
פרויקט תחבורה שאפתני יוצא לדרכו, כשהעבודות להקמת הקו הכחול של מטרונית השפלה מתחילות באופן רשמי. מדובר ביוזמה תחבורתית נרחבת, מהגדולות שנראו אי פעם בעיר ובאזור כולו – מערכת אוטובוסים מהירה שזוכה להעדפה ברמזורים ותשנה את כללי המשחק.
הקו הכחול, שעתיד להשתרע מראשון לציון ועד לתוך מטרופולין תל אביב, מתוכנן לעבור בין היתר גם דרך נס ציונה, רחובות וקריית עקרון. התכנית כוללת מערכת תחבורה ציבורית מתקדמת שתתאפיין בנתיבים ייעודיים, זמני הגעה קבועים, תדירות גבוהה והעדפה ברמזורים. כל אלה נועדו להביא לשיפור מהותי בחוויית הנסיעה עבור תושבי האזור והמבקרים בו.
בשלב הראשון של המיזם בתוך תחומי העיר ראשון לציון, יתפרס הקו לאורך של כ-15 קילומטרים לכל כיוון. התוואי יתבסס על צירי העדפה שיותאמו במיוחד לאוטובוסים, והוא יכלול 44 תחנות מתקדמות, מונגשות וחכמות. לצדן, יוקמו גם שבילי אופניים מוצלים, תשתיות תחבורתיות חדשות ורשתות חשמל שיותקנו בתת הקרקע.
עוד באתר:
על פי התחזיות, עם השלמתו, ישרת הקו הכחול כ-110 אלף נוסעים מדי יום, מה שיתורגם ללמעלה מ-30 מיליון נסיעות בשנה. בכך הוא צפוי לחולל מהפך של ממש, שיחבר את תושבי ראשון לציון והסביבה למוקדי תעסוקה, מוסדות חינוך, אזורי מסחר ואתרי שירות – באופן מהיר, יעיל וידידותי יותר לסביבה.
בעתיד צפוי להתווסף גם הקו החום, שעתיד להוות נדבך נוסף במערכת התחבורה החדשה. הקו החום יחצה את העיר ראשון לציון ממזרח למערב, תוך שהוא מקשר אותה לערים סמוכות כמו לוד, רמלה ובאר יעקב. במסלולו, באורך של כ-28 קילומטרים, הוא יעצור גם במוקדים מרכזיים וקריטיים כמו בית החולים אסף הרופא (שמיר) וכן מתחם העסקים האלף.
העבודות על הפרויקט מתוכננות להימשך עד לשנת 2028. במהלכן, יידרשו שינויים בהסדרי התנועה העירונית, שייכנסו לתוקף בהדרגה, בהתאם להתקדמות העבודות.
מדובר בפרויקט שעתיד להשפיע לא רק על אופן הנסיעה, אלא גם על חיי היום־יום של מאות אלפי תושבים במרחב העירוני של ראשון לציון והמרכז.