
עיריית ירושלים, צוות תחבורה לירושלים, חברת מוריה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, אגף החשב הכללי ומשרד האוצר הודיעו על תחילת העבודות להקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה במרכז העיר, שצפוי לשנות את פני התחבורה בירושלים. החל מיום שני, כ"ב באלול תשפ"ה, יחלו עבודות ברחובות המלך ג'ורג' ושטראוס, בקטע שבין רחוב בן יהודה לרחוב הנביאים, שייסגר לצמיתות לתנועת כלי רכב ותחבורה ציבורית.
העבודות, שיתבצעו בשני שלבים, כוללות כריית מנהרה באורך 2 ק"מ בצומת יפו-שטראוס והנחת מסילות חדשות. בשלב הראשון תבצע חברת מוריה העתקת תשתיות תת-קרקעיות, הקמת פורטל כניסה למנהרה ברחוב שטראוס ושדרוג סביבתי, הכולל מדרכות, תאורה, ריהוט רחוב ונוי. בשלב השני יונחו המסילות, יוקמו תחנות חדשות ויותקנו מערכות רכבתיות מתקדמות.
הסדרי התנועה החדשים כוללים שינויים משמעותיים: רחוב המלך ג'ורג' בין שמואל הנגיד לבן יהודה ייועד לתחבורה ציבורית בלבד, כאשר כלי רכב פרטיים יוסטו לרחוב שמואל הנגיד. הקטע בין שטראוס לשמואל הנגיד ייסגר לתנועה, וקווי האוטובוסים ינותבו לרחובות עליאש ושמואל הנגיד. נגישות להולכי רגל ולעסקים תישמר לאורך כל תקופת העבודות, וחניון חלופי יוקם ברחוב המעלות כתחליף לחניות שיבוטלו.
עוד באתר:
הקו הכחול, שצפוי לשרת כ-250 אלף נוסעים ביום, יכלול 24 ק"מ של מסילות ו-40 תחנות, ויחבר שכונות מרכזיות בעיר בשלושה מסלולים שונים: גילה-רמות, מלחה-הר הצופים וגבעת המטוס-הדסה עין כרם. הקו יצטרף לקו האדום ולקו הירוק, ויחד הם ירכיבו את רשת הרכבות הקלות הראשונה והמתקדמת בישראל, שתשפר משמעותית את התחבורה הציבורית בעיר.
כחלק מהשינויים, יופעלו צירי תחבורה ציבורית חלופיים: ציר מזרחי דרך רחובות דוד המלך, שלמה המלך, שבטי ישראל והנביאים, וציר מערבי דרך רחובות שמואל הנגיד, בצלאל, עליאש וכי"ח. הציבור יעודכן על השינויים באמצעות דיילים, מודעות, עלונים ופרסומים דיגיטליים, במטרה להקל על ההסתגלות.
לאחר השלמת העבודות, רחובות המלך ג'ורג' ושטראוס יהפכו למדרחוב המשלב רכבת קלה, בדומה למודל של רחוב יפו. הקו האדום ימשיך לפעול כרגיל, והפרויקט צפוי להפוך את מרכז ירושלים לנגיש וידידותי יותר לתושבים, תוך שיפור הקישוריות התחבורתית.