
חיים קרליץ, מארגון 'עזרם ומגינם', הפועל בליווי ובהכוונה של בני ישיבות המתמודדים עם סוגיות הקשורות לגיוס, שוחח הערב (ראשון) עם אבי מימרן ב'מהדורה המרכזית' ב'קול חי' ועדכן כי כיום מוחזקים בכלא הצבאי כ-50 בחורי ישיבה. הוא ציין כי מרביתם לא נעצרו בפעילות יזומה של המשטרה ברחוב, אלא הגיעו ללשכות הגיוס בנסיבות שונות ובהמשך מצאו את עצמם במעצר.
קרליץ טען כי בתקופה האחרונה חלה רגיעה יחסית במספר המעצרים המתבצעים על ידי משטרת ישראל, לאחר שינוי מדיניות של הצבא. לדבריו, למעט מקרים חריגים בודדים, לא נרשמו לאחרונה אירועי מעצר משמעותיים. עם זאת, הוא ציין כי רבים מהעצורים בכלא הצבאי הם בחורים שפנו לגורמים פרטיים, עורכי דין או מתווכים שונים, מתוך תקווה להסדיר את מעמדם, אך בפועל נקלעו להליכים שהובילו למעצרם.
בהמשך הסביר קרליץ כי פעילות הארגון מתמקדת בראש ובראשונה בהסברה ובהכוונה משפטית בסיסית. לדבריו, בשנים האחרונות חלו שינויים בהליכי הגיוס ובפרקי הזמן העומדים לרשות בחורי הישיבות להסדרת מעמדם, דבר שלטענתו מצריך היכרות מעמיקה יותר עם הנהלים והמשמעויות המשפטיות.
עוד באתר:
לדבריו, מטרת הארגון היא לסייע לבחורים להבין את מצבם החוקי ולהימנע מצעדים העלולים להוביל להסתבכות מיותרת. "אנחנו לא קובעים מדיניות ולא עוסקים בוויכוח שבין הדרג המדיני, מערכת המשפט והצבא", אמר, "אלא מסייעים לבחורים להבין כיצד לפעול נכון כל עוד אין הסדרה ברורה".
קרליץ הדגיש כי במקרה של עיכוב או מעצר מומלץ להימנע מוויכוחים או ממסירת מידע שאינו נחוץ, ולהמתין לקבלת ייעוץ מקצועי. הוא אף סיפר על מקרה שבו עצור טען בפני גורמי הכלא כי הוא שוקל לפגוע בעצמו, מתוך מחשבה שהדבר יוביל לשחרורו המיידי, אך בפועל הועבר להשגחה מיוחדת.
בסיום הראיון קרא קרליץ לכל מי שנקלע למצב של עיכוב או מעצר לפנות באופן מיידי לגורמים מקצועיים לקבלת הכוונה מתאימה, וציין כי בארגון מפעילים מוקד טלפוני הזמין לאורך כל שעות היממה לצורך מתן סיוע והדרכה.
האזינו לראיון המלא במהדורה המרכזית ב'קול חי':
























