
המשנה ליו"ר לשכת עורכי הדין עו"ד יוסי ויצמן אירח בתכניתו 'שטח משפטי' את עו"ד אשר רוטבאום לשיחה מרתקת על תקלות בטיסות. השיחה התחילה בסיפור חריג על טיסה לברלין שבה תקלה במערכת לחץ האוויר גרמה לנוסעים לדימומים מהאוזניים. בעוד שעו"ד ויצמן הביע דאגה ואמר: "רק מזה ששמעתי את האירוע כבר כואבות לי האוזניים", עו"ד רוטבאום הסביר כי מקרים כאלו, גם אם הם קיצוניים, אינם בלתי אפשריים.
לדברי עו"ד רוטבאום, דיני הנזיקין הכלליים אינם חלים במקרים של פגיעה בטיסה, והיחסים בין הנוסעים לחברת התעופה מוסדרים באמצעות אמנת מונטריאול. אמנה זו קובעת, בין היתר, כי תקופת ההתיישנות להגשת תביעה בגין נזקי גוף היא שנתיים בלבד מיום הטיסה, ולא שבע שנים כמו במקרים אחרים. לדבריו, "חשוב בהקשר הזה להזדרז ולא להמתין, כי גם כשאנשים חושבים שמצויים במטריה, שזה שבע שנים כמו בעולם הנזיקין הקלאסי".
במהלך השיחה, עו"ד רוטבאום התייחס למקרים מסוכנים נוספים שבהם טיפל. הוא סיפר על נוסע צעיר שלקה בליבו במהלך טיסה ומת בשל היעדר ציוד החייאה במטוס, וגם על מקרים של כוויות קשות מ"משקאות רותחים". "אני רואה לא מעט מקרים שמגיעים אליי למשרד שנוסעים נכווים בכוויות קשות מאוד, כאשר הם מבקשים משקה חם לשתות לילדים אפילו", אמר. הוא המליץ לנוסעים להימנע לחלוטין משתיית משקאות חמים במהלך טיסות כדי למנוע כוויות.

עוד באתר:
עו"ד רוטבאום הדגיש את החשיבות של תיעוד ודיווח על כל אירוע, גם אם הוא נראה שולי. הוא סיפר על מקרה שבו מזוודה קלה נפלה על ראשו של נוסע ולא גרמה לו לנזק מידי. אולם, לאחר מכן, התפתח אצלו דימום תוך-גולגולתי שסיכן את חייו. "כאשר הוא הגיע לתביעה נגד חברת התעופה, חברת התעופה התכחשה לאירוע", הסביר עו"ד רוטבאום, והוסיף: "לכן הטיפ שלי הוא במקרה, גם אם קרה לכם המקרה הקל ביותר… ללכת ולדווח לדייל, תגידו, תרשום את זה, גם אם זה נראה לכם הדבר הכי פשוט".
העצה העיקרית של עו"ד רוטבאום למאזינים היא לא להקל ראש באף תקלה, גם קטנה, ולתעד כל אירוע: "אם אתם יכולים לצלם או לתעד או כל דבר אחר, ואם נראה לכם שהדייל לא מדווח, אז בוודאי שתתעדו את זה בעצמכם, כדי שבמידה ויהיה איזה אירוע או איזה משהו שיתפתח חלילה, יהיה לכם תיעוד לדבר". מסקנות אלו עשויות להוות כלי עזר משפטי חיוני לכל נוסע.
האזינו לשיחה המלאה מתוך 'שטח משפטי' ב'קול חי':