
הערב חשפנו ב'אמס' כי מולדובה חתמה על הסכם שאמור היה לאפשר את טיסות החסידים לקישינב בדרכם לאומן. כעת אנו מפרסמים, כי מולדובה מתנהלת בצורה לא הגיונית, והכניסה להסכם סעיפים לא הגיוניים.
מולדובה דרשה כ 10 מיליון שקלים בכדי לאשר נחיתת צ'ארטרים בקישינב, ישראל נענתה, ואישרה את העברת הסכום. לאחר מכן, היא דרשה מכתב מאוקראינה בו היא מאשרת רישמית את כניסת החסידים. אוקראינה סירבה להוציא מכתב כזה עד שנתניהו ישוחח עם זלנסקי.
לאחר לחץ רב שהופעל על מולדובה, היום היא חתמה על הסכם, שכבר נחתם בסוף השבוע שעבר על ידי ישראל. אלא שכעת מתברר שהיא פשוט מנסה לסחוט את ישראל בלי בושה.
עוד באתר:
חשוב להבין, התקציב של ה 10 מיליון שקל רובו נועד לרכוש ציוד להאנגר שישמש את החסידים. הציוד היה אמור להישאר בידי ישראל ולשמש לשנים הבאות. במסמך שהם השיבו הם מבקשים שהציוד יישאר לעצמם, וכתבו באופן מפורש שגם בשנה הבאה יתחילו משא ומתן, מה שאומר שהם ינסו להמשיך לסחוט את ישראל על גבם של חסידי ברסלב.
בנוסף הם כתבו שהם "שומרים לעצמם את הזכות לבטל את ההסכם", והם "דורשים שהכסף מישראל יעבור מיידית", למרות שהם יודעים שאין מדינה בעולם שאין לה מנגנון העברת כספים. "זה חוסר אמון, כמעט עולם תחתון" אומר עסקן בכיר ששוחח היום עם המולדובניים.
"המולדובניים פשוט מרמים כל הזמן, הם פשוט משפילים את הישראלים מאד" הוא מוסיף. "די ברור שהם כבר קרעו את החבל, ולא יהיה הסכם".
עוד אנו חושפים כי גם במשרד החוץ זועמים על המולדובניים. "יש בישראל כ 15 אלף עובדים זרים ממולדובה, אולי נשלח להם חזרה כמה אלפי עובדים שילמדו אותם עברית, הם כנראה לא מבינים אותנו נכון" אומר בכיר במשרד החוץ.
"הכעס שלנו עליהם הוא עצום, אין דרישה של מולדובה שלא נעננו לה בחיוב, רק לא כדי לתת להם תירוצים, ובסוף הם פוצצו את זה" מוסיף הבכיר. "ישראל חתמה על ההסכם שקיבלה ממולדובה כמו שהוא, ובכל אופן לקח להם 3 ימים להגיב וגם אז הם החזירו את ההסכם שלהם מלא הערות כאילו הם מגיבים להסכם שישראל הכינה".
"הסיפור הזה של התשלום למולדובה גורם לסחטנות ולמשברים בכל מקום" אומר לנו העסקן הבכיר שישב עם המולדובניים במשך חודשים. "עכשיו אנו עובדים להסיט את הטיסות ליעדים אחרים".
המשמעות בפועל של קריסת ההסכם היא שיהיו פחות צ'ארטרים. קישינב זו העיר הכי קרובה לאומן שאפשר לנחות בה. ברגע שהמרחק מכפיל ואף משלש את עצמו, לא ניתן להוציא את אותו מספר טיסות, מה שאומר שחסידים רבים יצטרכו למצוא דרכים אחרות להגיע לאומן.