
במהלך ימי שלושת השבועות, ובעיקר מראש חודש אב ועד תשעה באב, נוהגים בעם ישראל מנהגי אבלות זכר לחורבן בית המקדש. אחד התחומים בהם נשאלות שאלות רבות הוא התחום הכלכלי: האם מותר לבצע עסקאות נדל"ן או לרכוש תכשיטים בתקופה זו?
הגאון הרב ברוך שרגא, התייחס לשאלות אלו בתוכניתו "ברוך שאמר", והביא את מקורות ההלכה והמנהג המנחים את הפסיקה.
לדבריו, ההנחיה הכללית נובעת מהשולחן ערוך שפסק: "מראש חודש אב עד התענית – ממעטין במשא ומתן ובבניין של שמחה".
עוד באתר:
הרב הסביר שכתבי הראשונים מצמצמים את האיסור למשא ומתן שיש בו שמחה מיוחדת, כדוגמת רכישת צורכי חתונה, בית חדש או תכשיטי פאר.
"כתבו התוספות במסכת מגילה, משא ומתן של שמחה – הכוונה לצורכי חופה וכדומה. אבל סתם משא ומתן – מותר. לעומת זאת, התוספות במסכת יבמות כתבו, שבכל מקום יש למעט כל משא ומתן יותר משאר ימות השנה".
הרב הדגיש כי למרות שיש מחמירים, פסיקת השולחן ערוך נוטה לאיסור רק בעסקאות בעלות אופי חגיגי, או כאשר המעשה מעיד על שמחה מיוחדת, כגון רכישת בית לילד מתחתן או שיפוץ לצורך רווחה ועיצוב.
"אם אדם מחתן את הבן שלו, בונה לו בית, קונה לו דירה, מסדר לו דירה – אסור", אמר הרב שרגא. "וכן, בניין שהוא עשוי רק ליופי ולרווחה – זה כמו בניין של שמחה. לכן, לא צובעים את הדירה מראש חודש אב וכיוצא בזה".
אולם כאשר מדובר בעסקת נדל"ן רגילה – במיוחד בשוק לחוץ ותחרותי – ההיתר ברור: "מי שרוצה לקנות דירה או לחתום חוזה על קניית דירה – פשוט שמותר", פסק הרב. "כיוון שבדרך כלל מחירי הדירות עולים מיום ליום. ועוד – אם הוא רוצה דירה מסוימת, ואם לא יקנה – ייתכן מאוד שמישהו אחר יקדים אותו. לכן בזה – מותר".
בנוגע לרכישת תכשיטים, התמונה מעט שונה. כאן מדובר בפריטים הנתפסים כהבעת שמחה אישית ופאר – ולכן הכלל נוטה להחמיר.
"לקנות תכשיטים של זהב וכסף – הם דברים שמשמחים את האדם", הסביר הרב. "ולכן ודאי שראוי להימנע".
אבל גם כאן קיימים חריגים: "אם במקרה יש חשש שיעלו המחירים, או שלא יוכל להשיג את התכשיטים האלה אחרי תשעה באב – מותר לקנות אותם גם בימים אלו".
לסיכום, ההלכה מבחינה בין פעולות בעלות אופי של שמחה לבין צרכים דחופים ומעשיים. בעוד ששיפוץ קוסמטי או רכישת תכשיטים מיותרים נחשבים למותרות שיש להימנע מהן – רכישת דירה או פעולות נדל"ן הכרחיות מותרים גם בימים אלו. ההיגיון שבבסיס ההבחנה הוא מניעת הפסד והצורך הממשי של האדם.
האזינו לשאלה ולתשובה המלאות מתוך 'ברוך שאמר' ב'קול חי':