
מערכת הבחירות הפנימית של המפלגה הדמוקרטית בניו יורק סיפקה הלילה תוצאות שעוררו עניין רב גם בישראל. בראד לנדר, לשעבר מבקר עיריית ניו יורק ואחד הנציגים הבולטים של האגף הפרוגרסיבי, גבר בפער משמעותי על חבר הקונגרס המכהן דן גולדמן בפריימריז במחוז ה-10. התוצאה מסמנת התחזקות נוספת של המחנה המבקש לדחוק הצידה את הדמוקרטים המתונים המזוהים עם תמיכה מסורתית בישראל.
הניצחון של לנדר נתפס גם כהישג אישי עבור ראש העיר זוהראן ממדאני, שהתגייס לטובת מועמדים פרוגרסיביים ברחבי העיר והציג את ההתמודדות כמבחן כוח מול ההנהגה הוותיקה של המפלגה. גורמים פוליטיים בארצות הברית רואים בתוצאות חיזוק משמעותי למגמה שמתרחבת בשנים האחרונות בתוך המפלגה הדמוקרטית.
במהלך הקמפיין הפך נושא ישראל לאחת מנקודות המחלוקת המרכזיות בין לנדר לבין גולדמן. בעוד גולדמן שמר על קו תמיכה עקבי בישראל גם לאורך המלחמה, יריבו תקף אותו על תמיכתו בסיוע הביטחוני לישראל ועל עמדותיו בנוגע למלחמה ברצועת עזה. העימות בין השניים המחיש את הפערים ההולכים ומעמיקים בתוך המחנה הדמוקרטי סביב הסוגיה הישראלית.
עוד באתר:
מבחינת גורמים פרו-ישראליים בארצות הברית, ההפסד של גולדמן נתפס כבשורה מדאיגה. חבר הקונגרס המודח נחשב במשך שנים לאחד הקולות הבולטים להגנת ישראל בזירה הפוליטית האמריקנית, ובמחנהו טוענים כי התוצאה משקפת שינוי עמוק בהרכב הכוחות בתוך בסיס המצביעים הדמוקרטי בעיר.
המהפך לא הסתכם במחוז אחד בלבד. גם קלייר ולדז, מועמדת פרוגרסיבית נוספת שזכתה לגיבוי מצד ממדאני, רשמה ניצחון משמעותי בפריימריז במחוז השביעי. ולדז הצהירה בעבר כי תפעל להפסקת מכירות הנשק והסיוע הביטחוני לישראל, והביעה תמיכה ביוזמות פרו-פלסטיניות שונות בזירה האמריקנית.
גם במחוז 13 נרשם מרוץ צמוד וסוער במיוחד, שבסיומו ניצחה מועמדת שנתמכה בידי ממדאני, דריאליזה אווילה שבלייה. היא קיבלה 49.4% מהקולות, לעומת 45.9% שקיבל חבר הקונגרס הוותיק אדריאנו אספאייט.
שורת הניצחונות של המחנה הפרוגרסיבי מאותתת על מגמה רחבה יותר בפוליטיקה הדמוקרטית בניו יורק. עבור ישראל ותומכיה בארצות הברית מדובר בהתפתחות הראויה למעקב, שכן אותם כוחות פוליטיים מקדמים גישה ביקורתית הרבה יותר כלפי ירושלים, ואף לאתגר את מדיניות התמיכה המסורתית בישראל שהייתה מקובלת במשך עשרות שנים בוושינגטון.
























