנית שמצלמת מבפנים ומבחוץ. והוא הראה לשוטר, שהגוי התפרץ מולו בכוונה ורק עשה את עצמו כאילו נפגע כדי לקבל הטבת ביטוח או הגירה כאמור.
מצלמה ברכב – זה לא מותרות, זה השתדלות. וזה רק לטובתך, כי אם היא לא לצידך, אתה לא חייב להציג אותה. אבל במקרים כעין אלו דלעיל, זה יכולה להציל את עולמך ושלוותך.
וטעימה מן הגליון:
מכירים את ידידנו ר' שלום בן רבינו הבאבא נחום כהן?, הוא מאיר את עירנו והשבוע נפגשנו בשמחת הנישואין של בת ידידנו הר' אהרן הלוי ריינר הי"ו והרציתי בפניו הסבר נפלא על 6 השינויים בין דברי בלק לבלעם לבין מה שבלעם אמר להקב"ה בחלום, ואז, ר' שלום הבריק ברעיון לימוד זכות על כלל ישראל, הפלא ופלא, צריך להכיר את ר' שלום כדי להבין כמה הווארט תואם את מידותיו.
בני ר' שלומי הי"ו הראה לי שתי מימרות של ר' יוחנן בענין בלעם, כ"א במסכת אחרת, והפליא להסביר איך הם משתלבים ביניהם ומרומזים בשם בעל המימרא וגם הטעמים מוכיחים על כך.
בלק מתעמר עם בלעם ואומר לו בזלזול 'ברח לך אל מקומך', מה טמון בכל מילה כאן, ואיך זה ר"ת 'בלע"ם' למרות שזה עם א'?
כל אלה ועוד חידושים נפלאים בתוך הגליון, הכל חדש תנור ראשון, טעמו וראו כי טוב.