
עסקת טכנולוגיה בסדר גודל נדיר נחתמה היום (שני), כשהחברות טסלה וסמסונג אלקטרוניקה מאחדות כוחות סביב ייצור שבבים חדשניים. מדובר בפרויקט בהיקף של כ-16.3 מיליארד דולר, שיוביל לייצור הדור הבא של שבבים חכמים עבור מכוניות אוטונומיות ורובוטים דמויי אדם.
אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, חשף בפרסום ברשת X כי המפעל החדש של סמסונג בטיילור, טקסס, יעסוק בבלעדיות בהפקת שבב ה-AI6 – שבב מהפכני שמהווה שלב נוסף בפיתוח מערכות בינה מלאכותית לכלי רכב ולרובוטיקה הומנואידית.
במילותיו של מאסק: "אי אפשר להפריז בחשיבות האסטרטגית של המהלך", והוסיף כי "טסלה תסייע לסמסונג למקסם את יעילות הייצור". בהצהרה נוספת שפרסם, התייחס גם למחויבותו האישית ואמר: "אני עצמי אלך על הקו כדי להאיץ את ההתקדמות".
עוד באתר:
העסקה צפויה להעניק לסמסונג יתרון חשוב מול המתחרה הגדולה TSMC הטייוואנית, שזכתה בשנים האחרונות לחוזים עם ענקיות כמו גוגל – על חשבון סמסונג, שסבלה מקשיים בתחום התפוקה. אמנם סמסונג הייתה אמונה בעבר על ייצור שבבי ה-AI4 של טסלה, אך חוזה ה-AI5 חמק ממנה ועבר לידי TSMC.
על פי מאסק, הסכום האדיר עליו הוסכם – 16.5 מיליארד דולר – הוא רק "המינימום ההכרחי", והוא צופה כי הפקת השבבים בפועל תהיה בהיקף גדול אף יותר.
שבב ה-AI6 החדש מיועד להיבנות בטכנולוגיית 2 ננומטר בלבד, ויכיל עד 50 מיליארד טרנזיסטורים על גבי שטח קטן כגודל ציפורן – הישג הנדסי חסר תקדים בתעשיית המוליכים למחצה, שמאפשר חישוב מהיר וביצועים מתקדמים במיוחד.
מאסק ציין כי הקרבה הגיאוגרפית למפעל החדש מהווה יתרון אישי עבורו, ואמר: "המפעל החדש ממוקם בנוחות לא רחוק מהבית שלי".
לצד הפן העסקי, העסקה משתלבת עם האסטרטגיה הלאומית של ארצות הברית. מדובר במהלך שמתחבר למדיניות הפדרלית שנקבעה במסגרת חוק השבבים והמדע משנת 2022 – חקיקה שמטרתה להחזיר את תעשיית השבבים לתוך גבולות ארה"ב ולצמצם את ההסתמכות על ייצור חוץ.
המפגש בין שתי ענקיות הטכנולוגיה, בשילוב ההקשר הגלובלי והלאומי, עשוי לשנות את פני התחום כולו – ולהציב את טסלה וסמסונג בחזית הפיתוח העולמי.