
שנת 2025 עוד לא הסתיימה, אך כבר עכשיו היא נרשמת כשנה הקטלנית ביותר בחמש השנים האחרונות בתאונות דרכים שבהן היו מעורבים אוטובוסים ואוטובוסים זעירים. לפי נתוני הרלב"ד שפורסמו על ידי עמותת אור ירוק, נכון ל-15 באוקטובר 2025, נהרגו 33 בני אדם בתאונות מסוג זה – לעומת 23 הרוגים בלבד בכל שנת 2024. מדובר בעלייה של 43% במספר ההרוגים, והפער עוד עלול להתרחב עד סוף השנה.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מתריע: "אוטובוסים הם כלי רכב בסיכון גבוה למעורבות בתאונת דרכים בשל הגודל, המהירות ומספר הנוסעים הרב. תמונת המצב היא שנהגים רבים עובדים שעות רבות מעל המותר בחוק – בעייפות, בשחיקה ובתשישות גדולה – והדבר עלול גם לעלות בחיי אדם".
לדבריו, הפתרון חייב להגיע ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, שצריך להוביל רפורמה מקיפה בתחום הסעת ההמונים. "יש לחייב הימצאות טכוגרף דיגיטלי כמערכת חובה בכל אוטובוס כדי למנוע מצב בו נהגים יעבדו שעות רבות מעל המותר בחוק. יש להגביר את הפיקוח על הנהגים ולוודא כי אנחנו מייצרים נהגים מקצועיים שיהוו דוגמה לשאר הנהגים בכביש ויובילו אותנו בשלום בכל נסיעה. כאשר הנוסעים ירגישו בטוחים יותר – הם גם יבחרו לנסוע יותר באוטובוס".
עוד באתר:
תמונת מצב בערים הגדולות – 2024
ירושלים: 77 אוטובוסים היו מעורבים בתאונות, מתוכם 3 בתאונות קטלניות ו-34 בתאונות קשות. בעשור האחרון: 1,008 תאונות, מהן 30 קטלניות ו-336 קשות.
תל אביב-יפו: 69 אוטובוסים היו מעורבים בתאונות, 4 מהן קטלניות ו-24 קשות. בעשור האחרון: 900 תאונות, 29 קטלניות ו-254 קשות.
חיפה: 25 תאונות, מהן אחת קטלנית ו-6 קשות. בעשור האחרון: 341 תאונות, 25 קטלניות ו-87 קשות.
באר שבע: 19 תאונות, אחת קטלנית ואחת קשה. בעשור האחרון: 199 תאונות, 7 קטלניות ו-55 קשות.
אשדוד: 12 תאונות, אחת קשה. בעשור האחרון: 134 תאונות, 5 קטלניות ו-32 קשות.
חולון: 11 תאונות, אחת קטלנית ואחת קשה. בעשור האחרון: 168 תאונות, 7 קטלניות ו-39 קשות.
בת ים: 11 תאונות, 6 מהן קשות. בעשור האחרון: 194 תאונות, 7 קטלניות ו-65 קשות.
בני ברק: 10 תאונות, 5 מהן קשות. בעשור האחרון: 182 תאונות, 5 קטלניות ו-47 קשות.
פתח תקווה: 9 תאונות, אחת קטלנית ואחת קשה. בעשור האחרון: 148 תאונות, 8 קטלניות ו-31 קשות.
כפר סבא: 9 תאונות, 2 מהן קשות. בעשור האחרון: 49 תאונות, 11 מהן קשות.
הגודש בכבישים – נזק של מיליארדים
לפי נתוני משרד האוצר שהגיעו לידי עמותת אור ירוק, עלות הגודש בכבישים נאמדת בכ-25 מיליארד שקלים בשנה.
נסיעה של 10 ק"מ בתל אביב-יפו אורכת 56 דקות בשעת שיא לעומת 25 דקות בשעת שפל – פער של 31 דקות.
בירושלים, נסיעה דומה אורכת 47 דקות בשעת שיא ו-26 דקות בשעת שפל – פער של 21 דקות.
תקציבי ענק – אך הציבור לא עולה לאוטובוס
למרות שתקציב הסובסידיה לתחבורה הציבורית בישראל זינק פי ארבעה בעשור האחרון, מספר הנוסעים גדל רק בשוליים.
באוצר מציינים: "היו השקעות אדירות בתוספות שירות בשנים האחרונות, ולמרות תקציבי הענק – גידול הנוסעים הממוצע הוא נמוך מגידול האוכלוסייה".
התחבורה הציבורית בישראל מתבססת בעיקר על אוטובוסים, שמבצעים 83.6% מהנסיעות. הרכבת מבצעת 7.6% מהנסיעות, רכבת קלה: 6.5% ומטרונית עם 2.2% בלבד.