צילום: נתיבי ישראל

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב, הנחתה את חברת חוצה ישראל להתחיל בתכנון ראשוני להקמת נתיבים עיליים לאורך כביש 6. לדברי השרה רגב: "כמו במדינות המתקדמות בעולם – גם אצלנו, נתיבי תנועה יכולים להתפתח לגובה. נמשיך לחבר את ישראל, גם בקומה השנייה!"

הפרויקט המהפכני, הראשון מסוגו בארץ, כולל הקמת קומה נוספת של כביש מעל תוואי הכביש הקיים, במטרה להפחית את עומסי התנועה בכביש 6 וברשת הכבישים הסמוכים לו. זאת, בלי לגזול עתודות קרקע נוספות מעבר לאלה שכבר משמשות את הכביש היום. יתרונות נוספים הם הליכי אישור קצרים יחסית, וחיסכון בהנחת תשתיות תומכות. אשר כבישים עיליים דומים פועלים בהצלחה במדינות עתירות תנועה ובהן ארה"ב, יפן ואיחוד האמירויות.

הפרויקט כולל קומה נוספת של כבישים דו-מסלוליים ודו-נתיביים, לצד נתיב ייעודי לתחבורה ציבורית ושיתופית. בהתאם לממצאי בדיקה ראשונית של חברת חוצה ישראל, בשלב הראשון הפרויקט יתמקד במקטעים העמוסים ביותר, שבהם תוספת הנתיבים צפויה להביא להקלה משמעותית: בכיוון דרום, ממחלף באקה-ג'ת למחלף חורשים, לאורך כ-32 קילומטרים; ובכיוון צפון, ממחלף נחשונים למחלף אייל, לאורך כ-16 קילומטרים.בסך הכול יוקמו כ-48 קילומטרים של נתיבי נסיעה עיליים חדשים ומהירים, הצפויים לשפר את הנגישות התחבורתית בישראל באופן משמעותי.

משרד התחבורה באמצעות חברת חוצה ישראל ביצע בדיקת היתכנות ראשונית לפרויקט, שכללה בחינה של עלויות הקמה, ניתוח ההשפעה על עומסי התנועה ותועלות הפרויקט בטווח הארוך. כעת, יוצאת החברה לשלב הבא בפרויקט הכולל תכנון סטטוטורי והנדסי ראשוני, בעלות של כ-3 מיליון שקלים

על פי הבדיקה הכלכלית הראשונית, אומדן עלות הפרויקט הוא כ-5 מיליארד שקלים.

התועלות הצפויות למשק הן רבות וכוללות חיסכון של כ-36,000 שעות נסיעה ביום וגידול של פי שניים במהירות הנסיעה, הן בכביש 6 והן ברשת הכבישים הסמוכים לו. התועלת השנתית למשק במהלך 30 שנות הזיכיון מוערכת בכ-110 מיליון שקלים לשנה, וכ-3.3 מיליארד שקלים במהלך כל תקופת הזיכיון.

זהו מהלך תחבורתי חדשני וראשון מסוגו בכביש 6, עורק התחבורה המרכזי במדינת ישראל, המשרת כ-260 אלף כלי רכב ביממה ומספק נסיעה מהירה, ישירה וללא רמזורים, מהגליל המערבי ועד למזרח הנגב. הפרויקט צפוי להביא להפחתה משמעותית בעומסי התנועה, לספק גישה נוחה ומהירה מהפריפריה למרכז הארץ ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית ושיתופית. בנוסף להפחתת עומסי התנועה, הנתיבים העיליים יאפשרו שילוב שימושים, בהם הוספת שבילי אופניים, התקנת לוחות סולאריים, הצבת שטחי פרסום ותשתיות נוספות.

פרויקט הנתיבים העיליים מצטרף לשורת פרויקטים נוספים המתבצעים לאורך כביש 6, בהם הרחבת המקטע המרכזי של הכביש לאורך כ-60 קילומטרים הנמצא בשלבי ביצוע מתקדמים והארכות כביש 6 צפונה ודרומה. עם השלמת ההרחבות הצפונית והדרומית, יתארך הכביש מ-188 קילומטרים כיום ליותר מ-220 קילומטרים רצופים של נסיעה מהירה, ישירה וללא רמזורים, מהגליל המערבי ועד למזרח הנגב.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "אני שמחה להוביל מהלך תחבורתי מהפכני וראשון מסוגו בישראל – הקמת נתיבים עיליים בכביש 6, עורק התחבורה המרכזי של המדינה. זהו פתרון יצירתי וחכם שמאפשר להכפיל את קיבולת הכביש בלי לפגוע בנוף, בטבע ובעתודות קרקע יקרות ערך. המיזם הזה יסייע בהפחתת עומסי התנועה, יקצר את זמני הנסיעה ויביא בשורה של ממש לתושבי הצפון, המרכז והדרום. כמו במדינות המתקדמות בעולם – גם אצלנו, נתיבי תנועה יכולים להתפתח לגובה. אנחנו ממשיכים לחבר את ישראל, גם בקומה השנייה!"

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים,משה בן זקן: "הקמת הנתיבים העיליים בכביש 6 היא ביטוי מובהק לחשיבה מחוץ לקופסה ולהובלה תחבורתית פורצת דרך, בהובלתה של שרת התחבורה מירי רגב. מדובר בפתרון מתקדם שמאפשר להרחיב את קיבולת הדרך במסדרון תחבורתי עמוס במיוחד, בלי צורך בהפקעות משמעותיות ופגיעה בשטחים הפתוחים. התוכנית כוללת שילוב בין תחבורה פרטית, ציבורית ושיתופית, לצד תשתיות ירוקות וחכמות. משרד התחבורה ימשיך לפעול לקידום תכנון וביצוע מהיר של פרויקטים חדשניים שיביאו לשיפור דרמטי בחיי היומיום של אזרחי ישראל."

מנכ"ל חברת חוצה ישראל, דן שנבך: "אני מברך על תחילת התכנון בפרויקט הנתיבים העיליים בכביש 6, כביש אשר מהווה עורק התחבורה הראשי של מדינת ישראל ומשרת מאות אלפי כלי רכב מידי יום. הפרויקט מהווה בשורה של ממש, שיביא להפחתה משמעותית בעומסי התנועה, יקצר את זמני הנסיעה ויציב את ישראל בשורה אחת עם המדינות המתקדמות בעולם בתחום התחבורה.











עוד כתבות שיעניינו אותך

"איפה החמלה שלך?"

מאמינים שהפצ"רית במצוקה נפשית? צפו בעימות הסוער

נתי שולמן
להאיר מתוך חשכה

תיעוד מצמרר: ששת החטופים בהדלקת נרות חנוכה בשבי

פנחס בן זיו
רעות שבעה נפשי

נפגעים רבים בפיגוע טרור רצחני נגד יהודים באוסטרליה

פנחס בן זיו
מטלטל ומצמרר

תיעוד: החטוף מקבל שם יהודי ומצטרף לשירת 'אני מאמין'

פנחס בן זיו
היה שווה?

הסכום הענק שקיבלו שלושת עצורי המחאה ביהוד

נתי קאליש
האזינו לשיחה התקיפה

הרבי מסאטמר נגד ברסלב: “דרך מסוכנת; במיוחד לבחורים”

פנחס בן זיו
צפו

בן גביר מגיב לתרגול חטיפתו: "אני לא מפחד"

אבי יעקב
צפו

תיעוד מטורף: גיבור מזנק על המחבל באוסטרליה

פנחס בן זיו
בחותמו

אפקט דאנינג-קרוגר: לא מבין בכשרות? אל תדבר

הרב יוחנן רייכמן
הכל על השולחן

הצטרפו כעת: נפתלי קמפה משיק אלבום חדש ב'מוצ"ש חי'

חיים קורץ
אסון בירושלים

שייח ג'ראח: בן 50 קפא למוות בשלולית ברחוב

אבי יעקב
צפו

דובר צה"ל מאשר רשמית את החיסול ומפרסם תיעוד

קובי פינקלר
לצפייה מלאה

כעת במלחינים 4: אביו של הזמר המפורסם מפתיע באולפן

המלחינים
הסודות מאחורי הקלעים

מנחם טוקר ומנהל התזמורת חשפו פדיחות

מנחם טוקר
שומר החומות 2?

בחורי ישיבה תקפו ערבייה? קריאות לטרור ביפו

פנחס בן זיו
"האשכנזים לא ישמעו לי"

מרן קורא לשינוי בישיבות: "למה לבטל תורה בגלל חנוכה"

פנחס בן זיו
צפו

תיעוד חדש חושף: חמאס תכנן לחטוף את השר בן גביר לעזה

פנחס בן זיו
לצפייה מלאה

כל עוד הבור מלא מים; הנחשים לא יכולים להזיק

הרב ברוך רוזנבלום
לאורך הלילה

בדאגה גוברת: הורחבו החיפושים אחרי הצעיר החרדי הנעדר

אבי יעקב
צפו

בך בטחו: תיעוד מיום ההצלה בבני ברק

נתי קאליש