
במהלך שיחה בתכניתו של מנחם טוקר – 'זמן אוויר', הזמר אבי אילסון סיפר על השיטה הייחודית שבה הוא מנחה את התזמורת בהופעות חיות, גם כשזה שירים חדשים שהלהקה עדיין לא מכירה.
"יש שפת סימנים למוזיקאים," הסביר אילסון. "אם אתה רוצה לעצור את התופים או לשנות קצב, אתה מסמן עם היד, כמו סוג של ניצוח. זה לא רק לבעלי ידע מוזיקלי – הצופה יכול להבין מה הזמר רוצה מהתזמורת."
אילסון סיפר על השיטה המורכבת יותר שבה הוא מנחה את הקלידן והנגנים בזמן ביצוע שיר חדש: "אני מסמן את האקורדים בזמן אמת, תוך כדי שאני שר. הלהקה מנגנת כאילו היא מכירה את השיר, למרות שהיא לא למדה אותו במלואו. זה דורש הבנה עמוקה של המוזיקה ושל הקורדינציה של הכלים."
עוד באתר:
מנחם טוקר שאל אותו על סימנים נוספים, אילסון הסביר: "יש סימנים בסיסיים כמו להעלות סולם או טון אחד, לעצור או להאט. אבל גם יש תנועות המבטאות את מצב הרגש של השיר – המוזיקה מנהלת את התנועות דרך הנפש. כך הנגנים חשים את הקצב ואת התחושות גם בלי הוראות מילוליות."
הזמר סיפר גם על חוויותיו מהופעות חיות: "בחתונות, כשצריך לבצע שיר חדש, אני מסמן לכלי נגינה את האקורדים. זה מאפשר ללהקה לנגן בצורה חלקה, ולצופים זה נשמע כאילו הלהקה מכירה את השיר במלואו."
לסיום, אילסון הדגיש את הייחודיות של השיטה: "הזמר חייב להיות גם מוזיקאי, לדעת לנגן במוחו את האקורדים, וגם להוביל את הלהקה בסימנים בזמן אמת. זו לא פנטומימה – זו שפה מוסיקלית שמחברת בין הנפש, הידיים והכלים."
השיטה הזו מדגישה רמה גבוהה במיוחד של אינטליגנציה מוזיקלית, הן מצד אבי אילסון והן מצד תזמורתו ישראל סוסנה.
האזינו לשיחה המלאה מתוך 'זמן אוויר 'בקול חי':























