
משרד הבריאות מפרסם את סקר חוויית המטופל לשנת 2024, שנועד להעריך את חוויית האשפוז מנקודת מבטם של המטופלים, ולזהות את הגורמים המשפיעים ביותר על תחושת שביעות הרצון והאמון במערכת הבריאות. הסקר נערך במחלקות פנימיות וכירורגיות ב-27 בתי חולים כלליים, והשתתפו בו 11,553 מאושפזים.
הסקר, שנערך בין נובמבר 2024 למרץ 2025, הוא המדידה החמישית מאז שהחל לראשונה בשנת 2014. המדידה הקודמת התקיימה בשנת 2021, והנתונים הנוכחיים מצביעים על יציבות ברמת שביעות הרצון של המטופלים.
מהנתונים עולה כי 86% מהמשיבים ענו "במידה רבה" ו"במידה רבה מאוד" לשאלה: "באיזו מידה הרגשת במהלך האשפוז שטופלת בידיים טובות?" בנוסף, 81% הביעו שביעות רצון טובה מחוויית האשפוז, והציון הלאומי המשוכלל של כלל מדדי הסקר עומד על 82% – שיעור זהה לזה שנמצא בסקר הקודם.
עוד באתר:
הסקר מצביע על כך שהיבטי יחס וטיב הקשר עם הצוותים המטפלים הם הגורמים המשמעותיים ביותר לחוויית האשפוז, יותר מאשר תנאים פיזיים או לוגיסטיים. מדד היחס קיבל את הציון הגבוה ביותר – 84%, אחריו מדד תהליך השחרור מאשפוז עם 83%, מדד המענה לצרכים ללא מאמץ – 78%, ומדד התנאים הפיזיים וסביבת האשפוז – 76%.
בקרב בתי החולים, נרשמו הבדלים בין קבוצות הגודל השונות. בין מרכזי העל הרפואיים, הציון המסכם הגבוה ביותר נרשם במרכז הרפואי סורוקה. בין בתי החולים הגדולים מוביל בית החולים מאיר, בבית החולים כרמל נרשם הציון הגבוה ביותר בקרב בתי החולים הבינוניים, ובבית החולים לניאדו – בקרב בתי החולים הקטנים.
משרד הבריאות רואה בסקר כלי ניהולי ולמידה עבור הנהלות בתי החולים, מתוך תפיסה מערכתית רחבה שמטרתה זיהוי פערים, שימור הישגים, שיפור מתמיד וגם תחרות בריאה בין מוסדות רפואיים. השנה נשלחה לכל בית חולים תמצית דו"ח המכילה את הציונים הרלוונטיים לו, בחלוקה למדדי חוויית המטופל, השוואת סוגי מחלקות ועוד.
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ, התייחס לממצאים ואמר: "הסקר נועד להמשיך ולשפר את מערכת הבריאות מתוך אמונה כי חוויית המטופל ותחושותיו הם מרכיב חשוב באיכות הטיפול. אנו רואים בסקר זה, שעבר שינוי ושיפור משמעותי מהסקר האחרון, חלק מתפיסה מערכתית. פועלים על מנת להמשיך ולתת רפואה מצוינת תוך יחס מכבד לכל אדם".
גם עופר זילברטל, מנהל אגף בכיר שירות לציבור במשרד הבריאות, הדגיש את חשיבות הקשר האנושי: "סקר חוויית המטופל מלמד כי איכות הקשר האנושי והמקצועי שבין הצוות למטופל היא נקודת המפתח לחוויית אשפוז חיובית. לא רק שהיחס האישי זוכה להערכה רבה מצד המטופלים, אלא שהוא נמצא כגורם המרכזי והמשפיע ביותר על שביעות הרצון הכללית. משרד הבריאות רואה בכך הוכחה מעודדת לכך שגם בתנאים פיזיים מורכבים ובנסיבות מאתגרות – המשתנה האנושי נותר בעל המשקל הרב ביותר".
























