
ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את "חוק ההודעות הקוליות", שנועד לחייב גופים ציבוריים לספק חלופה קולית להודעות SMS עבור אזרחים שאינם יכולים לקבל מסרונים.
החוק צפוי לסייע במיוחד למאות אלפי מחזיקי טלפונים כשרים, לצד אזרחים נוספים שאינם מקבלים שירותים דיגיטליים המבוססים על הודעות SMS בלבד. את החוק יזמו סגן שר התקשורת לשעבר ישראל אייכלר וח"כ ינון אזולאי.
אלא שבעקבות התנגדות משרד האוצר, החוק אושר בשלב זה בנוסח מצומצם: החובה לשלוח הודעות קוליות תחול רק על שלושה גופים ציבוריים — רשות האוכלוסין וההגירה, רשות המסים והמוסד לביטוח לאומי.
עוד באתר:
באוצר טענו כי החלת החוק באופן מיידי על כלל הגופים הציבוריים תגרור עלויות של עשרות מיליוני שקלים, ועלולה להפוך את ההצעה להצעת חוק תקציבית המחייבת רוב מיוחד במליאת הכנסת. בעקבות זאת הושגה פשרה שנועדה לאפשר את השלמת החקיקה עוד בכנסת הנוכחית.
במהלך הדיון התפתח עימות בין ח"כ אזולאי לנציגי אגף התקציבים. אזולאי תקף את עמדת האוצר ואמר: "אתם חושבים שבגלל שיש פה רק חברי כנסת חרדים ויו"ר ערבי, אתם תסובבו אותנו עם מספרים מופרכים. זה לא יקרה". לפי הסיכום שאושר, יישום החוק יהיה הדרגתי: החובה תתחיל להיכנס לתוקף כבר בשנה הראשונה, ותושלם במלואה בתוך שלוש שנים.
בדיון השתתף גם נציג ארגון "בצלמו", שטען כי כיום עשרות אלפי אזרחים אינם מקבלים הודעות ושירותים חיוניים משום שהמדינה שולחת אותם ב־SMS בלבד. בארגון ביקשו לאפשר לשר התקשורת, בהתייעצות עם שר האוצר, להרחיב בעתיד את תחולת החוק לגופים ציבוריים נוספים, אך ההצעה לא נכללה בנוסח שאושר.
לאחר ההצבעה בירך אייכלר על ההתקדמות ואמר כי מדובר בחקיקה חשובה המסייעת לאזרח הפשוט מול הבירוקרטיה הממשלתית. לדבריו, "גם למי שמשתמש בטלפון כשר יש זכות לקבל שירות ממשלתי כמו כל אזרח אחר".
מארגון "בצלמו" נמסר כי מדובר בצעד משמעותי בכיוון הנכון, אך בארגון יפעלו בכנסת הבאה להרחבת החובה לכלל הגופים הציבוריים.
























