
נתונים חדשים ממשרד הביטחון, שהגיעו לאחר בקשת חופש מידע שהוגשה על ידי חדשות 12 יחד עם התנועה לחופש המידע, חושפים כי ישראל העבירה לרצועת עזה במשך שמונה שנים, מ-2015 עד 2023, למעלה ממיליון משאיות סחורה – חומרים שסייעו לחמאס להתעצם, לשלוט ברצועה ולבנות את תשתיות הטרור שלו, כולל מערך המנהרות התת-קרקעי העצום. הנתונים ממחישים את ממדי מדיניות "כסף תמורת שקט" שניהלה ישראל.
על פי הנתונים, כ-117 אלף משאיות סחורה נכנסו לעזה מדי שנה בממוצע, כולל מזון, ציוד רפואי, בעלי חיים, ציוד תקשורת, דלק וגז. בין היתר, נכנסו כ-90 אלף משאיות מלט, 21 אלף משאיות ברזל, 11 אלף משאיות ציוד תשתיות ו-382 אלף משאיות אגרגטים (חצץ לבנייה) – כשליש מכלל המשאיות שהגיעו מישראל. חומרים אלו שימשו את חמאס, בין היתר, לבניית רשת המנהרות התת-קרקעיות, שהפכה לסמל כוחו הצבאי של ארגון הטרור.
"השלטון של חמאס התחזק בעקבות הקשרים הכלכליים עם ישראל", אמר לחדשות 12 יצחק גל, מומחה לכלכלת המזרח התיכון ממרכז דיין. לדבריו, חמאס ניהל מערכת גבייה מתוחכמת, שבה הציב מחסומים כקילומטר ממעברי הגבול וגבה מס על כל טון סחורה שנכנס לעזה. "כל חומרי הבנייה למנהרות לא יוצרו בעזה – אין שם מפעלי מלט. הכול הגיע מישראל או ממצרים, וחמאס קיבל עדיפות ראשונה על החומרים", הוסיף גל.
עוד באתר:
יוחנן צורף, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), הדגיש כי למרות התפיסה הציבורית של "מצור" על עזה, המציאות הייתה שונה. "ישראל הטילה מצור ביטחוני, אבל מבחינה כלכלית אפשרה כניסת סחורות כמעט ללא מגבלות כדי למנוע משבר הומניטרי. עזה הייתה תלויה כמעט לחלוטין בישראל מבחינה כלכלית", הסביר. לדבריו, הסחורות כללו כמעט הכול – ממזון וירקות ועד חומרי בנייה – והגיעו ישירות מישראל או דרכה.