התיעוד של נשיא בית המשפט העליון פרופסור אהרן ברק אומר לעיני המצלמה כי יש לפטור מגיוס את מי שתורתם אומנותם ללא מכסות וללא מגבלות או סנקציות, הפתיעה והדהימה רבים.
קטע נוסף שהגיע לידי 'אמס' מציג את הרב עידו ובר משוחח עם ברק, ניצול שואה בן 89, על מהות חג החנוכה. "חנוכה, המכבים לא נלחמו ביוונים בגלל שהייתה גזירה, זה לא כמו בחג הפורים. בחג הפורים, המן הרשע גזר על היהודים להרוג, להשמיד, להרוג ולאבד את כל היהודים. ולכן כשניצלנו ממנו אז עשינו, עושים איזה סעודת פורים. פה דווקא לא, אין מצווה לעשות סעודה דווקא".
ברק נראה מביט ומאזין בקשב רב ואף אומר: "זה החילון".
עוד באתר:
עוד בנושא:
האדמו"ר של השמאל מפתיע: "צריך לתת פטור, ללא הגבלה"
היו ימים: "אהרן ברק לא הוריד את הכיפה אפילו במקלחת"
הרב ובר ממשיך ומסביר לבן שיחו נשיא העליון לשעבר: "העיקר היה שהם רצו לומר, היוונים, הם אמרו, אנחנו גם, אנחנו אנשי תרבות, אנחנו אוהבים ללמוד, אין בעיה שתלמדו תורה. רק אל תגידו שהתורה היא מהקדוש ברוך הוא. תגידו שהתורה זו חוכמה כמו איזה פקולטה לפילוסופיה, אבל אל תגידו שזה מהקדוש ברוך הוא. ולכן אנחנו אומרים שהם רצו 'להשכיחם תורתך', את התורה של השם, ועל זה נלחמו המכבים מלחמת חורמה, והיו מוכנים למות, כדי להראות שהתורה היא מאת השם יתברך מאת הקדוש ברוך הוא". כלומר, "זו לא תורה של העם שאנחנו המצאנו, בורא עולם נתן לנו את התורה".
"ובמיוחד", הוסיף הרב ובר ואמר: ,גזרו שלוש גזירות, שלא לעשות ברית מילה, לא לשמור שבת ולא לקדש את החודש. מה זה לקדש את החודש? בזמנים ההם היו מקדשים את החודש על פי הלבנה. היו רואים את הירח והמקדשים את החודש אומרים עכשיו זה ראש חודש. ולמה נטפלו דווקא לשלושת המצוות האלה? כי אלה המצוות שהכי מסמלות החברו של עד ישראל הקדוש ברוך הוא. ברית מילה, עושים ברית, כל אחד עושה ברית עם הקדוש ברוך כשהוא בן שמונה ימים".
"שבת, שבת זה אנחנו, אנחנו מעידים שבורא עולם ברא את העולם בשישה ימים וביום השביעי הוא 'שבת וינפש'. וקידוש החודש זה כוח שעם ישראל יש להם לקבוע מתי יהיו החגים. ולכן הם דווקא שלושת הדברים האלה הם רצו לבטל מעם ישראל. ותראה דבר מעניין, תמיד בשביל זה בחנוכה חל יום שבת, כי חנוכה זה שמונה ימים, תמיד חל ראש חודש בחנוכה נגד זה שהם רצו לבטל את הקידוש החודש".
בשלב זה אף גילה הרב לנשיא העליון המפורסם על השאלה הידועה של מרן ה'בית יוסף' מדוע מדליקים 8 ימים אם ביום הראשון היה די שמן, שאלה שנכתבו לה אלפי תשובות לאורך הדורות. "ויש שאלה חזקה, אחת השאלות הכי מפורסמות היא על מרן הבית יסף רבי יוסף קארו, שכתב את השולחן ערוך, הוא שאל שהשאלה הוא זכה לאלפי תירוצים. הוא שואל שאלה יפה, הוא אומר הרי למה אנחנו מקיימים, למה אנחנו חוגגים שמונה ימים? כי היה פך השמן שהוא היה אמור להספיק ליום אחד ובסוף הוא הספיק לשמונה ימים, אבל בעצם הנס היה רק עוד שבעה ימים, ליום אחד זה על פי טבע אז הוא שואל למה צריך שמונה, שבעה היה צריך להיות. אז יש הרבה תירוצים, אחד התירוצים זה מדוע שמונה ולא שבעה, בגלל שהם רצו לבטל מאיתנו ברית מילה אז עושים שמונה, כי תמיד עושים את הברית ביום שמיני, אז לכן שמונה ימים".
אהרן ברק נראה מחייך כנהנה מהדברים.
























