
בתוכנית 'שמור וזכור' בהגשת הגאון רבי אברהם יוסף ב"קול חי" עלתה לשידור מאזינה שביקשה לברר הלכה רגשית ומעשית כאחד: כיצד מבקשים סליחה מאדם שנפטר. לדבריה, קבוצת חברות מבקשות לפייס מורה שנפטר לפני שנים, מאחר שלדבריהן, "לא מספיק היינו ממושמעות ולא נהגנו כפי שראוי".
הרב יוסף השיב באריכות ובנחרצות, והעמיד את ההלכה על דיוקה. כאשר נשאלה האם עליהן להגיע לבית העלמין עם מניין נשים, או אפילו להוריד נעליים, הרב פתח בהכוונה ברורה: "הורדת נעליים שייכת למי שהיה בנידוי. היא לא שייכת לפגיעה. פגיעה זו בקשת מחילה". מכאן עבר לדין המעשי: "בקשת מחילה מביאים עשרה גברים. מדברת איתי גברת, עשר נשים זה לא מספיק. צריך להשתדל, לבקש מבעלך סיוע, ולהביא עשרה גברים".
הרב הבהיר כי נשים אינן יוצרות את המעמד ההלכתי הנדרש, ולכן יש צורך במניין גברים דווקא.
עוד באתר:
הרב יוסף תיאר שלב אחר שלב כיצד נראה טקס הבקשה:
- התקהלות ליד הציון: כל החברות המעוניינות לבקש סליחה עומדות ליד קברו של הנפטר.
- פרקי תהילים לעילוי נשמה: "לבקש קודם כל לקרוא כמה פרקי תהילים לעילוי נשמתו", אמר הרב.
- בקשת מחילה בקול רם ובנוכחות המניין: לאחר אמירת התהילים, יש לפנות אל הנפטר עצמו: "לבקש ממנו מחילה, בקול, בפני כל העשרה."
- אמירת שלוש הפעמים על ידי המניין: את המעמד מסיים המניין באמירה אחידה, בדיוק כלשון התרת נדרים: "מחולים לכם, מחולים לכם, מחולים לכם."
כאן נשמעה המאזינה מופתעת: "וואו. אז אני צריכה להגיד בקול רם? לבקש מחילה מהנפטר? בפני עשרה גברים?"
והרב השיב בקצרה ובפשטות: "נכון."
בקשת מחילה מאדם שנפטר היא נושא רגיש וכבד משקל בהלכה. הרב הדגיש כי ההתייצבות הפיזית מול הקבר, נוכחות המניין והפורמט המדויק של הבקשה, כולם יחד נועדו ליצור את התיקון הנדרש. במילים שלו: "ראוי שהעשרה יאמרו כלשון התרת נדרים. מחולים לכם, מחולים לכם, מחולים לכם." כך, גם שנים לאחר פטירה, נותרת הדלת פתוחה לתיקון ולשלום.
האזינו לדברים המלאים מתוך 'שמור וזכור' בהגשת הגאון רבי אברהם יוסף ב'קול חי':
























