
סוגיית יוקר המחיה בישראל ממשיכה להעסיק את הציבור, אך נראה כי בתחום המשקאות החריפים הפערים מול העולם הפכו לבלתי נתפסים. בשיחה שנערכה בתוכנית "המוקד הציבורי", הציג צבי טסלר תמונת מצב מדאיגה של זינוק במחירים, כאשר בקבוקי וודקה וויסקי שנמכרו בעבר בעשרות שקלים בודדים, הכפילו את מחירם. ד"ר חזי גור מזרחי, מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות, אישר את התחושות הקשות וציין כי "הפערים בין ישראל לבין שאר מדינות העולם הם עצומים, מעל 200 ו-250 אחוזים". לדבריו, שוק האלכוהול הישראלי סובל משילוב של מיסוי כבד, ריכוזיות גבוהה ושינוי בטעמי הצרכנים.
אחד הגורמים המפתיעים ליוקר המחיה בתחום זה נעוץ דווקא בהתנהגות הצרכן הישראלי, שמעדיף כיום מותגי יוקרה על פני מוצרים בסיסיים. ד"ר גור מזרחי הסביר כי בעבר בקבוק ב-80 שקלים נחשב לסטנדרט בסעודות השבת, אך היום הציפיות עלו. "כולנו כבר העלינו את הרמה ורוצים להרגיש יותר מיוחסים", ציין והוסיף כי הביקוש למוצרים יקרים מושך את כל השוק למעלה: "ברגע שאנחנו קונים את המחירים האלה, כל שאר המוצרים באמת מתחילים לזנק קדימה". לפי הנתונים, באירועים רבים מוגשים כיום בקבוקים שמחיריהם נעים בין 800 ל-900 שקלים, רף שקשה מאוד להכיל כלכלית.
במרכז הדיון עמדה סוגיית המיסוי, שנותרה גבוהה מאוד למרות ביטולים של תוספות מס מסוימות בעבר. ד"ר גור מזרחי הסביר כי הממשלה ניסתה לצמצם את הצריכה דרך הכיס, בדומה למיסוי על כלים חד-פעמיים ושתייה מתוקה, אך המהלך נכשל. "המס עדיין הוא מס עצום", הדגיש, ותיאר מציאות שבה בקבוק של מותג מוכר עולה בחו"ל כ-20 שקלים לעומת 70 שקלים בישראל. המגיש צבי טסלר חיזק את הדברים בדוגמה אישית על בקבוק וודקה שנרכש בברוקלין ב-32 שקלים בלבד, בעוד שבישראל אותו מוצר בדיוק נמכר בכ-100 שקלים.
עוד באתר:
הכשל בשוק האלכוהול נובע גם מחוסר בתחרותיות אמיתית, למרות התחושה שבכל פינת רחוב נפתחת חנות משקאות חדשה. לפי ד"ר גור מזרחי, השוק נשלט על ידי מספר מצומצם מאוד של ספקים ויבואנים גדולים, מה שמייצר ריכוזיות גבוהה המונעת מהמחירים לרדת. התחרות האמיתית באה לידי ביטוי רק ב"פיקים" ספציפיים לאורך השנה, כמו פורים, ראש השנה או סוף השנה האזרחית, אז יוצאות הרשתות במבצעים עמוקים. בשאר ימות השנה, הצרכן נאלץ לשלם מחיר גבוה במיוחד עבור ה"חוויה" והסטטוס הנלווים לשתיית אלכוהול איכותי.
כדי לשנות את המציאות הכלכלית הזו, קורא ד"ר גור מזרחי למקבלי ההחלטות במשרדי האוצר והכלכלה לשנות גישה. לטענתו, הפתרון טמון בשני ערוצים מרכזיים: בחינה מחודשת של גובה המיסוי ופתיחת השוק ליבואנים קטנים ונוספים שישברו את הריכוזיות. "צריך לפתוח כמה שיותר את השוק, לתת עזרה ליבואנים נוספים", סיכם, תוך הדגשה שאין סיבה הגיונית לפערי התיווך העצומים הקיימים כיום. בסיום השיחה הובהר כי למרות החשיבות של "יין ישמח לבב אנוש", יש לצרוך אלכוהול בצורה מושכלת ומתונה בלבד.
האזינו לראיון המלא מתוך 'המוקד הציבורי' – שלישי ב-12:00 – ב'קול חי':
























