
על רקע הבלבול הציבורי והקולות הסותרים בשאלת חוק הגיוס, ביקש המרצה הבכיר הרב נתן רוזן לעשות סדר – גם בתוך הציבור החרדי עצמו. כבר בפתח דבריו ציין כי עצם הבלבול אינו מקרי: “כבר לפני אלפיים שנה אמרו חז״ל שבתקופה הזו האמת נעשית עדרים-עדרים – כל קבוצה בטוחה שרק היא מחזיקה באמת המוחלטת”.
לדבריו, ישנן נקודות יסוד שעליהן אין שום מחלוקת: ערך לימוד התורה הוא העליון ביותר, ואף גורם תורני אינו סבור שבחור ישיבה צריך להתגייס לכתחילה. המחלוקת היא מה עושים בפועל מול מציאות משפטית וציבורית משתנה.
הרב רוזן הגדיר את חוק הגיוס כ"הסכם רע", והסביר: “אין דבר כזה הסכם טוב. הסכם טוב הוא הסכם שהוא הכי פחות גרוע לכולם. השאלה האמיתית איננה אם החוק רע – אלא עד כמה הוא רע והאם ניתן לחיות איתו”.
עוד באתר:
לדבריו, חוק שאחת הקבוצות המרכזיות לא יכולה לחיות עמו – סופו להתפוצץ, כפי שקרה בעשרות השנים האחרונות: “חוק שמרגיש לא לגיטימי לציבור שהוא חל עליו – יתפרק. כך קרה בחוק טל וכך קרה שוב ושוב”.
הרב רוזן הצביע על השבר העמוק בין שלוש הקבוצות בישראל – חרדים, דתיים־לאומיים וחילונים – ועל פערי תפיסה בסיסיים לגבי זהות המדינה: “יש מי שרואה את עצמו כתושב מדינת ישראל, ויש מי שרואה עצמו כחלק מעם שעובר ממעמד הר סיני עד ימות המשיח”.
במוקד השיח החרדי הפנימי, זיהה הרב רוזן שני מחנות עיקריים: הגישה הפרגמטית, הנתמכת בעיקר על ידי ראשי ישיבות גדולות ומי שנושא באחריות ישירה לעשרות אלפי תלמידים; ומנגד, גישה עקרונית החוששת מהתקדים המסוכן של הפיכת לימוד התורה ל‘חריג’ בחוק.
לדבריו, שתי הטענות נכונות וחזקות, אך ההכרעה נדרשת: “אי אפשר לנהל ציבור כשעשרות אלפי בחורי ישיבה מסתובבים בתחושת עבריינות, עם איום מעצרים מתמיד. זה יוצר אנרכיה – וגם מחנך לאנרכיה”.
בסיכום דבריו אמר הרב רוזן כי גם אם החוק לא יחזיק לטווח ארוך, עצם קיומו יוצר מסגרת זמנית נחוצה: “זה לא חוק טוב. זה חוק רע. אבל לפעמים – חוק רע עדיף מהפקר מוחלט”.
האזינו לשיחה המלאה והמרתקת הערב ב'מהדורה המרכזית' בהגשת אבי מימרן ב'קול חי':
























