
רשות המסים פרסמה נתונים מעניינים על ענף הרכב לשנת 2024, מהם עולה תמונה מפתיעה: למרות היותה שנת מלחמה, נרשמה פעילות גבוהה במיוחד בשוק. בסך הכל, יובאו לישראל 336.4 אלף כלי רכב, המהווים גידול של 14.4% בהשוואה לשנת 2023. מתוכם, 325.9 אלף היו רכבי נוסעים. נתון זה הופך את 2024 לשנה השנייה הכי טובה מבחינת יבוא כלי רכב בתולדות המדינה, שנייה רק לשנת 2016.
היבוא המוגבר בשנת 2024 נבע ממספר גורמים משולבים. ראשית, השוק החל להתאושש מהשלכות המלחמה. בנוסף, היבואנים הסתגלו לקשיי ההובלה שנוצרו בעקבות תקיפות החות'ים בים האדום. גורם מכריע נוסף היה הרצון של היבואנים להקדים את היבוא לפני העלאות המסים שתכנן משרד האוצר לשנת 2025. כתוצאה מכך, שליש מכלל היבוא השנתי התרכז בחודש דצמבר לבדו, כאשר חלק ניכר ממנו היו רכבים חשמליים.
לצד הגידול המרשים בכמות הרכבים, נרשמה יציבות מפתיעה בשווי הכולל של היבוא. ערך הרכבים המיובאים הסתכם ב-25.4 מיליארד ש"ח, עלייה ריאלית של 1.4% בלבד, למרות הגידול של 14.4% במספר הרכבים. תופעה זו מוסברת על ידי ירידה בעלויות ההובלה והביטוח, ובמקביל, כניסתם לשוק של כלי רכב חשמליים זולים יותר, בעיקר מתוצרת סינית, שהורידו את הערך הממוצע של כל רכב מיובא.
עוד באתר:
בשנת 2024 המשיכה הממשלה במגמה של צמצום הטבות המס על רכבים בעלי מערכות הנעה מתקדמות. לאחר שבוטלה ההטבה לרכב היברידי רגיל ב-2022, בוטלה ההטבה גם לרכב היברידי נטען ב-2024. גם מס הקנייה על רכבים חשמליים עלה מ-20% ל-35% באותה שנה. למרות זאת, יבוא כלי הרכב המתקדמים המשיך לצמוח. בפעם הראשונה, יותר ממחצית מרכבי הנוסעים שנרשמו היו רכבים היברידיים, פלאג-אין או חשמליים, שהיוו יחד 51.3% מהשוק (25.4% חשמלי, 23.4% היברידי לא נטען ו-2.5% היברידי נטען).
הגידול הניכר בייבוא כלי רכב מתקדמים, ובמיוחד חשמליים, משקף מגמה עולמית של מעבר לאנרגיה ירוקה יותר. בישראל, מגמה זו קיבלה תאוצה בשנים האחרונות, גם בגלל התחרות הגוברת מצד יצרנים סיניים שהציעו רכבים במחירים נמוכים יחסית. על אף שרשות המסים מצמצמת את התמריצים, נראה שהביקוש לרכבים אלו ממשיך לעלות, והם תופסים נתח שוק הולך וגדל על חשבון רכבי הבנזין והדיזל המסורתיים.