
בתוכנית הבוקר 'התעוררות', התייחס ידידיה מאיר ליום ההילולא של האדמו"ר מפיאסצנה, רבי קלונימוס קלמן שפירא, איש החינוך הגדול שנרצח בשואה ותיאר כיצד הרבי נלכד בגטו ורשה, סירב לברוח ורצה להישאר עם חסידיו ותלמידיו. "המשפט המזוהה ביותר איתו, בזכות שלמה קרליבך ובזכות אהרון רזאל שכתב שיר נפלא, הוא: 'הדבר הכי גדול בעולם הוא לעשות טובה למישהו אחר'".
מאיר עבר לציטוט ארוך מספרו "חובת התלמידים", שכתב הרבי ערב השואה: "על זה יתבהל ליבנו ותסמר שערות ראשינו, בראותנו את הדור הצעיר, איך דעותיו, דעות של כפירה, רחמנא ליצלן, אין בו לא אמונה, לא יראה ולא תורה. שונאים הם את השם יוצרם ואת ישראל עבדיו. מנהלי וראשי הישיבות הנמצאים בראשם ורובם בתוך ישיבותיהם ותלמידיהם, מתנחמים לאמור, אין אמת שיש עתה הרבה חופשיים, אנשים לא דתיים. אבל לא אלמן ישראל, גם בני ציון המצוינים בהלכה ועם השם לבבם נמצאים. אבל יושיטו נא אלה את ראשם חוץ מארבע אמות של ישיבותיהם. האם נסתפק בקומץ התלמידים אשר בישיבותינו בלבד? בכלל, רגילים לנו להביט אל בני הנוער כאילו רק הם האשמים בדבר ואנחנו לגמרי נקיים".
הוא ציטט את המשפט המרכזי: "אבל מכל צדקת אברהם אבינו הזכיר השם ואמר עליו, כי ידעתיו למען אשר יצווה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך השם". מאיר הדגיש: "כל דור ודור בישראל טבעת בשלשלת היוחסין שלנו שראשה קשור באברהם אבינו וסופה במשיח צדקנו שיבוא במהרה בימינו. כל דור מקבל אמונה, תורה ויראה מהדור שקדמו, ועובד בהם את השם ומוסרה לדור שאחריו ולמען אשר יצווה את בניו. זה עיקר קיומנו". הוא חזר: "גם בדורנו זה, הדור הנורא של ערב השואה, בעצם הדור של ערב השואה, הוא כותב את זה בחיי הכפירה, של ההשכלה, של הציונות החילונית, שגרמה לכל כך הרבה ירידה מהדרך, גם בדורנו זה לא פסקה חס ושלום השלשלת. אנחנו מוסרים את התורה לדור שאחרינו".
עוד באתר:
מאיר תיאר את דאגת הרבי: "אבל למה נתבונן? האם באמת רק בהם, בצעירים, לבד האשם? האם אין הם מזרע אברהם, יצחק ויעקב עם נשמות קדושות? ולמה זה נרמה את עצמנו בתירוצים של לב ולאמור, רוצים אנו למסור להם, ורק הם אשמים, מתוך אשר שמענו לקבל. עלינו להרגיש כאב ודאגת הלב על התרשלותנו, ורק אז נוכל לחפש עצה מה לתקן ולעשות, לרפא את שבר עמנו ולהשם נתפלל שהורינו דרכו, ואת לב האבן של בני הנוער יסיר, וכולנו יחד נזכה לעובדו באמת ובלב שלם ולהיות מישראל אשר בך התפאר".
מאיר מוסיף באירוניה: "חבל שהוא לא מפורסם כמו 'הדבר הכי גדול בעולם הוא לעשות טובה למישהו אחר'. אולי צריך לדבר עם אהרון רזאל שילחין אותו". בהמשך, קשר זאת למציאות ימינו: "תראו כמה התקדמנו מאז, 82 שנים להירצחו. זה שהתקדמנו מהשואה זה פשוט, ברוך השם. אבל כמה בשנתיים האחרונות, כשאנחנו מסתכלים על הנוער, הלב של הנוער, בניגוד לדור המבוגר יותר, משתוקק לקדושה, לתורה, לציצית, למצוות, לשבת, למצוות מעשיות. זה לא סתם סנטימנט של יהדות כתרבות. מחפשים מצוות מעשיות, וזה רק מחייב אותנו יותר להגדיל תורה, להפיץ תורה, לחזק את הישיבות, כן, כמובן, כי מהם הכול מתחיל, וכל התורה להמון מתחיל בלימוד התורה בבית המדרש".
מאיר הדגיש: "אנחנו נמצאים בתקופה היסטורית, היסטורית בתולדות עם ישראל, של התעוררות חסרת תקדים, וחלילה, חלילה, שלא נפספס את הרגע הזה". הוא חזר: "אני חוזר למשפט שצריך לדעת אותו בעל פה, שאמר בעל היארצייט, הרבי מפיאסצנה, השם ייקום דמו, יש שלשלת, כל דור ודור בישראל טבעת בשלשלת היוחסים שלנו, שראשה קשורה באברהם אבינו, ממש בפרשה שלנו, לך לך, וסופה במשיח צדקנו, זה עוד רגע יבוא במהרה בימינו, כל דור מקבל אמונה, תורה ויראה מן הדור שקדמו, ועובד בהם את השם, ומוסרה לדור שאחריו, ולמען אשר יצווה את בניו. זה עיקר קיומנו. זאת המטרה העיקרית שלנו. זה הערך הגדול ביותר, יותר מכל ערך אחר, וכל הערכים מבוססים עליו. מדינה, צבא, התיישבות, הכל. הכל מתחיל בזה שיש עם ישראל שמעביר שהוא לא מנתק חלילה את השלשלת המופלאה הזאת, שלשלת הזהב, מאברהם אבינו לדור שלנו ולדורות הבאים".
האזינו לדברים המלאים מתוך תוכנית הבוקר 'התעוררות' בהגשת ידידיה מאיר ב'קול חי':
























